[Artikel] Freeride testar: Lavinappar, del 2

Redaktionen

Aktiv medlem
lavinsok-750x380.jpg

Det dyker upp allt fler lavinappar på marknaden. För att undersöka om de är ett alternativ till traditionella transceivers testade vi i somras apparna på barmark. Nu har vi testat dem i sitt rätta element, i snön i Åre.
Kort om testet: I slutet av s

Läs hela artikeln:

Thanx for testing our application (avalanche buddy). I'd like as one of the developers, to comment on some aspects.

The thing with testing in urban area when our application was "disturbed" (interference is something else) by other wifi spots, is actually by design. The test was like testing a common beacon in an area where 25 beacons are set to send. Any beacon receives in that case a lot of information. Which it should, because it should locate networks. The strong point is that it can separate signals.

As suggested in the article we should turn the selecting proces around. We though, experienced it our way most easy, it takes just a few rounds to get used to it. Then i'm safe to say anyone will experience it as easy as well. We state also that our application is only workable when the user has trained. Just like one antenna beacons. But we're not deaf for suggestions. We will discuss your input about signal selecting and will change it when we think it's better. Originally it was actually like that.

Using our system, or any a beacon in general without any practice, always gives some worse results than its potential. You have to train with it: it works differently. To improve the reaction speed we currenty work with using a certain filter technique, to improve it. But please consider that a common beacon don't react instantly as well. It's a pitty that the cm-er accuracy is not mentioned, as it is one of its strong points.

We tested our phones in the cold and heat according to some other ETSI rules it just missed with 10 minutes the extreme temperatures target. What it showed us is that smartphones, at least ours, are capable of functioning in extreme cold (-20C, 5 hours). More important is that phones are not subjected to cold that much when wearing close to your body: the temperature never drops 0C. Only when searching. A telephone needs at least 20-30min to drop below 0C when exposed in -20C.

I hope next time you will involve common beacons as well as reference. With that we already showed and convinced some international mountain guides the capability of our system.

That some other authorities and institutes are searching for sollutions as well i see it as a big step forward. If anyone has some ideas please just write me. Your suggestions helps the developement.

Tack för dina kommentarer!

Att er teknik med att använda wifi-nätverk störs ut av omkringliggande nätverket är självklart en intressant sak för våra läsare. Med Isis och Snowhere (som vi valde att inte fortsätta testerna med) så är signalerna identifierade och därför uppstår inte det problemet. Ungefär som Mammuts och Arvas W-Linksystem. Kanske kan vara något för att titta på. Går det att använda en id-signal och på så vis underlätta ett multipelsök?

Det låter bra att ni jobbar vidare med att få upp farten på appen. Jag skulle gärna se att ni utvecklade användarvänligheten. Precis som du skriver så kräver den träning (de enda som var i närheten av att lyckas söka med er app var de som har stor erfarenhet av gamla analoga transceivers). Tyvärr tror jag inte att det är de som övar som kommer att använda er app utan tvärtom sådan som snabbt och enkelt vill ladda ner lite extra säkerhet utan att behöva lägga någon mer energi på det. Det blir tyvärr ert ansvar som appproducent att se till att den är tillräckligt användarvänlig för just det kundsegementet.

När det gäller temperatur och batterilivslängd så kan jag bara konstatera att våra tester tydligen skiljer sig åt.

Jag anser inte att det är nödvändigt att börja jämföra några appar mot transceivers i dagsläget. Tyvärr är inte apparna så bra att det går att göra en bra jämförelse mellan söksystemen. När vi har en fungerande app på vårt skrivbord så kommer vi självklart att jämföra den med likvärdiga sökssystem.

Jag hade ett möte med de svenska apputvecklaren i veckan och jag rekommenderade honom starkt att ta kontakt med er för att inleda ett arbete mot en standardisering av apptekniken. Jag tror att det är avgörande för att den här tekniken ska kunna komma att användas i framtiden.

Med vänlig hälsning,

Mårten Johansson
Åre Lavincenter

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp