[Artikel] Freeride testar: Engadin

Redaktionen

Aktiv medlem

Pälskragar, champagne och lyx har kommit till att bli synonymer med St.Moritz i dalgången Engadin. Men vad den fördomsfulla bergsfantasten missar är ett område fyllt av fler vinteraktiviteter än dyra restauranger.

Läs hela artikeln:

kappakomplett

Aktiv medlem
Värsta adrenalinkicken kommer när du står vid kassan uppe på self-servicerestaurangen i Marguns uppe i systemet. Vad kan dom ta för två korv med pommes och två stora!
Shockvarning!

KaitsuH

Aktiv medlem
Värsta adrenalinkicken kommer när du står vid kassan uppe på self-servicerestaurangen i Marguns uppe i systemet. Vad kan dom ta för två korv med pommes och två stora!
Shockvarning!
Hur mycket var det? Men alla de här Freeride testar: skidorter -filmerna har varit sjukt roliga och välgjorda! Jag har fått litet samma stämning som på 1990-talet, när jag läste Åka Skidors artiklar om olika skidområdena på Alperna. "Dit vill ja resa, och dit vill jag absolut resa, den där byn måste jag absolut se!" osv. Bra jobbat!

kappakomplett

Aktiv medlem
Hur mycket var det? Men alla de här Freeride testar: skidorter -filmerna har varit sjukt roliga och välgjorda! Jag har fått litet samma stämning som på 1990-talet, när jag läste Åka Skidors artiklar om olika skidområdena på Alperna. "Dit vill ja resa, och dit vill jag absolut resa, den där byn måste jag absolut se!" osv. Bra jobbat!
Vet inte hur mycket det blev, det svartnade för ögonen och det första jag minns efteråt är den långa nedfarten ner till Celerina och hur jag tänkte då att det ändå var Sankt Moritz som utgjorde den vänstra parentesen i det här intervallet av en mänsklig verksamhet där vi nu börjar skönja den högra.

För övrigt var det inte mkt om byn eller om givningarna i reportaget. Vill man ha klippig och brant åkning så finns ju La Grave och Chamonix.

Men jag har alltmer börjat bli en gammal surgubbe... fast Val Thorens i januari i år var fint!

Vet inte hur mycket det blev, det svartnade för ögonen och det första jag minns efteråt är den långa nedfarten ner till Celerina och hur jag tänkte då att det ändå var Sankt Moritz som utgjorde den vänstra parentesen i det här intervallet av en mänsklig verksamhet där vi nu börjar skönja den högra.

För övrigt var det inte mkt om byn eller om givningarna i reportaget. Vill man ha klippig och brant åkning så finns ju La Grave och Chamonix.

Men jag har alltmer börjat bli en gammal surgubbe... fast Val Thorens i januari i år var fint!
Låter som en nära-döden-upplevelse! Tror att vi stegvis härdades genom att vi först besökte andra orter i Schweiz. Skämt och sido, Engadindalen bjöd på rätt mäktig åkning och den stora skillnaden mot Chamonix framförallt är väl att majoriteten av besökarna är upptagna med att piffa pälskragen och köpa överprisad varmkorv på restaurangen. Man får verkligen ha brantåktningen och snön för sig själv (även om vi hade otur med det sistnämnda och det inte hade snöat på 3 veckor, inkl. dagar med plusgrader). Och med lite planering av luncher osv. så går det att komma undan till rimliga priser också.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Vi försökte också lägga rimlig budget för några år sedan när vi var där, gick rätt okej ändå!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp