[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Det kommer alltid finnas "banbrytande" teknologi på horisonten, väntar man ut en sådan kommer en ny finnas lika långt bort. Behöver man en produkt och den som finns nu fyller ens krav finns det få anledningar att vänta

Håller med i viss mån, elbilarna kommer nog att fortsätta utvecklas ganska mycket de närmaste decennierna. Så vill man ha en elbil så behöver man inte vänta. Men frågan är om man ska köpa eller leasa. Eller utnyttja en bilpool om en bra sådan finns nära.

Verkar imponerande om priset är rätt.
50 mil på 15 min betyder ca 100 kWh = 400 kW laddeffekt (och med tanke på laddkurvan antagligen ännu mer i början).
Var hittar man sådana laddare idag?
Ionity har 350 kW, Tesla har 150 kW och 250 kW.
Sverige är tyvärr kass på laddinfrastruktur, de enda operatörerna som har riktiga laddnät är Tesla och Ionity (och Teslas är mycket bättre utbyggt av de två).

EDIT:
Å andra sidan tycker jag att kan man ladda 50 mil på 15 min så är det mer än tillräckligt bra. Om man kör 40-50 mil i sträck så är 15 min nog det minsta man ändå behöver för en paus.

Senast ändrad:
Ännu en elbil som går långt och effektivt

På sikt så kanske man kan åka Folkvagn med batterier från Trump landet

På sikt så kanske man kan åka Folkvagn med batterier från Trump landet
Intressanta och spännande nyheter!
Och ännu en anledning (tror jag) till att inte köpa en ny elbil. Teknikutvecklingen går nog fortare än vad den någonsin gjorde under fossilbilarnas drygt 100-åriga kommersiella historia.
Är det då vettigt att skaffa sig en helt ny elbil idag?
Absolut! Men leasa den och låt leasingbolaget ta risken med restvärdet.

Vad kommer att hända med beg. värdet på 1-3 år gamla (nästan nya) elbilar när uppföljarmodeller kommer ut med 50-100% bättre prestanda på laddning och räckvidd till ungefär samma pris som den föregående generationen kostade som ny? 📉↘️

Tja
Samma skit drabbar ju mer eller mindre fosilbilar.
Men å köpa en fosilbil idag känns som ett större risktagande.
Rätt som det e så drar dom åt den snaran hårt hårt för att minska utsläppen då kommer dom bilarna inte va mycket värda.

Framtiden ser ljust ut

Tja
Rätt som det e så drar dom åt den snaran hårt hårt för att minska utsläppen då kommer dom bilarna inte va mycket värda.

Ingen vet förstås men det kan lika gärna vara tvärtom.
Dagens "fossilbilar" håller längre än de gjorde för bara några decennier sedan och många av dem kommer att kunna rulla med rimliga rep.kostnader i många årtionden. Ingen vet ännu hur gammal en välbyggd sådan kan bli. Och det är ju bara nybilsförsäljningen som förbjuds, inte beg.marknaden. Så när nya fossilbilar inte kan köpas komma samma potentiella köpare (dvs de som av olika skäl ännu inte väljer elbil) att få leta på beg-marknaden istället.
Om ens det - finns ju politisk risk att dessa EU-planer rivs upp. Bara tre procent av bilarna i Slovakien är t ex idag elbilar och där har man varken (privat) pengar till att köpa nya fina elbilar eller (offentligt) till att subventionera till dem. Som sagt, förr eller senare biter subventioner sig själv i svansen, liksom ofta förbud. Det finns Nobelpris i ämnet.

