[Artikel] Harluat kammade hem segern i kontroversiell tävling i Saudiarabien

Redaktionen

Aktiv medlem
Henrik-Harlaut-OS-2000x1313-1-1000x657.jpg

Henrik Harlaut kammade hem en förstaplats i den allra första Big Air-tävlingen i Saudiarabien. Det var Harlauts första stora Big Air-tävling på över två år. Men till vilket pris?

Läs hela artikeln:

"Ta seden dit man kommer, men bara om jag tycker seden är bra.." Blir lite fånigt att kritisera sånt här pga politik, ska amerikanska tävlingar bojkottas bara för deras regim dronestrikar folk till höger och vänster i andra länder? Vilka genomgoda länder blir kvar som får pöbelns tillåtelse att anordna tävlingar?

Bra att ni tar upp det här.
Vilka genomgoda länder blir kvar som får pöbelns tillåtelse att anordna tävlingar?
Kanske kan dra gränsen vid länder som arrangerar offentliga halshuggningar för följande ”brott” : blasfemi, otrohet, homosexualitet, kritisera kungen mm..?

Bra att ni tar upp det här.

Kanske kan dra gränsen vid länder som arrangerar offentliga halshuggningar för följande ”brott” : blasfemi, otrohet, homosexualitet, kritisera kungen mm..?
Bara lägga till religion då till listan över vilka kriterier som ska tas hänsyn till vid de "goda mästerskapen i skidåkning"

Det är ett sluttande plan att börja bedöma så här och i slutändan finns det inget sätt att stoppa åkare från att delta utan att lägga sig på samma nivå av förtryck som man anklagar värdnationen för.

Jag håller med i sak att man legitimerar en regim genom att ge publicitet som täcker över dåliga saker som sker. Jag håller även i sak med skribenten om i princip allt som skrivs.

Dock är det enligt mig ett otyg att inte hålla sig till ämnet som skribent här på Freeride. Det är ett skidforum som handlar om skidåkning. Vill man vara en ledarsida, eller allmän nyhetskanal, döp om det till Freenews.se (för det är inte första gången detta händer och jag klickar knappt längre på artiklar här längre för jag blir bara förbannad över otyget).

Alla vet att Saudiarabien håller på med skit, liksom många andra länder, men på en nivå högre än de flesta andra. En enkel artikel som säger att Harlaut har varit och vunnit en tävling i landet räcker, folk kan sedan koppla ihop det med deras kunskap om landet och bilda sig en uppfattning. Men alla självgoda skribenter skall ständigt dumförklara och samtidigt indoktrinera läsaren genom att förklara för denne hur den skall tänka och tycka i en fråga. Vill man predika så finns alltid prästyrket där man förväntas berätta för folk hur de skall leva sina liv och vad de skall tänka och tycka i olika ämnen.

Vill man predika så finns alltid prästyrket där man förväntas berätta för folk hur de skall leva sina liv och vad de skall tänka och tycka i olika ämnen.

Prästyrket behövs mer än någonsin. Otroligt svårt för allt fler att navigera. Och ännu svårare för allt fler att acceptera att vissa länder är piss. Eller att vissa av dina egna val är urusla och behöver ny riktning.

Ta en titt på Ryssland. Ta en titt på X. Facebook. Fullständigt haveri om dagen. Det är fullt krig om att splittra.

"Att kanske lyfta blicken lite högre och vara lite mer kritisk till vilka som ska arrangera skidevent i framtiden."

Men när det är OS i kina, landet som är numero uno när det kommer till organ trafficking, human trafficking, allmänt brutalt industriellt slavarbete, oetisk behandling av djur inom slakteriindustrin, och mycket mycket mer så är allt helt fine. verkar som folk i vanlig ordning bara applicerar sin "moral" när det passar eller när valfri media outlet man följer uppmuntrar till det.

"Att kanske lyfta blicken lite högre och vara lite mer kritisk till vilka som ska arrangera skidevent i framtiden."

Men när det är OS i kina, landet som är numero uno när det kommer till organ trafficking, human trafficking, allmänt brutalt industriellt slavarbete, oetisk behandling av djur inom slakteriindustrin, och mycket mycket mer så är allt helt fine. verkar som folk i vanlig ordning bara applicerar sin "moral" när det passar eller när valfri media outlet man följer uppmuntrar till det.
Var allt helt fine när Kina fick OS?
Jag såg och läste spaltmeter med kritik mot att Kina fick OS så det var allt annat än helt fine. De som har åsikter mot sportevenemang i Saudi hade säkerligen det mot OS i Kina också.

Jag kan tycka att det är relevant att även få med utvecklingen/derivatan i ett land när man beslutar om de ska få OS/VM/annan tävling, men självfallet får man ha någon lägstanivå också.

Jag är ganska ung, så jag läste inte tidningarna då, men som jag förstått det hade Kina en ganska hygglig utveckling innan Xi Jinping tog över. Med den logiken kan man alltså unna dem OS 2008 medan 2022 är betydligt mer tveksamt.

I övrigt håller jag med @havreboll, politik som inte är direkt kopplad till skidåkning passar inte på freeride. Vill ni dessutom uttrycka egna politiska åsikter görs det förslagsvis i en kolumn eller ledare och inte i en nyhetsartikel.

Var ett tag sedan vi fick några bindningstester väl? Vore skoj att se test av tyrolias "Knee-binding" och Marker Cruise som båda är nya för säsongen om jag minns rätt.

Det är ju lätt att skippa artiklar och forum på Freeride med en inriktning som man själv inte är intresserad av. Här har vi en av mig mycket respekterad kille som gjort ett kontroversiellt val - jag tycker för min del att det är intressant läsning oavsett om jag håller med eller inte. Och nej, det är verkligen inte så att "...Kina (hade) en ganska hygglig utveckling innan Xi Jinping tog över" . Ekonomiskt, ja. Mänskligt i övrigt, nej nej nej.

Det är ju lätt att skippa artiklar och forum på Freeride med en inriktning som man själv inte är intresserad av. Här har vi en av mig mycket respekterad kille som gjort ett kontroversiellt val - jag tycker för min del att det är intressant läsning oavsett om jag håller med eller inte. Och nej, det är verkligen inte så att "...Kina (hade) en ganska hygglig utveckling innan Xi Jinping tog över" . Ekonomiskt, ja. Mänskligt i övrigt, nej nej nej.
Nej, efter att ha läst på lite tar jag tillbaka det där med Kina. Det var ett ganska risigt exempel helt enkelt.

Jag tycker dock inte att den här artikeln är en nyhet. Jag läser den gärna på freeride, kanske med ett lite bredare perspektiv än bara Harlaut och mer i stil med att sportswashing har kommit till skidåkningen, men det här är en argumenterande text och bör därför taggas som kolumn/ledare/opinion. När den är taggad som en nyhetsartikel är den faktiskt inte lätt att skippa.

Vi ber om ursäkt om det varit otydligt huruvida detta är en nyhet eller en debattartikel (som är märkta) och texten är nu uppdaterad till en tydligare och sakligare nyhetstext som den är tänkt att vara.

Ok. Jag tycker själv att också denna typ av artiklar är intressanta. En ev framtida utveckling i forumet skulle iofs kunna vara att kunna markera/blockera hela diskussionstrådar så att de inte kommer upp i flödet när någon gör ett nytt inlägg. Med tanke på hur en del känner inför att se sådant de inte själva är intresserade av.

Bara lägga till religion då till listan över vilka kriterier som ska tas hänsyn till vid de "goda mästerskapen i skidåkning"

Det är ett sluttande plan att börja bedöma så här och i slutändan finns det inget sätt att stoppa åkare från att delta utan att lägga sig på samma nivå av förtryck som man anklagar värdnationen för.
What? Nej.

Harlaut är fri att själv välja om han ska stötta den där regimen, precis som jag är fri att välja att köpa hans klädmärke eller välja något annat. Ingen kan tvinga honom att avstå den där tävlingen, men hans sponsorer och finansiärer kan säga att de avbryter samarbetet baserat på att han inte tog tillfället att ta tydligt avstånd.

Förklara gärna hur du menar att det är samma nivå av förtryck som exemplen Ivo del Scandi tar upp:
offentliga halshuggningar för följande ”brott” : blasfemi, otrohet, homosexualitet, kritisera kungen mm.
Jag väntar.

Det är väldigt enkelt att dra en gräns mellan bra och dåliga saker så länge man inte väljer att dra allt till ett filosofiskt plan där alla scenarion är hypotetiska.

What? Nej.

Harlaut är fri att själv välja om han ska stötta den där regimen, precis som jag är fri att välja att köpa hans klädmärke eller välja något annat. Ingen kan tvinga honom att avstå den där tävlingen, men hans sponsorer och finansiärer kan säga att de avbryter samarbetet baserat på att han inte tog tillfället att ta tydligt avstånd.

Förklara gärna hur du menar att det är samma nivå av förtryck som exemplen Ivo del Scandi tar upp:

Jag väntar.

Det är väldigt enkelt att dra en gräns mellan bra och dåliga saker så länge man inte väljer att dra allt till ett filosofiskt plan där alla scenarion är hypotetiska.

Jag väljer att dra det till ett filosofiskt plan där alla scenarion är hypotetiska.

Att utöva förtryck genom sin makt som tex ditt exempel att sponsorer ska avsluta ett samarbete pga godhetsignalering från sponsorens sida, det är lite vad ska man säga, äckligt på nåt vis, som att människor ska kuvas och regurgitera vad som är populärt att tycka och säga för tillfället. Personligen gillar jag mer när företag vågar stå på sig inför pöbelns dom, typ "Vi stöttar våra sponsrade atleter och respekterar deras frihet som människor med allt vad det innebär"

Jag väljer att dra det till ett filosofiskt plan där alla scenarion är hypotetiska.

Att utöva förtryck genom sin makt som tex ditt exempel att sponsorer ska avsluta ett samarbete pga godhetsignalering från sponsorens sida, det är lite vad ska man säga, äckligt på nåt vis, som att människor ska kuvas och regurgitera vad som är populärt att tycka och säga för tillfället. Personligen gillar jag mer när företag vågar stå på sig inför pöbelns dom, typ "Vi stöttar våra sponsrade atleter och respekterar deras frihet som människor med allt vad det innebär"
Det där känns som nån slags naivt nyhöger anti-woke-argument. Eller trollning.

Företag är företag. Företag vill tjäna pengar. Om deras varumärke förknippas med något som deras målgrupp inte gillar kommer de att kapa banden till det som har orsakat problemet. Så har det alltid varit och det är varken godhetssignalering eller förtryck. Inte heller cancelkultur eller censur.

Jag menar inte att Harlauts sponsorer nödvändigtvis måste säga upp kontrakten med honom bara för att han har deltagit i en tävling, men jag tycker att den sociala medvetenheten i skidvärlden borde vara större. Det är inte så svårt att ta ställning mot förtryck. Då pratar jag riktigt förtryck där folk inte har rätt att uttrycka sina åsikter eller vara sig själva.

Det där känns som nån slags naivt nyhöger anti-woke-argument. Eller trollning.

Företag är företag. Företag vill tjäna pengar. Om deras varumärke förknippas med något som deras målgrupp inte gillar kommer de att kapa banden till det som har orsakat problemet. Så har det alltid varit och det är varken godhetssignalering eller förtryck. Inte heller cancelkultur eller censur.

Jag menar inte att Harlauts sponsorer nödvändigtvis måste säga upp kontrakten med honom bara för att han har deltagit i en tävling, men jag tycker att den sociala medvetenheten i skidvärlden borde vara större. Det är inte så svårt att ta ställning mot förtryck. Då pratar jag riktigt förtryck där folk inte har rätt att uttrycka sina åsikter eller vara sig själva.
Jag ser det mer som att jag kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt, jag kan se ett scenario där ett par onämnbara religioner utrotas pga av deras i mina ögon helt perverst sjuka grejer dom sysslar med utan att det skulle påverka mitt liv negativt samtidigt som jag kan se saken med deras ögon, hur främmande ett annat liv än det dom lever är för dom med samma typ av pöbelmentalitet som förordar olika slags "påtryckningar" för att hindra sina atleter från att delta i andra kulturers evenemang pga deras åsikter om hur dom lever där.

Blir bara fånigt när man tar ställning mot helt uppenbara saker "Tar du ställning mot förtryck? Fan jag som älskar förtryck!"

Att företag är lite ängsliga är ju ingen nyhet och jag har ingen riktig koll på sponsorer till skidåkare men känns generellt som att den skidrelaterade målgruppen inte är samma som woke gänget. Jag har väl en rebellisk syn på det men jag blir mer benägen till att stötta nån som Henrik Hallå även fast jag har noll intresse i skidåkning bara för att han vågar gå sin egen väg när det skaver hos en del. Det är det enda värdiga vi kan göra, vad det än gäller egentligen, signalera med plånboken.

jag kan se ett scenario där ett par onämnbara religioner utrotas pga av deras i mina ögon helt perverst sjuka grejer dom sysslar med utan att det skulle påverka mitt liv negativt samtidigt som jag kan se saken med deras ögon
Bara för att vara tydlig (igen) här.. vi pratar alltså om diktaturer och fanatiker som stiftar strikta lagar med religion som ursäkt. Även kristna i moderna västländer förvränger bibeln för att passa sin skruvade agenda. När du säger "deras ögon" - är det då de perversa ledarnas eller den kuvade befolkningens ögon du talar om?

hur främmande ett annat liv än det dom lever är för dom med samma typ av pöbelmentalitet som förordar olika slags "påtryckningar" för att hindra sina atleter från att delta i andra kulturers evenemang pga deras åsikter om hur dom lever där.

