[Artikel] Kom igång med trailrunning

Redaktionen

Aktiv medlem
Löparnas svar på offpistskidåkning, trailrunning, är en av träningsformerna som växer snabbast just nu.
- Det är en större upplevelse än att bara springa på asfalt, säger Andreas Svanebo, en av Sveriges främsta utövare.

Läs hela artikeln:

Kul att folk börjar få upp uppmärksamheten för skogen! Kan annars rekommendera alla som är intresserade av detta att även testa på orientering.

Blev lagom inspirerad när kilian joggade om oss i chamonix för nån månad sen! 1000 höjdmeter på nån timme såg ut att vara ett rätt lugnt morgonpass för honom, sjukt!

Om inte FR får betalt från Salomon eller Inov8 så är detta en ganska lam artikel. "Trenden" att springa på småstigar kommer knappast från USA. Trenden för att köpa speciell utrustning för en helt vanlig aktivitet gör däremot kanske det.
För den seriöse tur-/BC-åkaren så rekommenderar även jag hellre orientering. Tyngre, mer krävande och ger dessutom kartträning vilket är nog så viktigt om man åker längre bort än att skråa från liften. Däremot är orientering inte en trend och kommer nog aldrig att bli det. Man får helt enkelt bestämma om man vill träna för sin egen skull eller för att det är en trend.

@Iller - Jag förstår att artikeln kan verka köpt, men så är inte fallet. Har dock redigerat om den lite och av-Salomonifierat den så gott det går.

Gott att veta att man var tidigt ute och dessutom är en extremt hängiven trailrunner utan att veta om det. Det låter som en helt vanlig löprunda i mina öron och det har jag ju pysslat med så länge jag kommer ihåg :) En jäkla tur att (köp)trenden har kommit till Sverige, så att man inte gör det fatala misstaget att, gud förbjuda, ge sig ut och trailrunna med vanliga löpskor.

Tillbaka
Topp