Tja

Ingen vet förstås men det kan lika gärna vara tvärtom.
Dagens "fossilbilar" håller längre än de gjorde för bara några decennier sedan och många av dem kommer att kunna rulla med rimliga rep.kostnader i många årtionden. Ingen vet ännu hur gammal en välbyggd sådan kan bli. Och det är ju bara nybilsförsäljningen som förbjuds, inte beg.marknaden. Så när nya fossilbilar inte kan köpas komma samma potentiella köpare (dvs de som av olika skäl ännu inte väljer elbil) att få leta på beg-marknaden istället.
Om ens det - finns ju politisk risk att dessa EU-planer rivs upp. Bara tre procent av bilarna i Slovakien är t ex idag elbilar och där har man varken (privat) pengar till att köpa nya fina elbilar eller (offentligt) till att subventionera till dem. Som sagt, förr eller senare biter subventioner sig själv i svansen, liksom ofta förbud. Det finns Nobelpris i ämnet.
Vad som kan göras är väl att skatta ihjäl fossilbilismen? Det kan väl ske landsvis så t.ex. Slovakien håller skatterna rimliga men Sverige lägger på ordentligt, ja ännu mer ordentligt alltså! För dem som kör få mil per år kanske det fungerar ändå, hoppas jag.

Vad som kan göras är väl att skatta ihjäl fossilbilismen?

I Sverige görs det redan sedan flera år på två olika sätt:

1. Extrem överbeskattning av fossilbilar som används som förmånsbilar. Nästan ingen väljer en fossilbil som tjänstebil idag. Eftersom de flesta nya bilar som säljs är förmånsbilar så bidrar det till ett snabbt utbyte av fordonsparken.
Tyvärr får laddhybrider också nedsatt förmånsvärde, och många av dessa körs sedan som rena fossilbilar av sina förare.

2. Fordonsskatten på nya dieselbilar är ofta över 10.000 kr/år de tre första åren, medan den är 360 kr/år för elbilar. Tyvärr gynnas även här laddhybrider med fordonsskatt på 360 kr/år.

Om jag fick bestämma så skulle fördelarna endast gälla renodlade elbilar.

EDIT:
Nu överlåter jag till var och en att själv tänka lite in i framtiden.
När det har gått ytterligare några år och andelen fossilbilar minskat ytterligare, så kommer statskassan att gå miste om miljarder årligen i fordonsskatteintäkter.
Var kommer de pengarna då att hämtas in…? :unsure:
Kommer det att vara smart att vänta länge innan man skaffar elbil?

Senast ändrad:
Jag tror det kommer strax
Men först en vända med superladdybrider med betydligt längre räckvidd på el. Om inte regler hinner ändras igen.

Ja hela elbilsmarknaden är ju tyvärr mycket osäker inte minst mot bakgrund av allt som skrivs här, en ytterst svårförutsägbar mix av teknik, politik och ekonomi. I länder som Slovakien där man inte tycker sig ha råd med vare sig elbilar eller subventioner så är dynamiken annan än i Sverige. Antingen kommer de att kräva att vi som har något bättre ekonomi subventionerar dem, eller så kommer de inte tycka att de har råd alls med tvingande förändringar och kanske röstar bort dem inom EU eller kräver undantag.
Gäller CO2-politik generellt, och då kommer ingen att tacka (än mindre kompensera) Sverige för att vi ofta är bäst i EU. Det gör ju inte ens den svenska miljörörelsen med tillhörande journalister och debattörer.

Och för att Anzom inte igen ska tro att jag är en rysk spion så försöker jag vara realist. Optimism, visioner och evangelism har sin plats med det är direkt oansvarigt att i första hand utgå ifrån orealistiska perspektiv. Det krävs också riskbedömning av typen "what if" det inte går så bra som vi vill/hoppas, vad gör vi då etc. Gäller allt inklusive även den globala uppvärmningen. "Det måste gå" är ingen ansvarig utgångspunkt.

Våra begagnade elbilar kommer leva vidare länge i andra länder dit våra fosilbilar slutar sina liv.
Så kedjan är lång

Våra begagnade elbilar kommer leva vidare länge i andra länder dit våra fosilbilar slutar sina liv.
Så kedjan är lång

Det stämmer nog men frågan är hur mycket de är beredda att betala, och med ett relativt högt inköpspris ökar anledningen för oss att välja leasing. Särskilt för bilar för användning där räckvidden spelar roll. Om det är mest stads-/regionalkörning som gäller så tror jag att jag skulle våga köpa en ny. Kanske.

Senast ändrad:

Han säger "Människan är nu den nya flaskhalsen, säger Björn Nyland som inte ens hinner gå in och beställa en hamburgare under laddstoppet innan han måste köra vidare igen. Laddstoppen blir knappt 10 minuter."

