[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Det är kanske en orsak till att elbilar oftast är bakhjulsdrivna? Plus att de många hästkrafterna (ofta uppåt 250+) gör sig bäst på bakhjulen.

Tidigare har det ju setts som en utveckling av säkerheten när till slut nästan alla vanliga bilar, t o m BMW blev framhjulsdrivna.

Jag tycker att vår Enyaq känns litet.. tung, även om där finns gott om vridmoment och kraft. Den inbjuder till en sorts lugn och majestätisk körning, vilket kanske är bra. Undviker att använda de där hästkrafterna (ca 280...) och vridmomentet i kurvor och rondeller men bra att ha vid omkörningar på rakare sträckor.

PS. Edit: Jag är inte alls säker på det där med den lägre tyngdpunkten. Instämmer i att det är bra i sig, allt annat lika dvs om det gäller omfördelning av samma vikt. Men här talar vi ju om att man lägger till ett mycket tungt batteri i botten... Tänker att det vid en olycka under kurvtagning snarare kan öka risken att bilen börjar rolla. Finns det några IRL-undersökningar som stöder det ena eller det andra?
Lägre tyngdpunkt är bra det är det nog inte något tvivel om.
Men låg vikt är om inte bättre så i alla fall viktigt.
Tänk på nästa all motorsport då eftersträvas låg vikt.
Som STCC där var det tillägg utöver standardvikten tror 50kg för bakhjulsdrift och 75kg för fyrhjulsdrift, samt extra om du vann ett race.
Och det fick man inte som belöning utan för att bilen skulle bli långsammare.
Långsammare = sämre väghållning vilket är inte något man vill eftersträva.
Å ta en redan tung högbyggd bil och kompensera med mer vikt i botten blir liksom tre fel och det är inte lika med bra eller ens bättre.

Har tyvärr svårt att lita på något som står i en rapport med ett så otroligt fundamentalt, grundläggande och uppenbart fel som att elbilar "genererar" el... Tänkte först att det var journalisten som gjort sin egen tolkning av det Ernst & Young sagt, som det ganska ofta är, men EYs egna pressmeddelande om rapporten säger samma sak. Tyvärr verkar det svårt att hitta den faktiska rapporten.

Edit: Hittade den faktiska rapporten, efter att ha skummat igenom den ser det ut som att den inte pratar om att elbilar kan generera någon el, bara förtjänst genom electricity arbitrage. Och så såg jag något som jag fattade som att man beräknat hur mycket förnyelsebar energiutbyggning som kan ersättas med lastbalansering av elbilar, på grund av att man inte behöver bygga lika mycket överkapacitet om man har energilagring tillgängligt, vilket ju också är helt korrekt. Misstänker att det är därifrån siffran kommer från - kombinera med någon på EYs marknadsföringsavdelning som hade rejält otur när de tänkte och kanske skulle koppla på någon med teknisk förståelse i korrläsningen så landar vi i pinsamma artiklar!

Senast ändrad:
Har tyvärr svårt att lita på något som står i en rapport med ett så otroligt fundamentalt, grundläggande och uppenbart fel som att elbilar "genererar" el... Tänkte först att det var journalisten som gjort sin egen tolkning av det Ernst & Young sagt, som det ganska ofta är, men EYs egna pressmeddelande om rapporten säger samma sak. Tyvärr verkar det svårt att hitta den faktiska rapporten.

Jag tycker varken det är fel eller pinsamt att uttrycka att ett batteri (i detta fall elbilars batteri) genererar el. Ett batteri genererar el från kemisk energi. Däremot kanske uttrycket leder tankarna fel hos någon - det är ju ingen primär elproduktion som sker i ett batteri. Men sådana tankevurpor blir det ju ofta när det gäller energi, och elenergi i synnerhet. Fast i just detta fall tror jag inte det finns någon risk för missförstånd - de flesta förstår nog att elbilarnas batterier kan användas för mellanlagring av elenergi.

