[Artikel] Klart att första liften till Hemavans nya skidområde byggs

Redaktionen

Aktiv medlem
Namnlos-2024-12-01T202703.150-1-1000x493.jpg

Tidsplanen för Syterskalets första lift är nu fastställd, till julen 2026 kan Hemavans besökare åka lift och skidor i det nya skidområdet Syterskalet.

Läs hela artikeln:

Eftersom fallhöjden inte nämns på den här 1300m långa släpliften så kollar jag upp:
Enligt den topografiska kartan ser det ut att vara ca 230 höjdmeter (väldigt flackt område).

Sen ser det väl ut som man offrar en hel del skogsåkning för ski-in-ski-out stugor?

Sen ser det väl ut som man offrar en hel del skogsåkning för ski-in-ski-out stugor?

Kan iofs vara ganska kul att braka ner mellan stugorna när snön ligger djupt! Har testat det i Hafjell, helt oplanerat (de kallade det ”ski-in”…) Fru fredw var inte lika förtjust.

Hoppas länstrafiken i Västerbotten utökar linje 31 till och från Umeå så den vänder här borta i stället. Så även vi från söder som åker tåg/buss till Hemavan kan nyttja detta nya område 🚂🚌

Eftersom fallhöjden inte nämns på den här 1300m långa släpliften så kollar jag upp:
Enligt den topografiska kartan ser det ut att vara ca 230 höjdmeter (väldigt flackt område).

Korrekt. Det var ok offpist därborta. Lite flackt men så länge det inte var midjedjupt gick det bra. Och det fanns orört även efter lunch.
Men nu kommer offpisten som finns i Hemavan vara uppåkt till 09.30…

hemavan är, i huvudsak, ett sätlle för barnfamiljer, så backarna flaka där efter. Inget fel i det, jag har väl mina närmsta familjesemestrar här.. Gällande skogåksningen - när vi var där i april o snön lagom sugande så fick man nog staka på ordentligt där i skogen för att komma frammåt, så de e inte bara probem vid midjedjupt:P

Även om jag har någorlunda nära så finns det numera liten anledning att åka till Hemavan längre. I praktiken är skogsåkningen skiers right från gondolen borta då man redan börjat markbereda och dra några transporter mm Det finns kortare dungar som kanske tilltalar kidsen men ingen längre sammanhållande terräng. Det är inte bara husen utan alla sneddande transporter som hackar up.

En annan kommentar är att transporterna kommer ut mitt i pisterna och det är ett rejält säkerhetsproblem med barn som åker rätt ut. Nu är det inte barnen det är fel på utan man hade kunnat hantera detta i layouten. Så i praktiken har man dessutom tagit bort delar av den roliga delen av Snobben (pisten) för piståkning. Så totalt set är jag inte imponerad.

Det var inte så brant men Ängarna hade relativt gles skog. Så med skare och sen 2 dm snö kunde man tidigare stå på hela sluttningen ner.

Nu känner jag mig som en bitter "gubbe" där allt var bättre förr. Men jag gissar att jag inte heller tillhör målgruppen då jag hellre åker till Kittelfjäll. Man bör notera att jag av ovanstående anledning inte åkte till Hemavan ifjol och kommer att låta bli i framtiden om det nu inte blir av ett mer socialt tvång.

transporterna kommer ut mitt i pisterna och det är ett rejält säkerhetsproblem med barn som åker rätt ut. Nu är det inte barnen det är fel på utan man hade kunnat hantera detta i layouten.
Det där har jag reagerat på på flera andra ställen. Man bygger inte in säkerhet i nya lösningar, utan förväntar sig att säkerhetstänket ska finnas hos åkaren.

Tillbaka
Topp