[Artikel] Fototävlingsserie på Freeride

Redaktionen

Aktiv medlem
Efter att Freerides första fototävling nyligen avslutats lanserar vi nu en fototävlingsserie tillsammans med Cyberphoto. Under året kommer åtta stycken olika deltävlingar att äga rum så se alltid till att ha med kameran i backen.

Läs hela artikeln:

Jag uppmanar alla till bojkott mot denna tävling. Tävlingsarrangören, som i denna gång är Cyberphoto "köper" med andra ord rättigheten till alla inskickade bidrag för ett pris av 1000 kronor. Till er som vill tjäna pengar på era bilder rekomenderar jag att ni istället visar era bilder för tidningar som kan vara intresserade. LÄGSTA priset enligt frilanssatsen ligger på ca 1500 per bild för publicering vid ETT tilfälle. Säljer man upphovsrätten till en bild så innebär det att köparen har fri rätt att publicera bilden var dom vill, hur mycket dom vill. Då man säljer upphovsrätten till en bild ligger priset MYCKET högre, 40 000:- och mer är inte ovanligt. Så i sånna tillfällen som detta, när Cyberphoto försöker lura av alla tävlingsdeltagare sin upphovsrätt till inskickade tävlingsbilder med EN vinst på 1000:- som endast går till vinnaren av tävlingen tycker jag att det är dags att säga ifrån. Dålig stil Cyberphoto. SKÄRPNING!

JohanBramberg>, joddlaren>
Tyvärr verkar det vara lite missförstånd kring tävlingsreglerna.
Cyberphoto eller Freeride får INTE upphovsrätten till några inskickade bilder. Det som menas är att Cyberphoto vill kunna visa upp vinnaren efter varje deltävling (totalt 8 bilder) på cyberphoto.se. De kommer alltså inte att publiceras i något annat sammanhang, utan vinnarnas tillåtelse.

Vill även passa på att förtydliga att priset i FÖRSTA deltävlingen (av totalt 8) är ett presentkort på 1000:-, efter att första deltävlingen har avslutats blir det en ny omgång och nya priset att tävla om.

Uppladdningen av bilder på Freeride är alltså precis som vanligt, förutom att man har chans att vinna priser. Måste väl ändå vara rätt bra! ;-)

Nu hoppas vi att detta är klart och ni kan fortsätta att ladda upp era bilder. Lycka till!

Bojkott ändå känner jag. Fattar ni vad som krävs för att få en bild i klass med
Max neurisser eller Gösta Fries? Och så får man 1000kr...

Marux> Du kan fortfarande sälja bilden vidare till andra eller göra vad du vill med din bild, du har fortfarande all upphovsrätt till din bild. Cyberphoto får bara rätt att publicera bilden på deras hemsida vid ett tillfälle när vinnaren publiceras.

Men om du skulle vinna och absolut inte vill vara med så kan du givetvis tacka nej till publiceringen och vinsten.

Tillbaka
Topp