Fler pinsamheter:

"Placing a battery in a circuit allows this chemical energy to generate electricity ..."

"An electrochemical battery produces electricity..."

Och tyvärr ofta så blir artiklarna lite märkliga när dom översätts maskinellt och inte sedan granskas noga av någon som faktiskt vet och kan det som diskuteras i artikel.
Å jag ser det ofta inom mitt kunskapsområde, Energi att folk inte kan hålla isär
kW, kWh, Effekt, effektbrist, kapacitet, kapacitetsbrist mm
Se bara till debatten om kärnkraft

Jag tycker varken det är fel eller pinsamt att uttrycka att ett batteri (i detta fall elbilars batteri) genererar el. Ett batteri genererar el från kemisk energi. Däremot kanske uttrycket leder tankarna fel hos någon - det är ju ingen primär elproduktion som sker i ett batteri. Men sådana tankevurpor blir det ju ofta när det gäller energi, och elenergi i synnerhet. Fast i just detta fall tror jag inte det finns någon risk för missförstånd - de flesta förstår nog att elbilarnas batterier kan användas för mellanlagring av elenergi.

Fler pinsamheter:

"Placing a battery in a circuit allows this chemical energy to generate electricity ..."

"An electrochemical battery produces electricity..."
Fair enough - rent fysikaliskt är det helt rätt, men ur perspektivet elnät tycker jag det blir missvisande och förvirrande att börja prata om att generera el istället för att balansera (eller lagra, men det uttrycket ogillar jag om man pratar om el), just för att skilja på "primärgeneration" och "sekundärgeneration".

Jag tror du underskattar gemene mans förmåga att missförstå och misstolka saker :p

Jag justerar oavsett mitt tidigare påstående till "Jag har svårt att tycka att en rapport (läs: pressmeddelande) som använder uttryck som är så lätta att missförstå ger ett seriöst intryck." Och så trycker jag återigen på att den faktiska rapporten verkar vara mer genomtänkt och bra.

Orsaken att jag posta tråden var att påminna om vilken enorm resurs det finns i de batterier som redan finns ute och förhoppningsvis kommer den öka snabbare än kapacitetsbristen ökar.
Problemet är lagstiftning både bland politiker och att få till ett enhetligt protokoll som öppnar upp och underlättar för gemene man.
Googlar man runt lite så ser man att det redan finns hemma lösningar på det.
Kortfattat man kopplar via laddporten på bilen till växelriktare som används vid solcellsinstallationer

Fair enough - rent fysikaliskt är det helt rätt, men ur perspektivet elnät tycker jag det blir missvisande och förvirrande att börja prata om att generera el istället för att balansera (eller lagra, men det uttrycket ogillar jag om man pratar om el), just för att skilja på "primärgeneration" och "sekundärgeneration".
+1
Jag tror du underskattar gemene mans förmåga att missförstå och misstolka saker :p
+1
De flesta har ingen aning om vad spänning, ström, effekt, energi, generering etc är för något.
Jag justerar oavsett mitt tidigare påstående till "Jag har svårt att tycka att en rapport (läs: pressmeddelande) som använder uttryck som är så lätta att missförstå ger ett seriöst intryck." Och så trycker jag återigen på att den faktiska rapporten verkar vara mer genomtänkt och bra.
Vad som nog alltid glöms i sådana här diskussioner är den ekonomiska sidan, som är avgörande för om det är en användbar lösning oavsett om den är tekniskt fungerande eller inte. Om elproduktionskostnaden inkl. buffrings-/lagringskostnad hamnar på 2-3 kr/kWh eller kanske ännu mer, så är det inte en fungerande lösning.

Vad som nog alltid glöms i sådana här diskussioner är den ekonomiska sidan, som är avgörande för om det är en användbar lösning oavsett om den är tekniskt fungerande eller inte. Om elproduktionskostnaden inkl. buffrings-/lagringskostnad hamnar på 2-3 kr/kWh eller kanske ännu mer, så är det inte en fungerande lösning.

