[Artikel] Huvudskador ökat trots fler med hjälm

Redaktionen

Aktiv medlem
skarmavbild-2015-08-10-kl.-13.17.54-1-750x380.jpg

Trots att hjälmanvändadet ökat på våra liftanläggningar har huvud- och ansiktsskador blivit fler. Se statistiken från förra säsongen.

Läs hela artikeln:

Intressant vore att veta hur många av de som får huvudskador och använde hjälm, som körde med mössa under och hade hjälmen halvvägs upp på huvudet eftersom det tydligen är så det är moderiktigast att bära hjälmen (men således också helt onödigt att bära hjälmen). // Gammal gubbe

Jag läste en intervju med lavin-gurun Munter som är motståndare till både hjälm och ABS-system. Han hävdar att dessa bara gör att man tar större risker. Intressant synsätt, men själv kör jag med både och. Intressant skulle vara att se statistik på hur stor andel som använder hjälm så man kan jämföra om detta synsätt har något fog.

Hittade artikeln som kan vara intressant för den tyskspråkige, eller den som vill se en bild på kanske världens coolaste skägg.
http://www.tagesanzeiger.ch/leben/gesellschaft/Risiko-ist-ein-Menschenrecht/story/19390762

Även om fler sammantaget använder hjälm så är det bland parkåkare betydligt färre nu än för 5-10 år sedan. Tycker det syns väldigt där ute i backarna, kan vara en bidragande orsak.

Förutom den grupp som täcks av kantermo's observation nedan så finns det också en väldigt stor grupp som har en lite för stor hjälm (för att det skall vara "bekvämt"?) och som åker med hakremmen i en stor loop 5-10cm ifrån hakan i sämsta hockeystil.
Något som garanterar att hjälmen inte sitter på plats längre när den väl behövs.

Jag köpte hjälm för några år sedan och har mest tyckt att den var obekväm och att jag fick ont i öronen. Jag ramlade ju aldrig heller så den kändes onödig och jag funderade på om jag skulle lägga ner hela hjälm-köret.
Men i vintras drog jag rakt in i en fjällbjörk vid Svansjöliftarna. Hade jag inte haft hjälmen hade det nog blivit sitski framöver. Samt att jag drog lite gubbjibb i isig pist som självklart resulterade i hälhugg och jag flög 2-3 meter innan jag slog bakhuvet i isen.

Det hade varit intressant med lite statistik över hur många av dessa skador var vid vanlig åkning respektive park/jibb/hopp. Att skadorna ökar förvånar inte alls. Ta en titt på edits från okända skidåkare på youtube och jämför med vad man såg för 10 år sedan. Man gör galnare grejor än många sponsrade åkare pysslade med. Det är inte hjälmen som är problemet. Problemet är att det är coolt att åka ifrån laviner eller klota stenhårt från en 10-meters klippa. Folk fattar inte hur ömtålig människokroppen är förrän de ligger på sjukhuset.

Siffrorna säger ju bara att andelen skador på huvud/ansikte ökat med 1%, inte hur många som skadats i absoluta tal. Dvs antalet huvudskador skulle fortfarande kunna vara lägre än föregående år, men om antalet totala skador minskat så blir ändå andelen högre.

Nu säger jag inte att det är så, men man kan inte säga att det blivit vanligare med huvudskador bara genom att titta på andelen.

Håller med lavin-gurun i princip även om jag använder hjälm. Åker man över sin förmåga går det helt enkelt inte bra.

Hjälm är viktigt men; Det som är inuti hjälmen är ännu viktigare och bör användas flitigare än idag.

Tillbaka
Topp