Hmm. Märkligt uttryck. Jag tolkar det som att det nu är viktigare att utvidga räckvidden än att ytterligare snabba på de maximala laddhastigheterna. Dvs det är nu varken "människan" eller laddhastigheten som är flaskhalsen utan fortfarande laddstoppen i sig och därmed räckvidden mellan laddstoppen. Även om den också blir allt bättre.

Han säger "Människan är nu den nya flaskhalsen, säger Björn Nyland som inte ens hinner gå in och beställa en hamburgare under laddstoppet innan han måste köra vidare igen. Laddstoppen blir knappt 10 minuter."

Hmm. Märkligt uttryck. Jag tolkar det som att det nu är viktigare att utvidga räckvidden än att ytterligare snabba på de maximala laddhastigheterna. Dvs det är nu varken "människan" eller laddhastigheten som är flaskhalsen utan fortfarande laddstoppen i sig och därmed räckvidden mellan laddstoppen. Även om den också blir allt bättre.
Det är faktiskt så att laddtiderna redan är för korta för ett vettigt lunch- eller middagsstopp, om man laddar 30-40 min så blir man t ex om man laddar på en Tesla Supercharger stressad medan man väntar på maten, eftersom Tesla har brutala blockeringsavfter fr o m 5 min efter avslutad laddning.
Grejen är ju i stället att om laddtiderna går ner under 15 min så blir det som att köra fossilbil igen. Ett laddstopp = ett tankstopp, och man åker och letar upp den där trevliga asiatiska restaurangen i stället för att äta en burgare vid laddstationen.

EDIT:
Ovanstående förutsätter ju också att räckvidden förbättras, men den processen pågår ju hela tiden.

Senast ändrad:
Grejen är ju i stället att om laddtiderna går ner under 15 min så blir det som att köra fossilbil igen. [...]

Que? Hallå där. Det blir väl ungefär som att köra långresa i en fossilbil med 20 liters tank.

EDIT:
Ovanstående förutsätter ju också att räckvidden förbättras, men den processen pågår ju hela tiden.

Dvs även om laddtiderna går ner så är det inte alls som att köra fossilbil under en långresa. Inte förrän räckvidden förbättras rejält - det är flaskhalsen.

Que? Hallå där. Det blir väl ungefär som att köra långresa i en fossilbil med 20 liters tank.

Dvs även om laddtiderna går ner så är det inte alls som att köra fossilbil under en långresa. Inte förrän räckvidden förbättras rejält - det är flaskhalsen.
Du läste inte min edit.;)

Att köra långresa med 35-40 liters tank hade varit mer än tillräckligt, ”ingen flaskhals”. Man kör inte mer än 50 mil utan paus (då borde man få indraget körkort pga trafikfara ;)).

Du läste inte min edit.;)

Jodå, se ovan! Du skriver att ditt resonemang förutsätter att räckvidden förbättras i framtiden (vilket jag instämmer i) samtidigt som du säger att räckvidden idag inte är någon flaskhals - trots att du just sagt att resonemanget förutsätter att räckvidden förbättras i framtiden. Jag får inte ihop det!

Att köra långresa med 35-40 liters tank hade varit mer än tillräckligt, ”ingen flaskhals”.

Tror det är få som tänker att en 35-literstank är "mer än tillräckligt" om man ska köra bil från Sverige till alperna. Mycket få skulle ens överväga att köpa/köra en sådan bil för långfärder sedan många decennier tillbaka även om allt annat är bra.

Man kör inte mer än 50 mil utan paus (då borde man få indraget körkort pga trafikfara ;)).

Med en fossilbil kan man göra ett förarbyte på 1 minut eller en power-nap på vilken stopp-plats som helst längs vilken väg som helst i hela världen.

Man kör inte optimalt i närheten av 50 mil mellan laddstoppen på långresa med dagens eller ens morgondagens elbilar, oavsett hur kort tiden med laddsladd inkopplad blir. Ingen vet hur många år det tar innan det blir så. Det är fortfarande räckvidden som begränsar, och som gör att resan tar längre tid och blir mindre flexibel.

