[Artikel] Hjälmtvång allt vanligare i skidbackarna

Redaktionen

Aktiv medlem
Många har en uppfattning om skidhjälmens skyddande effekt men vad säger skadestatistiken? För att få klarhet har Freeride gjort en djupdykning i den publicerade forskningen.

Läs hela artikeln:

Har åkt många år utan hjälm men har haft hjälm de senaste åren. Inga uppenbara nackdelar med hjälm förutom att man hör lite sämre. Men å andra sidan så håller hjälmen huvudet varmt bättre än en mössa.

Känns dumt att missa skiddagar pga skador som man ev hade kunnat lindra/undvika med hjälm och ryggskydd.

Spännande artikel! Hade gärna sett en liknande om ryggskyddens verkan. Har talat med, iallafall till viss grad insatta i ämnet, personer som påstår att den absolut övervägande delen av ryggskadorna är kompressionsskador där diskarna trycks ihop, någon som ryggskydden givetvis inte skyddar mot. Hade varit intressant att få reda på om det ligger någon sanning i detta.

Tycker också artikeln är bra. Finns en rätt intressant tråd där diverse profiler på Freeride säger sitt i frågan också..

Helt ok med hjälmtvång även om jag inte tycker att det borde behövas, jag vill inte finansiera vård av tuffingar utan hjälm. Kör ni utan bilbälte med?

Man är aldrig för bra för att åka utan hjälm, det betyder ju bara att man är feg och inte vågar testa gränserna. De flesta man ser idag som inte använder hjälm är ju rätt average på att åka, som helt enkelt tycker det är för fult för hjälm. De flesta jibbers osv har ju hjälm idag ändå.

Men herregud vad moraliskt rätt allt ska vara. Låt folket åka utan hjälm om de vill.

"hjälmrevolution"?. Hjälmtvång är en absurd ide´. Vuxna människor väljer själv vad de sätter på huvudet. Till de som tycker att hjälmtvång är en bra ide´- sätt på er hjälmen och sköt er själva.

Författ; Ang Ryggskydd. När jag stud idrottsmedicin på KI för något år sedan och gjorde forskningsarb fanns inga studier på ryggskydd. Märk väl Först på 2000-talet kom bra hjälmstudier, rätt sent. Men den som är "nördig" går det att gå till biblioteket och söka i medicinska databaser. Dock stor risk att inga studier finns.

Ryggskydd skyddar mot direktvåld mot ryggen, som att träffa en sten, ett träd eller en rail. Då fördelar det kraften över en större yta och förhindrar förhoppningsvis skada. Jag har själv knäckt ett Dainese ryggskydd mot ett stenblock. Med moderna, lätta ryggplattor finns inte stora skäl att låta bli.
Det står alla fritt att låta bli att använda hjälm vid skidåkning eller t.ex. cykling, men om de personerna sett det jag har sett på akutmottagningen, intensivvårdsavdelningen eller på neuro-rehab så hade de aldrig kommit på tanken.
Men det är väl lite praktisk Darwinism - ju mer man har i skallen desto större sannolikhet att man skyddar den.

Förtydligande - ryggplattan skyddar alltså inte mot en hård landning vid klippdropp t.ex. Överböjer man ryggen där kan det bli kompressionsfrakturer i kotor eller traumatiskt diskbråck.

Tvång är nog fel väg att gå. Dock blir man ledsen när trenden svänger och smarta människor nära en börjar köra i mössa igen. Det räcker att ha sett verkligheten i vit ögat en gång för mig för att köpa bra hjälm & ryggskydd. Så Ni som tvivlar lite läs dr-telemarks första inlägg en gång till..(joo jag önskar jag inte gått på den där neuorologi föreläsningen

Hjälmrevolutionen är redan här. Det är ju bara tomtarna som kör utan hjälm. Skriv om ryggskydd istället.

Intressant att se att så många verkar blir provocerade av folk som kör utan hjälm. Slappna av och lägg ned felfinneriet.

Tillbaka
Topp