[Artikel] Downhill ger mest lindriga skador

Redaktionen

Aktiv medlem
Handledsskador och knäckta nyckelben toppar listan på skador vid downhillkörnig. De allvarliga skadorna är få visar ny undersökning.

Läs hela artikeln:

"DH-åkare är hårda och söker inte vård för stukningar och sår tror man." Hahaha!

Men hur är skaderisken i förhållande till skidåkningen i Åre, fler eller mindre?

felix: Jag skulle nog tro att det är större skaderisk inom skidåkningen eftersom det är så många fler som åker skidor. Risken att två DH-åkare krockar är bra mycket mindre än risken att skidåkare krockar med varandra. Såna olyckor kan ju gå riktigt illa dom med, det var ju en som dog i en sådan olycka i vintras. Dock inte i Åre.

Ingen bra start för nya "MTB Freeride" att ta med sånt här skräp.
"Det farligaste som kan hända är att åkaren flyger över styret, det kan hända om till exempel framgaffeln går av eller om framhjulet lossnar."
Den som hittade på den där har nog aldrig kört downhill.

Men herre guuuud, töntig? klart man ska ha skydd men orka tänka på "2. Cykla med huvudet och anpassa farten." låter ju som om dm vll att man ska sakta ner, FAN SNABBT SKA DET GÅ!

Under mayhem veckan var det lika mycket besök på sjukan som under sportlovsveckan, räkna på antalet besökare så får man se vad som säkrast ;-)
Min personliga erfarenhet är att träd, gus och stenar är hårdare än snö, efter några dagars DH är man rätt mosad i hela kroppen.

Mache: Tänkte samma sak.. Skulle inte vela flyga in i ett träd i 300knyck :)
Skulle nog säga träd och kurvor som man missar är jääävligt farliga. Det skiter sig och man flyger rätt ur en velodrom ut i ingenstans det är ju rätt cleant! haha

Nää Cykla är farligt som fan, men inte ger man upp för det inte :)

kujanpaa: Visst är det fler som åker skidor, och säkerligen sker det mer skidolyckor sett till antal men man måste ju samtidigt ställa det in mot antalet skidåkare.

Lite som mopeddebatten som varit uppe då och då när det klagats på att det idag är så mycket mer mopedolyckor än förut. Ja, men att antalet olyckor ökat beror ju inte direkt på oansvariga föräldrar eller hårt trimmade moppar utan att antalet mopeder bland ungdomar ökar och chansen blir då större att det sker fler olyckor.

Skulle MTB-åkarna vara lika många som skidåkare under vintern. Var skulle skaderisken vara högst? Själv tror jag nog nästan mtb nu, mer svårkontrollerat nedför en gropig stig än skidor på snö.

For de som lurer. Skidåkning vs DH. Statistisk skal man drygt kjøre ski 640+ dager for å skade seg. Hodeskader etterfulgt av kneskader og handledd. Hyppigste frekventerte skadeårsak er at man faller selv, etterfulgt av krasj. Snowboard er også med på denne statistikken og trekker mye opp. DH var 640 turer pr skade. Altså større enn ski. Det er alikevel vansklig å sammenligne fordi DH segmentet er anderledes enn Ski. Morra di ville ikke begynt med DH, for å si det sånn. Park er kanskje mer sammenlignbart. Kolla med SLAU om statistikken finnes.

Kört DH länge nog för att veta mina begränsningar och handledsskydd känns lite overkill då du inte kan ha det.. Kör med ett par vettigahandskar och taq inte emot med handflatorna..

och av min egna erfarenhet så är det SKINBURGERS som är vanligaste skadan..
(för er som nu inte vet vad det är så.. ja 12 små skruvar som sticker rakt in i smalbenet efter pedalerna)

Man måste ändå tänka att ska knät när man åker skidor är bra mkt större än mountainboke, vridmomentet är inte det samma.
Om man skadar knät vi mountainbikeåkning så slår man nog oftast i det, och kanske spräcker knäskålen eller liknande.
Om man skadar knät vi skitåkning vrider man ofta till det vilket leder till kors- och ledbandsskador samt minisken osv. dessa skador skulle jag säga att är bra mkt värre än att spräcka knäskålen. Ben läker, det gör inte kors- och ledband, det krävs ofta operation, ibland flera för att det skall kunna bli bra, om det ens blir det.

Siffrorna anger en frekvens av skador i en grupp. En procentsats. Alltså har inte antalet åkare att göra med % satsen skador. Det skulle alltså inte automatiskt bli farligare att åka downhill för att flera höll på med det. Även om dom absoluta skadetalen med stor sannolikhet skulle öka.

Tillbaka
Topp