Tja jämfört med Volvo V70 gasbilar med en bensintank pån29l med häg förbrukning på både gas och bensin samt fruktansvärt slö så käns jämfört med det livet med elbil lockande.
Trots volvon va 2 ggr fosildriven

Jodå, se ovan! Du skriver att ditt resonemang förutsätter att räckvidden förbättras i framtiden (vilket jag instämmer i) samtidigt som du säger att räckvidden idag inte är någon flaskhals - trots att du just sagt att resonemanget förutsätter att räckvidden förbättras i framtiden. Jag får inte ihop det!

Tror det är få som tänker att en 35-literstank är "mer än tillräckligt" om man ska köra bil från Sverige till alperna. Mycket få skulle ens överväga att köpa/köra en sådan bil för långfärder sedan många decennier tillbaka även om allt annat är bra.

Med en fossilbil kan man göra ett förarbyte på 1 minut eller en power-nap på vilken stopp-plats som helst längs vilken väg som helst i hela världen.

Man kör inte optimalt i närheten av 50 mil mellan laddstoppen på långresa med dagens eller ens morgondagens elbilar, oavsett hur kort tiden med laddsladd inkopplad blir. Ingen vet hur många år det tar innan det blir så. Det är fortfarande räckvidden som begränsar, och som gör att resan tar längre tid och blir mindre flexibel.
Aj aj aj, nu är vi igång igen!:ROFLMAO:;)

Har du ångerrätt på Enyaqen?;)

EDIT: Vad jag menade är att om man kan ladda en elbil på mindre än en kvart och den kan köra 40-50 mil Autobahn, så har den för mig inga nackdelar jmf med en fossilbil. Skulle inte förändra någonting jmf hur jag körde tidigare.
Jag och frun reser inte som det vore ett Le Mans race med konstantkörning och förarbyten.

Senast ändrad:
Aj aj aj, nu är vi igång igen!:ROFLMAO:;)

Har du ångerrätt på Enyaqen?;)

Jag tänker inte förneka/förminska/bortförklara elbilarnas svagheter bara för att jag själv har en… 😉

Självklart är det ingen flaskhals för den som redan kör på just det begränsade sätt som funkar bäst med en elbil. Inte heller för den som inte upplever någon nackdel med att anpassa sig till elbilens begränsningar. Och inte är väl 40-50 mil mellan laddstoppen optimalt för en långresa på Autobahn med dagens elbilar? Snararare 20-25 15-25 mil? Annars blir ju alla laddstopp långa och ännu mer begränsande.

Inga LeMans-race här, men alla kör inte exakt på det sätt och på de vägar som ni. Räckvidd utan påtvingade stopp ger flexibilitet och är en viktig komponent i en stressfri långresa.

Edit: Med reservation för min obefintliga erfarenhet av långresor med elbil... ;) Jag gissar att vi kommer att anpassa oss och sen är det inte mer med det, typ.

Senast ändrad:
Skall vi gissa att elbilsförsäljningen kommer att öka?
På tiden! De enda som körde med el när jag var i Barcelona i Juni var lokalpolisen på sina scooters. Såg inte en enda laddpunkt i hela staden så jag antar att det inte hjälper försäljningen.

På tiden! De enda som körde med el när jag var i Barcelona i Juni var lokalpolisen på sina scooters.
Man ser inte många elbilar i Italien heller. Sverige och Norge toppar i statistiken och det hänger naturligtvis också samman med att vi har lägre elpriser än kontinentaleuropa, och det gör kalkylen lättare att räkna hem.
Såg inte en enda laddpunkt i hela staden så jag antar att det inte hjälper försäljningen.
DC laddnäten är också betydligt sämre utbyggda än i Central- och Nordeuropa. Frågan är om Spanien, Portugal och Italien har tillräckligt med elproduktion för att gå över till elbilar? Jag vet inte, bara en tanke.
Om de producerar elen fossilt är det bättre att de fortsätter att köra sina gamla bilar.

Om de producerar elen fossilt är det bättre att de fortsätter att köra sina gamla bilar.
Är du säker på det? Brukar ju påstås att verkningsgraden i en förbrännngsmotor är så dålig att det blir bättre nyttjande av energin även om man kör på fossilel. Alltså trots omvandlingen från kemisk till elektrisk energi i ett kraftverk och överföringsförlusterna.
Antar att de har en mix av energislag precis som alla andra. De borde ju kunna få bra andel från solenergi om de gör den investeringen.

