[Artikel] Ja-Pow: Den stora Japanguiden - Del 3

Redaktionen

Aktiv medlem
japow3-750x380.jpg

Solens rike lockar varje år pudertörstande skid- och brädåkare för att uppleva vad som kan vara jordens bästa lössnöskidåkning. Vi bad vår expert Oscar Frick att sätta ihop en Japanguide för er som går i tankebanorna att söka er mot fjärran öster.

Läs hela artikeln:

En till sak angående bil i Japan. I Sverige fungerar det ju så att bilen är försäkrad, sen kan nästan vem som helst köra bilen (finns ju undantagsföräkringar, typ +25 osv). Men i Japan är det föraren som har en försäkring och du måste läggas till på den försäkringen (och betala för det). Så även om du lånar en bil från någon japansk kompis, så kommer din kompis få betala. Och råkar du då ut för något så drabbar det den japanska försäkringen som kommer gå upp ganska kraftigt. Därför vill inte alla göra det, och att tekna en egen kan kosta ganska mycket!

Yamato kallas i folkmun "black cat" av de allra flesta jag hört. Och rekommenderar också dom starkt!!

Ett annat fantastiskt bolag är Chuo taxi. Hämtar dig på flygplatsen och kör dig till dörren på lodgen, kostar ca 1000kr. Dock kör dom bara mellan flygplatser <-> boenden tror jag.

@Vannish Det där med bilförsäkringar visste jag inte, bra tillägg!

Kuro Neko betyder svart katt på japanska, men black cat brukar också fungera att hänvisa till!

Alltid är det något som glöms! Chuo borde jag absolut ha tagit upp! Jag vet att de kan ta dig till ställen som inte är boenden, men vad jag vet kör de bara med start eller stopp vid flygplatser.

Tillbaka
Topp