Det är inte svinlätt att hänga med i ditt resonemang, det måste vara jag som bara kan ha en tanke i huvudet samtidigt.

Men den här pöbelmentaliteten du pratar om känns som att du tror att folk vill straffa Saudi. Det handlar väl mer om att man i första hand inte vill att ens pengar går till förtryckare, och i andra hand undvika att ge pengar till de som associeras med (och ger pengar till) förtryckare. Nu råder det ju ingen brist på pengar i just Saudiarabien, men det betyder inte att jag längtar efter att skicka även mina mina pengar dit.

Ett annat exempel är att folk försöker undvika företag som fortfarande gör affärer med Ryssland, för man vill inte att ens pengar går till Putins invasionskrig. Enkelt. Finns ingen pöbelmentalitet i det. Det är inte påtryckningar. Du måste alltid vara beredd att ta konsekvenserna av ditt agerande.

Blir bara fånigt när man tar ställning mot helt uppenbara saker "Tar du ställning mot förtryck? Fan jag som älskar förtryck!"
Jag tolkar dig som att du är emot förtryck. Där är vi åtminstone på samma sida.

Att företag är lite ängsliga är ju ingen nyhet och jag har ingen riktig koll på sponsorer till skidåkare men känns generellt som att den skidrelaterade målgruppen inte är samma som woke gänget. Jag har väl en rebellisk syn på det men jag blir mer benägen till att stötta nån som Henrik Hallå även fast jag har noll intresse i skidåkning bara för att han vågar gå sin egen väg när det skaver hos en del.
Du blir mer benägen att stötta Henrik bara för att han har tävlat i förtryckarstaten Saudiarabien? Den här tråden blir ju bara sjukare och sjukare.

Det är det enda värdiga vi kan göra, vad det än gäller egentligen, signalera med plånboken.
Och nu har vi gått varvet runt. Det var ju precis här vi började:
Harlaut är fri att själv välja om han ska stötta den där regimen, precis som jag är fri att välja att köpa kläder från hans märke eller välja något annat. Ingen kan tvinga honom att avstå den där tävlingen, men hans sponsorer och finansiärer kan säga att de avbryter samarbetet baserat på att han inte tog tillfället att ta tydligt avstånd.
Du vet.. signalera med plånboken. Både konsumenter och sponsorer.
Att utöva förtryck genom sin makt som tex ditt exempel att sponsorer ska avsluta ett samarbete pga godhetsignalering från sponsorens sida, det är lite vad ska man säga, äckligt på nåt vis

Det är bara att konstatera att "hålla flera tankar i huvudet" i det här fallet innebär att säga emot sig själv utan att tycka det är något konstigt med det.

-----

Vill göra en liten disclaimer: Jag kan ingenting om Henriks åsikter om nånting. Allt jag vet om honom är att han är en jävel på att åka skidor, och det respekterar jag honom för. Hade det varit jag så hade jag kanske använt min position som beundrad idrottsman att göra ett statement, för jag tycker personligen att det är viktigt. Men vi är alla olika, och som sagt vet jag inget om Harlaut. Han kanske bedömde att det här var bästa sättet att skapa uppmärksamhet (vilket det ju gjort). Eller så skiter han i det. Jag vet inte. De exempel jag har tagit upp i den här tråden har ju egentligen inget med honom att göra utan skulle kunna gälla vilken idrottsman och situation som helst.

Senast ändrad:
Bara för att vara tydlig (igen) här.. vi pratar alltså om diktaturer och fanatiker som stiftar strikta lagar med religion som ursäkt. Även kristna i moderna västländer förvränger bibeln för att passa sin skruvade agenda. När du säger "deras ögon" - är det då de perversa ledarnas eller den kuvade befolkningens ögon du talar om?

Det är inte svinlätt att hänga med i ditt resonemang, det måste vara jag som bara kan ha en tanke i huvudet samtidigt.

Men den här pöbelmentaliteten du pratar om känns som att du tror att folk vill straffa Saudi. Det handlar väl mer om att man i första hand inte vill att ens pengar går till förtryckare, och i andra hand undvika att ge pengar till de som associeras med (och ger pengar till) förtryckare. Nu råder det ju ingen brist på pengar i just Saudiarabien, men det betyder inte att jag längtar efter att skicka även mina mina pengar dit.

Ett annat exempel är att folk försöker undvika företag som fortfarande gör affärer med Ryssland, för man vill inte att ens pengar går till Putins invasionskrig. Enkelt. Finns ingen pöbelmentalitet i det. Det är inte påtryckningar. Du måste alltid vara beredd att ta konsekvenserna av ditt agerande.

Jag tolkar dig som att du är emot förtryck. Där är vi åtminstone på samma sida.

Du blir mer benägen att stötta Henrik bara för att han har tävlat i förtryckarstaten Saudiarabien? Den här tråden blir ju bara sjukare och sjukare.

Och nu har vi gått varvet runt. Det var ju precis här vi började:

Du vet.. signalera med plånboken. Både konsumenter och sponsorer.

Det är bara att konstatera att "hålla flera tankar i huvudet" i det här fallet innebär att säga emot sig själv utan att tycka det är något konstigt med det.

-----

Vill göra en liten disclaimer: Jag kan ingenting om Henriks åsikter om nånting. Allt jag vet om honom är att han är en jävel på att åka skidor, och det respekterar jag honom för. Hade det varit jag så hade jag kanske använt min position som beundrad idrottsman att göra ett statement, för jag tycker personligen att det är viktigt. Men vi är alla olika, och som sagt vet jag inget om Harlaut. Han kanske bedömde att det här var bästa sättet att skapa uppmärksamhet (vilket det ju gjort). Eller så skiter han i det. Jag vet inte. De exempel jag har tagit upp i den här tråden har ju egentligen inget med honom att göra utan skulle kunna gälla vilken idrottsman och situation som helst.

Jag är en frifräsare av rang, det är ingen som kan placera mig i ett fack. Jag förbehåller mig rätten att hålla flera diametrala åsikter samtidigt. Pöbelmentaliteten handlar mer om konformitet typ som när du skriver till mig, du vill att jag ska foga mig in i de västerländska oskrivna sociala reglerna typ "Det här var vi ju överens om, varför har du en avvikande åsikt?"

Även godhetsignalerandet i anslutning till Ryssland vs Ukraina handlar om pöbelmentalitet, är man inte med på Zelensky tåget så är man ett "Ryzztroll" som jobbar åt "Putler" Precis som man för bara nåt år sedan hatade farmor för att man inte ville vaccinera sig. Detta går ju precis som allt annat att se på flera sätt, det sammansvetsar gruppen som konformerar sig men det sår split i samhället i stort därför tycker jag att det är bättre att bara ta saker för va dom är, som en skidtävling i Saudiarabien.

Jag är en frifräsare av rang, det är ingen som kan placera mig i ett fack. Jag förbehåller mig rätten att hålla flera diametrala åsikter samtidigt. Pöbelmentaliteten handlar mer om konformitet typ som när du skriver till mig, du vill att jag ska foga mig in i de västerländska oskrivna sociala reglerna typ "Det här var vi ju överens om, varför har du en avvikande åsikt?"

Även godhetsignalerandet i anslutning till Ryssland vs Ukraina handlar om pöbelmentalitet, är man inte med på Zelensky tåget så är man ett "Ryzztroll" som jobbar åt "Putler" Precis som man för bara nåt år sedan hatade farmor för att man inte ville vaccinera sig. Detta går ju precis som allt annat att se på flera sätt, det sammansvetsar gruppen som konformerar sig men det sår split i samhället i stort därför tycker jag att det är bättre att bara ta saker för va dom är, som en skidtävling i Saudiarabien.
En gnutta högre ambition än naivt nyhöger anti-woke-argumenterande alltså.

Dvs trollning.

;)

Om påven anordnat en Big Air-tävling framför St Peterskyrkan i ett uppenbart försök att bättra på ett skamfilat rykte så kanske fler poletter trillat ner. Man har viss möjlighet att välja vilka syften ens upparbetade varumärke ska tjäna.
Men det är inte helt lätt att klura ut hur man bäst förhåller sig till sådant här.

Snödjup

Tillbaka
Topp