[Artikel] Freeride World Tour + FIS = sant

Redaktionen

Aktiv medlem
unnamed-1000x563.jpg

Freeride World Tour och FIS slås samman inför denna säsong. Ett samarbete som på sikt kan leda till att friåkning blir en OS-gren.

Läs hela artikeln:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Två bra grejor kan komma ur det.
1. FIS lär sig att man inte kan planera fartgrenar på ett visst datum utan flexibilitet för vädret i veckan. På tiden att vi, och framförallt utövarna, slipper massa inställda tävlingar.
2. Om friåkning blir olympiskt blir det omöjligt att lägga OS på ställen som Kina som är 110% beroende av konstsnö. Talar väl iofs emot att det någonsin blir olympiskt?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Spännande!
Innan en sport lir en OS-gren så brukar den väl ha "uppvisningsstatus".
Nästa vinter-OS blir ju i Cortina, så nog borde det finns något lämpligt berg i dolomiterna som man kan ha friåkning som uppvisning?

erik_lagg

Aktiv medlem
Äntligen! Nu blir det väl lite regler runt svängradien på skidorna. Man kanske kan reglera hur löst kläderna hänger också. Skojade bara, men betyder det mer onödiga regler?

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Två bra grejor kan komma ur det.
2. Om friåkning blir olympiskt blir det omöjligt att lägga OS på ställen som Kina som är 110% beroende av konstsnö. Talar väl iofs emot att det någonsin blir olympiskt?

Inget hindrar väl iofs att man ställer 50 lågtryckare i lämplig slänt och trycker all systems go. Weird ja, omöjligt näääe. Inte per definition.

Tyckte man såg en och annan besprutad dekorslänt i bakgrunden där i Beijing som man rent teoretiskt blev sugen på att spåra upp.

simp1

Medlem
Inget hindrar väl iofs att man ställer 50 lågtryckare i lämplig slänt och trycker all systems go. Weird ja, omöjligt näääe. Inte per definition.

Tyckte man såg en och annan besprutad dekorslänt i bakgrunden där i Beijing som man rent teoretiskt blev sugen på att spåra upp.
Opistad konstsnö är ju i princip is. Inte så kul i friåkningssammanhang.

Xavier

Aktiv medlem
Äntligen! Nu blir det väl lite regler runt svängradien på skidorna. Man kanske kan reglera hur löst kläderna hänger också. Skojade bara, men betyder det mer onödiga regler?

Det blir garanterat mer onödiga regler.

Från artikeln "...formatet och tillika bedömningssystemet förblir oförändrat. FIS roll i detta samarbete blir att fokusera på marknadsföring och styrning av FWT samt att skapa en struktur som följer riktlinjerna för erkända olympiska sporter."

De två meningarna går inte ihop. Jag ger det en säsong innan det blir förändringar både på korsen och tvärsen.

Tillropen från skidsidan verkar ju positiva, bekräftar bilden av att alla skidåkare i grund och botten är konservativa personligheter. Vi får se vad snowboardåkarna säger.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

Från artikeln "...formatet och tillika bedömningssystemet förblir oförändrat. FIS roll i detta samarbete blir att fokusera på marknadsföring och styrning av FWT samt att skapa en struktur som följer riktlinjerna för erkända olympiska sporter."

De två meningarna går inte ihop. Jag ger det en säsong innan det blir förändringar både på korsen och tvärsen.

Tillropen från skidsidan verkar ju positiva, bekräftar bilden av att alla skidåkare i grund och botten är konservativa personligheter. Vi får se vad snowboardåkarna säger.
Surfing är oförändrad i reglerna fast de är med på OS?? Så varför skulle det bli ändring i FWT

Vilhelmel

Ny medlem

Tycker det verkar som att många gamla rävar är väldigt emot sammanslagningen, kolla bara kommentarerna på FWTs senaste inlägg på Instagram

Anzom

Aktiv medlem
I motståndet till alla Fis hatare så tycker jag det här verkar bra. Organisatoriska fördelar, att driva runt en sån här cirkus tar energi och tid.

Ta bort alla poäng för park-åkning, eller dela upp FWT i två underkategorier, en med fokus trick och en med fokus fart. Kan inte riktigt se hur man på sikt kommer hålla ihop så spretiga åkarinsatser och samtidigt ge rättvisa poäng.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
I motståndet till alla Fis hatare så tycker jag det här verkar bra. Organisatoriska fördelar, att driva runt en sån här cirkus tar energi och tid.

