[Artikel] De billigaste liftkorten i Alperna

Redaktionen

Aktiv medlem
Freeride har tillsammans med flygbolaget easyJet sammanställt en lista över liftkortspriser i 17 populära skidorter i Italien, Frankrike, Schweiz, Österrike och Slovenien. Billigast i Alperna är Kranjska Gora i Slovenien.

Läs hela artikeln:

Vettiga grejer! Kolla vad Skistar tar för sina liftkort under samma period och jämför utbudet/öppettider så får man lite perspektiv =D
//EW

Schweiz är kanske dyrast om man åker till de dyra LYX orterna som nämns i artikeln, men man får inte glömma att Schweiz även erbjuder några av de mest prisvärda alternativen, t.ex.

Andermatt 1718 Kronor för 6-dagars liftkort
Disentis 1580 Kronor för 6-dagars liftkort

Även dessa priser är beräknade på en kurs av 6,90kr för en CHF. Förvisso är detta små orter men ändock ställen där det går hitta lika grym skidåkning som på större ställen. Kryllar även av andra mindre orter i Alperna där man inte behöver bli skinnad.

/JN

Skistar konkurerar ju tyvärr inte med alperna. Dessutom så är det ju rätt få av deras kunder som faktiskt ser priset på liftkortet utan dom säljer ju många i paket med boende.

Sen så är skistar kunden inte alltid samma kund som den som åker till alperna. Priset på liftkortet är liten del i valet om man åker till Skistar ort eller alperna.

Vill man ha billiga liftkort skall man titta på balkan. Priser runt 60-70E för sex dagar. Men inte heller det spelar ju stor roll i folks val av skidort.

Oj vad besviken jag blev när jag såg listan. Här hade jag förväntat en fet lista med massa spännande små orter i Österrike och Schweiz där liftkorten är billiga, turisterna få och fluffet djupt. Jag vill minnas att jag att jag för något år sedan betalade 2100 kr för ett liftkort på 17 dagar i en ganska känd puder håla. Jag vet att kronan var starkare då men när köper liftkort på lördag kostar detta ca 1600 kr.

Svar på TexMurphys inlägg:
Absolut, tyvärr så konkurerar inte skistar med dom stora orterna nere på kontinenten med den ända anledningen att det är geografiskt närmare samt att du slipper växla kontanter. I tid räknat så är en resa ner till de stora orterna i t.ex. italien ungefär +/- 2 timmar. Boendet har nått astronomsika priser i skandinavien, senast jag bodde i italien kostade boendet 27euro per natt inkl frukost och middag. Den lägsta nivån på boendets kvalité är otroligt mycket högre än furu-sunk-stugorna uppe i de svenska fjällen. 27euro/natt är billigt men inte ovanligt för halvpension i italien och i t.ex. Zermatt kan du bo centralt för runt 300:-/natt (halv-p) om du är medlem i STF.

Utan att ta med i beräkning hur mycket åkning som finns, liftköer etc så är väl priserna ganska ointressanta. Särskilt då skillnaden mellan de flesta orter ändå är relativt liten (plocka bort nr 1 och 17) så skiljer det 500 SEK för en hel vecka, inte direkt avgörande för vart man ska åka...

Tror även att liftkortspriset ganska väl speglar prisbilden i övrigt på orten också. En faktor att väga in då någon kommenterat att en 5hunka hit eller dit på liftkortet inte har så stor betydelse i slutändan vilket ju är sant då man räknar på totalbudgeten för en Alpvecka. Men har man i åtanke att boende/mat/bärs med mera förmodligen också är billigare så ger det en del i sutändan att välja bort de dyrare orterna.

Tillbaka
Topp