[Artikel] Freeridepodden: Johnn från Protect Our Winters

Redaktionen

Aktiv medlem

I poddens hittills mest bildade avsnitt pratar doktoranden och skidåkaren Johnn Andersson om hur vi kan bevara våra vintrar!

Läs hela artikeln:

rabbit

Aktiv medlem
Om man inte gillar bloatware itunes och/eller all reklam och tracking som man måste tillåta på acasts site så finns direktlänkar här: http://rss.acast.com/freeridepodden
Jag tillåter all reklam på freeride för att jag gillar sajten.
Jag tycker inte man skall behöva ändra i sin firewall för att kunna lyssna på eran podcast.
#sur-minoritet #freeride #snö
:)

johan

Administrator

@rabbit Gillar man inte Itunes eller Acast går det bra att använda någon annan spelare. Men använda gärna denna länk istället: https://pcr.apple.com/id1183258124 så riskerar du inte att länken blir trasig om vi skulle byta leverantör.

Lowe71

Aktiv medlem
Oj, oj oj hur ska det här sluta? Ett gäng sköna hipsters som älskar snösport ska övertyga andra sköna hipsters att rädda vintern i Åre genom att endast äta kött en gång i veckan, köpa Tesla och alltid stanna 2 veckor i Japan på vinterns obligatoriska puderresa! Om man googlar lite verkar den här uppvärmningen leda till mer hemskheter än att Gästrappet kommer vara snöfritt större delen av året: "Redan vid en uppvärmning på cirka 3 grader kommer enligt många klimatmodeller stora delar av södra Afrika bli obeboeliga på grund av torka och ökenspridning." Låter inte så kul kanske men knappast ett scenario som får oss skidåkare att göra klimatsmarta val. Vi ska först och främst rädda skidsäsongen i Åre och lyckas vi dessutom rädda dom stackars afrikanerna är ju det en bra bonus!

@Lowe71 – man kan verkligen undra hur det ska sluta! Du har helt rätt i att en uppvärmning på 3-4 grader får stora konsekvenser för mänskliga samhällen, djur och natur. Att snön smälter är inte det stora problemet, och det är vi noga med att påpeka så ofta vi bara kan. Vårt huvudfokus är inte att rädda Gästrappet i Åre eller Gustavbacken i Lindvallen, utan att samla snösporten i kampen för klimatet. Det handlar om att formulera och berätta vår historia om hur bergen och snön påverkas av klimatförändringarna, för att på så sätt påverka samhället i rätt riktning. Berättelsen om vinterns mörka framtid är för oss ett pedagogiskt verktyg som för klimatutmaningen konkret. Och vår förhoppning är att den ska vara en pusselbit i den globala rörelse som försöker begränsa klimatförändringarna och därigenom undvika det kaos som blir verklighet om vi inte lyckas ställa om samhället i tid. Ha det fint! /Johnn

Lowe71

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Har kollat på er fina hemsida och har lite svårt att begripa vad exakt ni gör? Twittrar? "Vi är glada för att det finns så många företag och organisationer som tar klimatutmaningen på allvar och väljer att agera." står det t.ex om era sk. "vänner". Bland era vänner finns bland annat destinationsbolaget Hemavan Tärnaby. Hela deras verksamhet bygger på ett ohållbart resande med flyg och bil (dom ska visst satsa 65 miljoner närmsta åren i liftar, restauranger och boenden och hoppas mycket på den att nya storflygplatsen i Mo i Rana ska ge ett uppsving) och jag har svårt att tro att dom är intresserade av en höjd flygskatt, ett politiskt förslag organisationen POW rimligtvis borde ställa sig bakom. Hur har ni tänkt påverka deras klimatarbete, få dom att endast servera närodlad mat till sina heliskiinggäster? Risken är ju uppenbar att företag och organisationer ansluter sig till er för att framstå som klimatsmarta och få goodwill men sen i realiteten inte gör ett jota! Nej, fram för en mer aggressiv klimatrörelse, låna ett tåg-set av SJ, bestycka det med en Haubits och åk upp till Riksgränsen och gör processen kort med den sinnessjuka heliskiing-industrin som förpestar luften däruppe! Desperate times call for desperate measures!

Micke_P76

Medlem
Jag tänkte samma sak. Kittelfjäll som också är POW partner är också inne på att expandera kraftigt. Både utbyggnad av skidområdet och nybyggnation av helt nytt kvarter av "stugor/hus". Kittelfjäll har även mycket helikopter skidåkning, skoter osv. Jag gillar det men borde rimma lite illa med POW. Eller vad går POW ut på?

PNyberg

Ny medlem
Nu har det gått en stund sedan denna pod såg dagens ljus. Jag tycker det hade varit fint att få svar på de frågor som Micke_P76 och Lowe71 ställer, Jag antar att POW har svar på deras frågor :)

Kan vi inte även köra en uppföljningspod på den här? Vad har hänt sedan sist?

Lee-nus

Aktiv medlem
Det är väl inte bara Kittels expansion som rimmar illa? Tänker kanske främst på att vissa ambassadörer verkar ha agendor som går lite stick i stäv med POW:s. Samma dag som man delar inlägg om hur paradoxalt det är med flygresor till Japan i skidåkningssyfte syns en av ambassadörerna kampanja flitigt med sin nya film från Japan. Andra flyger helikopter eller har instagramprofiler där de senaste 15 bilderna är från olika länder, osv osv.

Ska inte ambassadörerna dela organisationens värden och agenda, eller hur väljer man att se på detta...?

Jibberisch

Aktiv medlem
Ja, detta är något jag funderat på ett tag. Hur ser POW på deras ambassadörers olika engagemang? Många av dom finansierar väl sin skidexistens på att främja konsumtion av bland annat Gore-tex? Somliga Instagramkonton ser ju ut som ett avsnitt av Ullared.

Jag menar, om inte ens POWs ambassadörer verkar oroliga för hur flygresor påverkar miljön, varför ska någon annan vara det? Varför ska gräsrots-skidåkarna "offra" en eller två skiddagar av totalt kanske 14(?) på ett år för att ta sig miljövänligt till en skidort?

kappakomplett

Aktiv medlem
Men att servera klimatsmart mat till heliskigäster är väl ändå att göra någonting, eller hur!
Man får släppa det här med kvantitets- och effektivitetsöverväganden.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp