[Artikel] Jon Olsson inför start

Redaktionen

Aktiv medlem
Freeride fick tag på Jon Olsson mitt i X Games-karusellen. På söndag kör han både slopestyle och big air. Slopestylen smäller högre för Jon i år, trots att han är regerande i big air och att slopesylebanan har fått mycket kritik.

Läs hela artikeln:

Att göra en kangaroo eller DJ flip är väl en riktig jäkla "crowdpleaser" trick.
Gör han den så kommer han vinna lätt eftersom folk gillar dubbelflippar.

Jag tyckte att det var synd att bedömningen sker via sms i snowboardfinalen men Travis Rice var klart överlägsen där i alla fall.

TR landade inte i närheten av perfekt en enda gång... Överroterade var gång.

Både Torsten och Mikkel tog ner perfekta landningar.

Landningen är inte allt, men den måste räknas iaf. Dock vill jag inte ha gymnastik, eller simhopp.

Har svårt att säga att TR var överlägsen trickmässigt....

Men vadå as cool att dom kör med sms bedömning ju!
Känns ju som att ett steezat trick kan ta en super mega snurr liksom.
Många tävlingar framför publik tycker jag borde bedömas av publiken(x-games kan vara ett undantag då det är för professionellt.) för att det är väl dom man vill ska ha det kul och då kanske det är grymmare att göra något steezat istället för mega snurr. Bara en tanke men kanske är bra för utvecklingen av sporten!

Det är en cool idé med smsbedömning, men det borde vara en jury som bedömmer också. Så att folket har en röst, och sen har 3 olika jurysnubbar varsin röst också. Då får alla vara med och bestämma men det blir ändå en vettig nivå på bedömningen.

Idag 12:57 Av: FilleJ
Många tävlingar framför publik tycker jag borde bedömas av publiken(x-games kan vara ett undantag då det är för professionellt.) för att det är väl dom man vill ska ha det kul och då kanske det är grymmare att göra något steezat istället för mega snurr. Bara en tanke men kanske är bra för utvecklingen av sporten!

Jag själv tycker det är lite tråkigt att simon skulle vinna mot PK i big air med sin dubbel front mot PKs dubbelcork 1260 eller nåt liknande. Menmen, om du tycker "steeze" går före svårighet + steeze så visst.

körde dom inte med jurry + sms + en snubbe till förra året? det tycker jag funkade riktigt bra. man får dels veta vem som är publikfavorit men det blir ändå inte det moment 22 som håller på att arta sig nu i år...

Sjukt dåligt! Det är risk att det blir riktigt dålig nivå på bedömningen, okey om det har varit en jury plus sms-bedömning men inte bara folkets röster.

Idag 15:02 Av: t4pp3r
körde dom inte med jurry + sms + en snubbe till förra året? det tycker jag funkade riktigt bra. man får dels veta vem som är publikfavorit men det blir ändå inte det moment 22 som håller på att arta sig nu i år...

Stämmer.
Det konceptet gillade jag. Då blandade dom experter med publik och fick fram ett resultat som var helt överenskommet. Publiken vet ju liksom vad de tycker om + att man får en jury + en expert.
Man får tre olika grupper som bedömer troligen på tre olika sett. Som ni nämner publiken vill ju ha en crowdpleaser, och det är ju en viktig del. Utan publiken - inga sponsorer - ingen tävling.

Idag 12:57 Av: FilleJ

>>>Det låter ungefär som cirkus eller något det du beskriver.
Om newschool ska kunna bli accepterat som en sport måste det finnas riktiga domare för x-games är väl ändå en tävling, inte en uppvisning?!

Skulle publiken bestämma vem som vinner OS-guld i gymnastik också,,,,

Skönt hugg på Dumont från Jon, palla med att alla röstar fram skrytmånsen Simon.... Typiskt jenkare...

tävling kommer ju bli ett skämt om man ska rösta med sms. då röstar alla små ungar på dom som gör backflip. det är fan så mycke snyggare me snurrar än en dubbelflip! de ska vara domare som sätter poängen och inte massa folk som inte förstår sig på sporten!

Jon hade så himla rätt, det spelade ingen roll att Jon gjorde ett svårare trick än Dumont... i och med att det amerikanska folket och den enögda publiken bestämmer då kan inte Dumont förlora. Sjukt tråkigt! Men en andra plats är inte fy skam!

Tillbaka
Topp