Jo, men med tanke på att en del villaägare redan idag monterar batterier som utan subvention kan kosta en bit över 100000 kronor, och att en typisk elbils batteri har en kapacitet på kanske 5 ggr ett typiskt villabatteri - så känns konceptet ganska rimligt. Snart (senast nästa år) kommer dessutom effektpriserna vilket troligen gör batterier i allmänhet mer attraktiva.

Jo, men med tanke på att en del villaägare redan idag monterar batterier som utan subvention kan kosta en bit över 100000 kronor, och att en typisk elbils batteri har en kapacitet på kanske 5 ggr ett typiskt villabatteri - så känns konceptet ganska rimligt. Snart (senast nästa år) kommer dessutom effektpriserna vilket troligen gör batterier i allmänhet mer attraktiva.
Det är ju inget svårt att räkna på om man vill, det är bara att multiplicera batteriets kapacitet med antal möjliga laddcykler (ca 1000-2000 med dagens batteriteknik), så får man buffringskostnaden per kWh. Borde varje person göra innan man köper.

Jag bor i EO4 där elen är som dyrast, men utslaget på genomsnittet under året ligger den på 1,5-2 kr/kWh.
Värmer hus och varmvatten med värmepump med ca 3,5 i årsgenomsnitt COP, så elpriset ”blir” då ca 0,4-0,6 kr/kWh. Total förbrukning per år ca. 7000-8000 kWh för uppvärmning och varmvatten.
Visa mig en solcellsanläggning och tillhörande batteri med ett pris som går att räkna hem under sin livslängd. Skulle tro att bara buffringskostnaden i batteriet ensam är högre än en värmepumpsförbrukad kWh.

Det är ju inget svårt att räkna på om man vill, det är bara att multiplicera batteriets kapacitet med antal möjliga laddcykler (ca 1000-2000 med dagens batteriteknik), så får man buffringskostnaden per kWh. Borde varje person göra innan man köper.

Jag bor i EO4 där elen är som dyrast, men utslaget på genomsnittet under året ligger den på 1,5-2 kr/kWh.
Värmer hus och varmvatten med värmepump med ca 3,5 i årsgenomsnitt COP, så elpriset ”blir” då ca 0,4-0,6 kr/kWh. Total förbrukning per år ca. 7000-8000 kWh för uppvärmning och varmvatten.
Visa mig en solcellsanläggning och tillhörande batteri med ett pris som går att räkna hem under sin livslängd. Skulle tro att bara buffringskostnaden i batteriet ensam är högre än en värmepumpsförbrukad kWh.

Ok men nu kommer snart som sagt elpriser som utgår från effekt, och då blir det hela svårare att räkna på. Instämmer annars generellt i vad du skriver om batterier (och kanske solceller generellt) och som sagt, nu kommer effektpriserna snart och inget vet var det landar. Det kommer nog att bli ganska rörigt.

Läste om en nu i veckan som med smart styrning hade minskat sin effektkostnad med mer än 1000 kr/mån med smart styrning
Men då kräver det nästan att man har elvärme och företrädesvis från värmepump
Lite mer om effekttaxa

Ok men nu kommer snart som sagt elpriser som utgår från effekt, och då blir det hela svårare att räkna på. Instämmer annars generellt i vad du skriver om batterier (och kanske solceller generellt) och som sagt, nu kommer effektpriserna snart och inget vet var det landar. Det kommer nog att bli ganska rörigt.

Aj aj aj…. och så handelskrig och strafftullar på det…☹️

Trevlig helg!👍:)

Energiutbyggnaden kommer aldrig hinna ifatt effektbehovet pga byråkrati.

Därför kommer elnätsbolagen, främst de som äger regionnäten, inom 5-10 år börja erbjuda abonnemang likt telefonabonnemang, dvs du får en elbil mot tecknande av ett nätabonnemang.