Är du säker på det? Brukar ju påstås att verkningsgraden i en förbrännngsmotor är så dålig att det blir bättre nyttjande av energin även om man kör på fossilel. Alltså trots omvandlingen från kemisk till elektrisk energi i ett kraftverk och överföringsförlusterna.
Antar att de har en mix av energislag precis som alla andra. De borde ju kunna få bra andel från solenergi om de gör den investeringen.
Nej, jag är inte alls säker. Det var bara en tanke.
Jag vet t ex inte hur verkningsgraden är på ett gas- eller koleldat elkraftverk. En bensinbil har ungefär 25% verkningsgrad och en dieselbil 30-35%.
Sen finns det de som påstår att det inte är någon miljövinst alls med elbilar eftersom produktionen av dem är så negativ. Ja, vad ska man tro på…🤷‍♂️

En sak är jag säker på och det är att luftkvaliteten i stadsmiljöer blir bättre med elbilar.☝️

Gas ger 30 procent av elen, kärnkraft 20 procent. Förnybara energikällor prioriteras och vindkraften växer mest. Spanien är numer är det EU-land näst efter Tyskland som utvinner mest el från vindkraft, samtidigt som även solkraft ökar snabbt. 2023 beskrivs av de ansvariga för landets nationella kraftnät som ett historiskt år. Då kom nämligen för första gången mer än hälften av elproduktionen från förnybara källor.

En sak är jag säker på och det är att luftkvaliteten i stadsmiljöer blir bättre med elbilar.☝️
Det är lika säkert som att flytta folk från fossila bilar till elbilar inte kommer lösa problemet med överfulla vägar. ;)
Måste prioritera att få folk att åka kollektivt, absolut mest miljövänligt. Alternativt cykla eller gå så klart. :)

Jag vet t ex inte hur verkningsgraden är på ett gas- eller koleldat elkraftverk. En bensinbil har ungefär 25% verkningsgrad och en dieselbil 30-35%.

Gas-, olje- och kolkraftverk har alla en verkningsgrad under 40% dvs samma storleksordning som fossilbilar (även om vissa dieselbilar kan komma upp i 50% och andra undantag finns säkert). Solkraft har en verkningsgrad på under 20%, kärnkraft ca 35%. Verkningsgrad för elbilar vs förbränningsmotorer är i princip irrelevant för det som är viktigt i detta sammanhang, nämligen CO2-produktionen.

Känner inte till Spanien men en hel del av elen i Italien kommer från vattenkraft och kärnkraft precis utanför gränsen i Frankrike och Schweiz. Italien är EUs största el-importör med stor marginal. När elledningar vid Lukmanier-passet i Schweiz kortslöts 2003 slogs elnätet inom en halvtimme ut i hela Italien, ända ned till Sicilien (iofs inte Sardinien).

1721900038071.png

Man ser inte många elbilar i Italien heller. Sverige och Norge toppar i statistiken och det hänger naturligtvis också samman med att vi har lägre elpriser än kontinentaleuropa, och det gör kalkylen lättare att räkna hem.

DC laddnäten är också betydligt sämre utbyggda än i Central- och Nordeuropa. Frågan är om Spanien, Portugal och Italien har tillräckligt med elproduktion för att gå över till elbilar? Jag vet inte, bara en tanke.
Jag vet inte hur det står till riktigt med deras elproduktion faktiskt. Fikade med en gammal kompis sen jag bodde där för 20 år sedan. Han sa att det var sjukt svårt att hitta laddplats inne i stan så de körde med hybrid. Sen så verkar de ligga ca fem år efter oss i förståendet av användandet. Man tror att man laddar bilen varje natt etc etc. Men oavsett så skulle Barcelonas stadsmiljö må bra av fler elfordonen. Trafiken är helt sjuk.
Dock hade de en uthyrnigsvariant av retrovespor som gick på el. Fattade dock aldrig hur de laddade dessa. Även ett otroligt välutbyggt system med elcyklar som användes flitigt och (enligt mig) vida överträffar systemet med el-kickar som vi har här i Sthlm. 😊

Han sa att det var sjukt svårt att hitta laddplats inne i stan så de körde med hybrid. Sen så verkar de ligga ca fem år efter oss i förståendet av användandet. Man tror att man laddar bilen varje natt etc etc.
Ja, det är ju så det funkar med hybrid.
Till vardags laddar jag min bil en gång i veckan på den egna uppfarten, väldigt bekvämt.