Ta bort alla poäng för park-åkning, eller dela upp FWT i två underkategorier, en med fokus trick och en med fokus fart. Kan inte riktigt se hur man på sikt kommer hålla ihop så spretiga åkarinsatser och samtidigt ge rättvisa poäng.
Samma snack som att det kommer bli två discipliner i Surf. Vågpoolsurf och surf i havet.

Koppelman

Aktiv medlem
Kanske också blir helt andra prispengar för åkarna? Rätt bra pengar inom den vanliga alpinsporten så med större exponering lär prispengarna öka. Nog inget åkarna klagar på.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Två nästa år och fortfarande inga regeländringar. Så varför tror du det kommer bli massa regeländringar för?
FIS är FIS, kan man inte jämföra med surfförbundet, eller? Bara kolla hur mycket korkade ändringar FIS har genomfört, eller tänkt genomföra men dragit tillbaka i sista stund pga kritik. Det som kommer driva det, inte om det bli olympiskt eller ej (vilket det knappast det lär bli, hur ska det gå till i Saudi Arabien?)

Inte IOK som dikterar något i första hand. Sen fattar jag inte hur någon sport strävar efter att bli olympisk med tanke på hur korrupt IOK är, men klart det finns liknande gubbar i toppen av alla förbund som hoppas på lite sköna resor och pengar under bordet...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
FIS är FIS, kan man inte jämföra med surfförbundet, eller? Bara kolla hur mycket korkade ändringar FIS har genomfört, eller tänkt genomföra men dragit tillbaka i sista stund pga kritik. Det som kommer driva det, inte om det bli olympiskt eller ej (vilket det knappast det lär bli, hur ska det gå till i Saudi Arabien?)

Inte IOK som dikterar något i första hand. Sen fattar jag inte hur någon sport strävar efter att bli olympisk med tanke på hur korrupt IOK är, men klart det finns liknande gubbar i toppen av alla förbund som hoppas på lite sköna resor och pengar under bordet...
FIS är FIS det är sant… Men freestyle har ju fått styr på deras regler ganska bra utan att förstöra sporten om jag har fattat domarna och åkarna rätt?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

För övrigt så är det inget som säger att sporten skall utföras där OS är. Frankrike lyckades att lägga surfet så långt bort som man kan från Paris typ..

Xavier

Aktiv medlem
Nej? Du säger att det kommer bli mer onödiga regler? Men kommer inte med några konkreta saker?
Konkreta saker? Du tänkte jag ska förutspå vad FIS/IOK eventuellt kommer förändra? Jag påpekade att det fanns en motsättning i formuleringarna i artikeln, FIS ska verka för att förändra strukturerna. Som andra påpekat så är FIS track record sisådär.

Men jag känner att på den här diskussionsnivån slår du mig med erfarenhet så visst okej allting kommer garanterat bli jättebra när några av idrottsvärldens mest stelbenta och korrupta organisationer ska lägga fingrarna i en syltburk sprungen ur Glen Plakes mohawk och Valdez bergssidor.

När jag skrev inlägget trodde jag att jag skulle få påhopp för att jag kallade alla skidåkare för konservativa men det var tydligen inget problem....

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Konkreta saker? Du tänkte jag ska förutspå vad FIS/IOK eventuellt kommer förändra? Jag påpekade att det fanns en motsättning i formuleringarna i artikeln, FIS ska verka för att förändra strukturerna. Som andra påpekat så är FIS track record sisådär.

Men jag känner att på den här diskussionsnivån slår du mig med erfarenhet så visst okej allting kommer garanterat bli jättebra när några av idrottsvärldens mest stelbenta och korrupta organisationer ska lägga fingrarna i en syltburk sprungen ur Glen Plakes mohawk och Valdez bergssidor.

När jag skrev inlägget trodde jag att jag skulle få påhopp för att jag kallade alla skidåkare för konservativa men det var tydligen inget problem....
Jag funderar bara varför du tror de skall in och ändra på allt som fungerar? Har FIS gjort det i andra grenar? Vad jag vet så är väl regler för freestyle relativt oförändrade de sista åren?

kebacken

Medlem
Citat från kommentarsfält:
"This makes one thing clear, there is 100% room for a new/different freeride competition circuit. For the sake of our sport I hope it comes back to the culture created in the original Freeskiing World Tour competitions."

"This doesn’t even seem real. Early April Fools joke?
Shane McConkey originally started the IFSA to make freeskiing independent from the governing body of FIS.
I had a magazine subscription to @freezemagazine and I got stickers that said F*#+ FIS. Crazy how times change!"

Topp