Du förbinder dig till ett visst pris över en viss tid mot förbehållet att elnätsbolaget får nyttja elbilens batteri som energilager/frekvensregleringsresurs.

Kom ihåg vart ni läste det först 😉

Tja...
Tror kanske att jag var före med liknande scenario.
Men antagligen det, en deal med nätägare eller med någon laddoperatör kommer nog finnas snart på marknaden

Sedan så kanske det inte går så långt att man får en elbil när man skaffat nytt elavtal.
Kanske en cykel på köpet 😂

Litet intryck från första resan Malmö - Sydeuropa t.o.r. (iofs inte med alperna som mål). Reste genom Danmark, Tyskland, Tjecken, Österrike, Italien och Schweiz.

Tyckte det gick bra, delvis för att vi tog god tid på oss. Fru fredw tyckte nog jag nördade ner mig litet väl mycket i att optimera laddning och hitta bäst laddplats etc men vi tar det som en lärdomsresa. Nästa blir mer avslappnad.

För körning på hemmaplan skulle jag inte tveka att rekommendera elbil. Beror kanske litet på om man har en plats för rimligt bekväm och billig "hemmaladdning". Skulle vara mer tveksam att köra upp till svenska fjällen under kall svensk vinter, om det är kö vid laddplatserna kan det ju ta hur lång tid som helst. Vi hade inga såna problem, fick vänta 10 minuter nån enstaka gång. Och bara nån enstaka planerad laddplats var trasig.

Det känns bra att köra elbil och man lär sig att ta det som det är. Litet mer marginaler behövs, litet lägre maxfart på Autobahn (höll mig till 120/130 + litet mer för att komma förbi ibland). Mycket behagligt att ha 280 hästkrafter (Skoda Enyaq) och fint vridmoment när man ska göra en snabb omkörning nånstans. Men bilens extra tyngd känns, så för övrigt kör man ganska lugnt och majestätiskt. Och det märks tydlig skillnad på förbrukning redan om man sänker farten från 130 till 120 så ibland gjorde jag det för att nå litet längre före nästa laddstopp.

Har dock ej testa att köra ner med tidsbegränsningar som det ju blir vid en-veckas alpresa. Det kan nog vara mer tveksamt eftersom det redan är ganska jobbigt med "vanlig" bil. Den typen av "endagarskörning" hem som någon här gjorde från Livigno på 1400 km hade antagligen funkat bättre med vanlig bil. Så ibland blir det nog en marginaleffekt som kan göra märkbar skillnad.

En del misstag måste man göra och lära sig av, som att välja en laddplats på "andra sidan" motorvägen och sedan inse att jag måste köra 17 km enkel väg i fel riktning för att komma upp på motorvägen åt rätt håll igen. :ROFLMAO: När jag körde förbi laddplatsen för tredje gången så hade mycket av det jag laddade redan förbrukats.

Destinationsladdning på hotell etc (om det finns) var inte billigare än snabbladdning längs motorvägen men kan ändå vara värt det (för att ha 100% laddning nästa morgon).

Förstod äntligen hur mycket tid man sparar på att försöka köra ner batteriet i botten före ny laddning, eftersom laddningen är snabb när batteriet är nästan tomt och blir klart långsammare långt innan man når 80% SOC (state of charge).

Bökigt med laddkort etc och ibland valde jag fel och betalade ett onödigt högt pris. Hoppas på upprensning i den härvan men det funkar redan nu.

Saknar att ha lika bra tillgång till vindrutetork, toaletter mm som ju finns vid 98% av "vanliga" bensinstationer.

Försökte använda ABRP och liknade hjälpmedel för att "optimera" resans laddstopp men gick ifrån det mer och mer. Det finns så mycket oväntat som kan inträffa längs vägen, som att ett laddstopp blir längre än planerat etc och vips så faller "planen". På slutet tog jag ett segment i taget istället. Fast bra att ha en grov idé om hur många laddstopp det kan bli, och att försöka tajma dem med ankomst och andra avbrott som t ex färjor.