Jag tror inte alls på hybrider i längden, vem ska äga dem när de blir 10 år gamla och betala de reparations- och underhållskostnader de kommer att ha.

Gas-, olje- och kolkraftverk har alla en verkningsgrad under 40% dvs samma storleksordning som fossilbilar (även om vissa dieselbilar kan komma upp i 50% och andra undantag finns säkert). Solkraft har en verkningsgrad på under 20%, kärnkraft ca 35%. Verkningsgrad för elbilar vs förbränningsmotorer är i princip irrelevant för det som är viktigt i detta sammanhang, nämligen CO2-produktionen.

Känner inte till Spanien men en hel del av elen i Italien kommer från vattenkraft och kärnkraft precis utanför gränsen i Frankrike och Schweiz. Italien är EUs största el-importör med stor marginal. När elledningar vid Lukmanier-passet i Schweiz kortslöts 2003 slogs elnätet inom en halvtimme ut i hela Italien, ända ned till Sicilien (iofs inte Sardinien).

Visa bilaga 32932
En aspekt som sällan belyses är hur stor andel av tillförd elenergi till elbilens batteri kan ta ut på drivhjulen. Här ur en rapport från slöjdskolan:

En elbil har en kedja av komponenter som omvandlar elenergin från elnätet tillenergi vid hjulen: laddare, batteri, kraftelektronik och elmotor. Alla komponenternahar mycket hög verkningsgrad. Dessutom kan i en elbil energi vid en inbromsningenkelt återvinnas genom att elmotorn då fungerar som generator och levererarenergi baklänges i kedjan åter till batteriet. Sammantaget motsvarar därför driv-energin vid hjulen mellan 60 och 80 % av elenergin som togs från elnätet vidladdning.

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/210658/local_210658.pdf

(min kursivering)

En aspekt som sällan belyses är hur stor andel av tillförd elenergi till elbilens batteri kan ta ut på drivhjulen. Här ur en rapport från slöjdskolan:

En elbil har en kedja av komponenter som omvandlar elenergin från elnätet tillenergi vid hjulen: laddare, batteri, kraftelektronik och elmotor. Alla komponenternahar mycket hög verkningsgrad. Dessutom kan i en elbil energi vid en inbromsningenkelt återvinnas genom att elmotorn då fungerar som generator och levererarenergi baklänges i kedjan åter till batteriet. Sammantaget motsvarar därför driv-energin vid hjulen mellan 60 och 80 % av elenergin som togs från elnätet vidladdning.

(min kursivering)
En ganska betydande förlustfaktor är bilens likriktare vid AC-laddning, där försvinner ofta 10-20% i omvandlingen. Min bil förlorar 11% och fruns bil 17%.

(min kursivering)

Visst, men det intressanta är ju möjligen hur stor verkningsgraden är vid den ursprungliga produktionen av el-energin som tillförs elnätet - se ovan. Sedan försvinner ytterligare kanske 10-25 % vid laddningen av batteriet (enligt ADAC). Det du beskriver är att ytterligare 20-40 % av energin försvinner mellan bilens elmotor och hjulen.

Om man vill beskriva elbilens fördelar så är det en återvändsgränd att diskutera verkningsgrad.

Senast ändrad:
En ganska betydande förlustfaktor är bilens likriktare vid AC-laddning, där försvinner ofta 10-20% i omvandlingen. Min bil förlorar 11% och fruns bil 17%.

Plus att det brukar vara växelström i nationella kraftnät (förutom likström i havskablar och liknande) så vid DC-laddning har det också skett en förlust vid omvandlingen till likström (fast den kan vi inte mäta).

Tillbaka
Topp