[Artikel] Helvetes-expeditionen i Himalaya när allt gick fel

Redaktionen

Aktiv medlem
DJI_0488-1000x563.jpg

I november genomfördes en godhjärtad expedition i Himalaya för att samla in pengar till en skola i Nepal. Ett äventyr med gott syfte som dessvärre höll på att sluta riktigt illa. Häng med på en gåshudsäventyr med skidor på ryggen till världens mäktigaste bergskedja.

Läs hela artikeln:

Ae jag vet inte jag, fräsig resa med bra content till flödet och för en bra sak men kändes dumdristigt. Skönt att det gick bra och hoppas inte det blir några bestående men (och belastningar på sjukvården). Skönt att det gick bra för sherpan också, har väl tyvärr omkommit en del sherpas som haft svårt att säga nej när västerlänningar (säger jag slarvigt) betalar dyrt, kommer dit med höga förväntningar och ska upp och åstadkomma sitt.

Ae, mig behöver ni inte trängas med på bergväggarna. God lycka framåt och var försiktiga.

Varenda gång jag läser om bestigningar och oavsett om de har slutat lyckligt eller tragiskt så slås jag av samma tanke. Har de inblandade råd och disciplin att avbryta? Det är alltid höga förväntningar, massmedial bevakning och stora kostnader involverade och precis som i artikeln en jädra massa pannben där kroppen skriker NEJ men viljan skriker ännu högre JO, KOM IGEN NU!!!!!
Det mest imponerande när Göran Kropp besteg Everest var att han efter att ha cyklat hela vägen från Sverige och bestigit nästan hela berget utan syrgas tog beslutet att vända med bara 100 meter kvar till toppen.

Tillbaka
Topp