Senast ändrad:
För körning på hemmaplan skulle jag inte tveka att rekommendera elbil. Beror kanske litet på om man har en plats för rimligt bekväm och billig "hemmaladdning". Skulle vara mer tveksam att köra upp till svenska fjällen under kall svensk vinter, om det är kö vid laddplatserna kan det ju ta hur lång tid som helst. Vi hade inga såna problem, fick vänta 10 minuter nån enstaka gång. Och bara nån enstaka planerad laddplats var trasig.
När det gäller elbil till norska fjällen så behöver man inte vara orolig, mycket bra laddinfrastruktur där. Och mindre tidsförluster jmf med tyska Autobahn till Alperna, eftersom man håller lägre hastighet i Norden och det blir längre etapper och färre laddstopp.
Har gjort fyra Norgeresor med elbil.
Och svenska fjällen är ju ändå ointressant för oss skåningar. ;)
Det känns bra att köra elbil och man lär sig att ta det som det är. Litet mer marginaler behövs, litet lägre maxfart på Autobahn (höll mig till 120/130 + litet mer för att komma förbi ibland). Mycket behagligt att ha 280 hästkrafter (Skoda Enyaq) och fint vridmoment när man ska göra en snabb omkörning nånstans. Men bilens extra tyngd känns, så för övrigt kör man ganska lugnt och majestätiskt. Och det märks tydlig skillnad på förbrukning redan om man sänker farten från 130 till 120 så ibland gjorde jag det för att nå litet längre före nästa laddstopp.
Man lär sig känna sin bil, och får bra koll på läget efter ett tag. Jag kör ner till 5-10% innan laddning och då dunkar den igång på max laddeffekt.
För planering använder jag ChargeFinder som jag tycker är det bästa verktyget.
Har dock ej testa att köra ner med tidsbegränsningar som det ju blir vid en-veckas alpresa. Det kan nog vara mer tveksamt eftersom det redan är ganska jobbigt med "vanlig" bil. Den typen av "endagarskörning" hem som någon här gjorde från Livigno på 1400 km hade antagligen funkat bättre med vanlig bil. Så ibland blir det nog en marginaleffekt som kan göra märkbar skillnad.
Att ha en time-slot långt bort med en elbil har sina nackdelar (t ex hinna med Travemünde färjan). Bättre då med hemresa via Puttgarden där det går färjor hela tiden (eller Rostock om man har en del ”luft” i planeringen).
Det går inte bara att brassa på i 170 under några timmar som tidigare för att köra in tid.
En Livigno körning på 1400 km på en dag gör jag aldrig mer om….😓
En del misstag måste man göra och lära sig av, som att välja en laddplats på "andra sidan" motorvägen och sedan inse att jag måste köra 17 km enkel väg i fel riktning för att komma upp på motorvägen åt rätt håll igen. :ROFLMAO: När jag körde förbi laddplatsen för tredje gången så hade mycket av det jag laddade redan förbrukats.
Har jag aldrig råkat ut för.:unsure:
Destinationsladdning på hotell etc (om det finns) var inte billigare än snabbladdning längs motorvägen men kan ändå vara värt det (för att ha 100% laddning nästa morgon).
Så är det.
Förstod äntligen hur mycket tid man sparar på att försöka köra ner batteriet i botten före ny laddning, eftersom laddningen är snabb när batteriet är nästan tomt och blir klart långsammare långt innan man når 80% SOC (state of charge).
(y)
Bökigt med laddkort etc och ibland valde jag fel och betalade ett onödigt högt pris. Hoppas på upprensning i den härvan men det funkar redan nu.
Har jag inte heller råkat ut för.:unsure:
Kör EnBW i Tyskland och betalar € 0,39-/kWh.
Saknar att ha lika bra tillgång till vindrutetork, toaletter mm som ju finns vid 98% av "vanliga" bensinstationer.
Ja, det är ett problem.
Bästa sättet att undvika det är att bara åka på skidvinterresor då det inte finns några insekter i luften som mögar ner vindrutan.;)
Toaletter finns ju på alla laddstationer, så det problemet förstår jag inte.:unsure:
Försökte använda ABRP och liknade hjälpmedel för att "optimera" resans laddstopp men gick ifrån det mer och mer. Det finns så mycket oväntat som kan inträffa längs vägen, som att ett laddstopp blir längre än planerat etc och vips så faller "planen". På slutet tog jag ett segment i taget istället. Fast bra att ha en grov idé om hur många laddstopp det kan bli, och att försöka tajma dem med ankomst och andra avbrott som t ex färjor.
Grovplan från början, och sedan etappvis planering. Sköts bäst med ChargeFinder appen medan man pausar vid varje laddstopp. Blir rutin efter ett tag.

Senast ändrad:
Toaletter finns ju på alla laddstationer, så det problemet förstår jag inte.:unsure:

Längs motorvägar ja, ute på landsbygden nej. Där kan det stå laddstationer lite här och var, utan tillgång till något annat alls i närheten. Plus att många av dem endast är på 22 eller 50kW. Att köra på landsbygden är något annat än att pila ner på autobahn och där blir resans gång mer påverkad av laddproblemet. Det är min erfarenhet från denna enstaka resa. Vi körde en del småvägar från Prag via Salzburg till Dolomiterna (och slapp pröjsa avgift i Österrike denna gång!) Dock var detta i början av resan så möjligen fick jag mer "is i magen" senare.
OBS att även Tjeckien har motorvägsavgifter som går att betala online. Trevligt land. Totalt obegripligt språk. Fortfarande billigare i Prag och på landsbygden än vad jag trott.

Ja hem via Puttgarden efter laddstopp vid 8% med Wienerschnitzel i trevliga Heiligenhafen ca 25 minuters körning före färjan. Där finns en fin laddstation med många platser vid hamnen nära torget, kan vara vara att veta. Men längtar efter Fehmarn-tunneln (2029?). Alla "påtvingade" stopp är minus som sätter påtvingade ramar som ibland inte stör alls men som hade varit bättre att slippa och det gäller både laddstopp och färjor.

Senast ändrad:
Ang Elbil hade jag förmånen att köra runt i Frankrike i en vecka (jobbresa) med en låne el-bil. Nån mindre MG SUV. Ganska märkligt bil. Men hur som. Funkade hur bra som helst, tyckte jag. Jag orkade inte hålla på med en massa appar och planering, utan körde bara och laddade när det fanns möjlighet eller när det behövdes. När man visste att man inte kommer hela vägen kollade jag såklart lite under färden var det gick bäst att ladda. Men ingen större mek eller planering. Och då var det ändå ingen bil med väldigt lång räckvidd. Betydligt kortare än brorsans Enyaq, kändes det som. Blev som mest ca 900 km i sträck en dag (såklart med laddning emellan), totalt ca 3k km. Mycket postiv överraskat. Bara bilen som var lite sådär. Men det kan man ju inte riktigt välja när man hyr bil.

En 10-dagars Autobahn Vignette i Österrike kostar € 12,40-.
Hoppas att ni inte valde er sen-väg av den anledningen. ;)

Nej. Men tycker att de kunde hitta ett annat system. Nu när de ändå kan läsa av nummerskyltarna för böter så varför inte ta betalningen den vägen direkt? Men då får de förstås inte in en massa böter...

Fast Italiens biljetter är ju ännu bökigare. Körde förresten förbi ett system med "Free Flow Autostrada" i norra Piemonte men deras kameror verkar inte ha fångat vår bil...

Nej. Men tycker att de kunde hitta ett annat system. Nu när de ändå kan läsa av nummerskyltarna för böter så varför inte ta betalningen den vägen direkt? Men då får de förstås inte in en massa böter...

Fast Italiens biljetter är ju ännu bökigare. Körde förresten förbi ett system med "Free Flow Autostrada" i norra Piemonte men deras kameror verkar inte ha fångat vår bil...
nja, ibland måste man betala online efter och inte får det hemskickat. Kollat det?
Frankrike har det vid vissa platser. Funkar som viss fjällvägar i norge då. De registrera regskylten och man går till en hemsida ange skylten och kan betala... Gör man inte det lär det bli böter senare, antar jag.

nja, ibland måste man betala online efter och inte får det hemskickat. Kollat det?
Frankrike har det vid vissa platser. Funkar som viss fjällvägar i norge då. De registrera regskylten och man går till en hemsida ange skylten och kan betala... Gör man inte det lär det bli böter senare, antar jag.

Har kollat, det finns ingen passage registrerad på mitt reg.nummer. Men det har bara gått några dagar så jag ska kolla igen. Bökigt system - tycker att det borde ligga på dem att skicka faktura eftersom det annars är lätt att missa betalning även om man har gott uppsåt. Kan de skicka avi om böter så kan de skicka faktura.

Ingen mer som kört elbil till alperna på sistone och har ngt att dela med sig av?
Jo, jag körde ner i April igen, men det mesta är nog redan sagt och det börjar bli rutin numera.
För de som är nya med elbil kan jag ge det generella rådet att alltid köra ner batteriet till under 10% innan laddning, ladda till 90-95% om det är ett lunch- eller middagsstopp, ladda till 80% om det är ett kaffepausstopp eller ett påtvingat laddstopp. Så kommer man snabbast fram till målet.
Och var från början medveten om att det tar ca 2 h längre att ta sig från Puttgarden eller Rostock till Österrike, och njut av den tysta bekväma färden, några välbehövliga bensträckare, goda cappuccinos och kom fram till resmålet mindre trött.

Tycker det är bättre köra över stora bält istället för färja med elbil. I alla fall om man inte ska för långt österut senare. Man behöver ändå stanna så pass många gånger att man inte behöver de avbrotten också.
Sen är det väldigt bra ha tillgänglig laddning på hotellen man sover på. Skönt starta med 95-100% på morgonen om man är ute på bilsemester och inte behöva snabbladda 5 mil efter frukost..

Tycker det är bättre köra över stora bält istället för färja med elbil. I alla fall om man inte ska för långt österut senare. Man behöver ändå stanna så pass många gånger att man inte behöver de avbrotten också.
Sen är det väldigt bra ha tillgänglig laddning på hotellen man sover på. Skönt starta med 95-100% på morgonen om man är ute på bilsemester och inte behöva snabbladda 5 mil efter frukost..

Jo fast en snabbladdare på gångavstånd från boendet funkar också. Man kör ut i pyamasen på morgonen, smyger sen tillbaka till rummet och frukosten… Har testat! 😆

Litet kul vinkel på det hela. Det ligger något i det. Skönt med fulltankad bil på morgonen och... "de flesta snabbladdningsstationer för elbilar saknar bensinpumpar"... ;)

Biobränsle på destinationen!

1773692688368.webp

Är det någon som har en ID Buzz GTX här som kan komma med lite input hur den presterar på vintern? Trött på att lämna skidor hemma pga platsbrist… 😇
Har ingen sådan, men den har WLTP på 45 mil så räkna med 25 mil motorväg (max) med 100% laddning, 17-18 mil mellan laddstoppen vid 80% laddning.
Kör själv en MEB bil (med samma grundteknik som iD Buzz) med 51 mil WLTP och relaterar till det. Kort räckvidd är trist vid vinterlångresor, jag byter strax till en elbil med nästan 70 mil WLTP.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp