[Artikel] Krönika: Landslagsåkare? Tänk på vad du skriver!

Super-intressant kommentar JKampe.

Efter att ha läst den, och dessutom tar in lagrave:s tanke att landslaget är en sorts statlig organisation, kan man bara komma fram till att landslaget bedriver diskriminering av Kevin på grund av hans åsikter, tankar, yttringar. I alla fall om vi begränsar oss till grundfallet med strippklubben och bloggen/tjejer/skämt. Det där yttrandena om journalisterna är en annan grej däremot.

Jag trodde förvisso strippklubbar var olagliga i Sverige? (även om naturligtvis inte svensk lag gäller i österrike).

Värdegrund, btw, är det senaste mys- och moraltrenden i mainstream-Sverige där ingen vågar sticka ut från massan? Som boende utanför Sverige hade jag aldrig hört ordet förrän idag.

JKampe: och vem bestämmer vad landslaget ska ha för värdegrund?

Du missar att landslaget är ungefär som Systembolaget: ett slags artificiellt upprätthållet monopol. Vore ganska märkligt om Systembolaget inte släppte in kunder för att de gick på strippklubb, eller hur? Däremot om Pingstkyrkan inte gör det finns det inget att ha några synpunkter på.

Kevin måste såklart inte vara en förebild, men då måste han inte heller vara med i lanslaget.

la_grave: du har rätt i att landslaget har en monopolställning, men precis som med systembolaget eller olika trossamfund gör du själv ett aktivt val om du vill delta/nyttja deras tjänster eller inte.

Vad är det exakt som "förnedrar och förminskar kvinnor" i bilderna han postar? Precis som du skriver och han säger, så är alla parter överens om ändamålet med bilden. Kvinnan som skickar bilden blir med 99% säkerhet inte "förnedrad och förminskad" så vem blir det eg.? Är det alla kvinnor på jorden? Om det är så, blir jag förnedrad och förminskad som man när David Beckham är med i underklädes reklamer? eller när Mario Balotelli sliter av sig tröjan framför miljon publik.

Men strippklubbsbesöket måste väl ändå bevisa att Kevin har en dålig kvinnosyn? Han betalar pengar och ser på tjejer som livnär sig på att kunder ska göra just de. Hatet är solklart...

Dessutom är han ju en väldigt dålig förebild p.g.a. hans bild med honom och bröst från strippklubben. Sen att brösten är gjorda och sitter på en docka behöver vi ju inte bry oss om...

Har väldigt svårt att finna logiken i hela resonemanget...

Jag kunde tyvärr inte hålla mig för skratt när jagh läste bloigginlägget då jag vet hur mycket sarkasm det var (min typ av humor). Dessutom hade säkerligen tidningarna nyhetstorka när de hittade info om strippklubben samt editen med brallorna från Breck/keystone. Så funkar tidningar, tyvärr. Sedan kan man ju som någon tidigare sa ifrågasätta andra landslagsmän om dom är rätt för platsen om det ska vara såhär hårt. Zlatan är ett sjukt bra exempel. Finns många många fler som bibehåller sin plats i landslaget trots besök på stripklubbar och redlöst supande. Jag kan hålla med om att blogginlägget var lite väl över gränsen, men då skulle ju mupparna på tidningarna inte skrivit från första början heller. Det skulle likaväl kunnat skrivas av en sexårsgrupp. Men som sagt, man kanske ska tacka journalisttanterna med förlite att göra på jobbet för att dom gjorde kevin ännu mer känd. Bra PR helt enkelt :) För övrigt så förtjänade journalisterna det han skrev då dom får tillbaka det dom själva skrev. Sedan att det kostade han en landslagsplats gör inget då dom förmodligen själva fick sig en tankeställare på hur löjliga dom var från början. Tycker hela denna historien är förbaskat onödig.

Jag har också problem i att se logiken.

"Det är inte strippklubben som är det fällande utan mer vad som levererats på blogg och Instagram. Det eskalerade i går då han gick till angrepp mot två journalister från Nyheter 24"
- Olle Danielsson, Svenska snowboardlandslaget.

Lägger upp bilder på nakna tjejer på sin blogg (som inte har något med hans landslag att göra).
Blir arg och "debatterar" tillbaka mot två journalister.

Han blir alltså utesluten för att han har en virituell dagbok, där han lägger upp nakenbilder av det andra könet, han attraheras av. Men även för att han försvarar sig, i kombination med dåligt ordförråd.

Han blir alltså avstängd, för att han gör och säger vad han tycker. Han blir alltså särbehandlad av ett statligt finansierat organ, för att han har en åsikt. Jag är inte jurist, men är inte detta censur?

fan är de snowboardåkare eller fjortisar som går på blogg galor?

För fan spola kröken och börja träna..

intressant att det finns massa kommentarer på junkyard men inte en enda på "snowboard team sweden". Real life diskriminering och internetcensur?

Glömde fråga. Hur många mer än jag anser att om Kevin ska kickas och bli attackerad av moraltanter på tidningar om Torstein lanserar en sjukt kul dokumentär som är minst lika "kvinnoförnedrande" (om man ska se det från journalisternas sida) och dessutom slipper bli attackerad i tidningar och bli kickad från norska landslaget? Någon som skulle vilja förklara för mig var skillnaden är mellan dessa två (bortse från blogginlägget).

Snowboardlandslaget kan väl knappast ta ansvar för vad andra förbund eller länder gör och inte gör. Sen är det min absoluta övertygelse att om vem som helst inklusive Zlatan skulle bli borttagen från landslaget vid liknande beteende. Sviker mitt minne mig eller blev han inte avstängd för att komma hem 2 timmar sent en kväll? Men som sagt, det är helt irrelevant.

Att jämföra hur man gör i olika svenska landslag är såklart helt irrelevant viket givetvis jämförelsen med snowboardlandslag i andra länder också är.

Kevin har uppvisat ett beteende som går emot den värdegrund som man inom det svenska landslaget i snowboard har tagit fram. Påföljden är att han inte får vara med där längre. Inget konstigt med det alls.

Det går såklart att diskutera denna värdegrund och det går att diskutera om påföljden var lämplig. Jag vet vad jag tycker.

Myckert bra skrivet Hedda, håller med till hundra procent, och jag tycker att landslagsldningens agerande också verkar föredömligt. Utan att vara insatt i vad som hänt eller vad som skrivits.

Att bli utkastad från landslaget för att ha en odefinierad kvinnosyn(som är bland det mest subjektiva som finns i dagens samhälle) är orimligt på flera olika plan.
För det första har beslutet angående "avstängningen" tagits av personer som inte i överhuvudtaget har koll på hur sociala medier används och till vilken grad. Att en person som inte använder instagram eller är en frekvent bloggläsare vet inte att det finns en mer avslappnad ton på dessa forum. Att posta en bild på instagram t.ex. sker dessutom exponeringen endast till människor som följer Kevin Bäckström. Så valet är helt fritt från person till person om man är intresserad av att exponeras av det material han väljer att publicera.

Om man nu menar på att innehållet på hans blogg ger en negativ bild av Sveriges landslag är detta en sak. Men faktumet är att bara för att han råkar ha en roll som representant i Sveriges landslag har han fortfarande samma yttrandefrihet som alla andra bosatta i detta land. Att sparka honom är indirekt ett sätt att begränsa hans yttrandefrihet och genom att sedan kräva honom att "ändra sina värderingar" är något som Svenska skidförbundet inte har något att göra med i överhuvudtaget.

Om nu folk är så rädda att Kevin Bäckström agerar som en dålig förebild för unga och som representant, tycker jag gott dessa personer bör tänka om. Vi lever i dag i ett samhälle som har otroligt hög tolerans för det mesta och om vi ser till övriga personer som brukar kallas förebilder finns det gott om fall som är betydligt värre än detta. Bara för att han är ansluten till ett visst beslut ska inte det ge honom svårare att utföra det han är bra på. Så länge inte Svenska skidförbundet börjar "posta" lättklädda damer" på sin egen hemsida tror jag att största delen av Sveriges befolkningen kommer förstå att skidförbundet inte delar Kevin Bäckströms förtjusning med rumpor.

En eloge till Bäckström som vågar stå upp för sig själv och framförallt Tor Lundström som tar bland det mest osjälviska beslutet jag skådat på länge.
Svenska skidförbundet borde omvärdera deras egna värderingar när det gäller deras atleter.

Otroligt tråkigt att Sverige har gått så långt när det gäller att vara mest "politiskt korrekt" att vi saboterar våra egna medaljchanser.

@Turist
Det är väl klart som korvspad att du inte kan säga/skriva vad som helst utan att någon reagerar bara för att vi har yttrandefrihet. Du blandar ihop begreppen. Som så många tidigare har påpekat så måste ingen tacka ja till varken en sponsor eller ett landslagsuppdrag. Om du nu väljer att ingå i ett partnerskap med ovan nämnda så kan det då finnas regler för hur man förväntas uppföra sig. Hur svårt ska det vara att förstå? Yttrandefrihet är något helt annat.

Jag tycker turist skall copy-paste:a som insändare till någon relevant tidning.

Det är inte ett landslags uppgift att tvinga på utövarna moraliska värderingar. Vad är nästa värdering: måste alla vara kristna annars blir man kickad?

Tekniskt sett skall väl varje utövare av en sport ha samma möjlighet till att representera landet utan att dennes åsikter, värderingar, hudfärg, sexuell lägning, klädstil, punkfrisyr, tatueringar vägs in.

Börjar kännas som att Sverige, som ofta och gärna verkar vara något USA i miniatyr (TV influens?), börjar marschera snabbare med moralflaggan än USA själva.

Hur kommer det sig att Kevins yttranden förtjänar detta resultat med någon sorts moralkaka som motivering, medan i samma land, Sverige, kan känt kriminella organisationer fortsätta att få existera med motiveringen föreningsfrihet har högre prioritet. Både yttrandefrihet (utan att kränka enskild individ) och föreningsfrihet (tydligen) har med demokratiska grundprinciper att göra.

@delta
Landslaget tvingar inte någon till någonting. Det är frivilligt att vara med i landslaget och som i vilken förening som helst så finns det förmodligen både skrivna och oskrivna regler för hur man beter sig om man vill vara med.

Det hela har överhuvudtaget ingenting med några moralflaggor att göra. Att jämföra USA och Sverige på detta område har ingen som helst relevans.

Att sedan göra någon slags jämförelse med kriminella gäng är ju helt taget ur luften och hänger inte på något sätt ihop med Kevin och landslaget.

Ett svenskt landslag har som förening eller organisation full frihet att upprätta regler för vad som är ok att göra om man vill vara med i detta lag. Kevin har uppenbarligen inte följt dessa regler och får därför inte vara med. Helt naturligt.

Kevin är dessutom välkommen tillbaka till ladslaget om han bestämmer sig för att det är viktigare än att få skriva vad han vill på sin blogg.

Vad hade hänt om han hade bett om ursäkt för påhoppet på journalisterna och det dåliga sexistiska skämtet, men fortsatt lagt upp bilder på vackra kvinnor? Jag har följt den här diskussionen ganska noga och försökt bilda mig en åsikt, det är ändå ett väldigt svårt ämne. Önskar att Kevin kunde ha vart lite smartare så han kunde tillföra mer till diskussionen än "jag är ingen kvinnohatare, jag älskar kvinnor". Dock håller jag ändå fast i min åsikt att man kan lägga upp bilder på halvnakna tjejer (som är med på det) och ändå köra i ett landslag.

De tråkiga i de här är ju att man ser vad som händer när man blandar fis i sporten. Folk måste ju få leva deras liv som dom vill, tjejerna har ju skickat bilder till han och velat att han ska lägga upp dom. De dumma han gjorde va att tro att man kan få bestämma över sitt eget liv om man går med i ett landslag i byråkrat sverige

@doughboy
Jag håller med om att man själv väljer om man vill eller inte vill vara med i ett landslag. Däremot så är det Sveriges förlust att vara moraltanter. Helt rätt att markera från Tors sida. Sedan kan väl ingen neka till att detta aldrig hänt om journalisterna inte skrivit om det. Hade landslaget brytt sig hade dom tagit ett snack med Kevin om stripklubbsbesöket utan medias inblandning. Förbundet hade även tagit upp problematiken om bilderna han lägger upp om dom brytt sig. gjorde dom det? Svårt att tro det. Sportchefen sa dessutom i en intervju om editen, att han inte bryr sig vad Kevin gör utanför landslaget, men att han inte delar kevins upplägg i bloggen mm. Så detta beslut kom ENBART pga medias påtryckningar.
Sedan att du själv säljer ett brädmärke som sponsrar åkare med väldigt tung attityd är ju också intressant om du nu inte delar kevins kvinnosyn (som för övrigt är väldigt positiv) och hans sätt att synas utåt. Har träffat några av teamåkarna. Sjukt sköna dudes! Synd bara att du inte verkar digga deras Softa attityd till livet och världens alla vackra kvinnor ;)
Och än en gång så skulle jag vilja nämna Horgasm - A love story som har exakt samma livsglädje och kvinnoälskande syn som Kevin. Skillnaden är bara att Norge inte har samma löjliga lag som i Sverige, JANTELAGEN. Dom bryr sig inte och låter Horgmo vara kvar. Helt rätt!

Om det skulle vara så att snowboardförbundet endast har gett efter för vad som skrivits i media så är det ju inte ok någonstans. Om Kevin inte har brutit mot landslagets värdegrund ska han såklart vara kvar på teamet. Min huvudsakliga poäng är att om Kevin medvetet brutit en överenskommelse så är det inte så konstigt att han inte får vara med längre. Vilka åsikter jag och andra har i frågan är ointressant.

Vad Smokins teamåkare har med saken att göra förstår jag inte heller. Skulle jag inte kunna tycka att Smokins teamåkare är ok bara för att jag tycker att det är rätt att Kevin får lämna landslaget om han har brutit en överenskommelse? Smokins teamåkare har Smokin Jays regler att hålla sig till. Jag är övertygad om att Jay ger åkare kicken om de inte håller överenskommelser.

Du man ju fråga Kevin själv om han medvetet brutit mot överenskommelser. Men du måste ju erkänna själv att detta är en totalt meningslös skitsak som journalisterna blåst upp till världens rabalder. Som jag sa tidigare. Hade inte journalisterna blåst upp ballongen så hade heller inte ballongen spruckit. Jag förstår att Kevin blir förbannad när journalisterna gick med personangrepp och anklagade honom för att vara kvinnohatare. Det är ju naturligtvis allas här inne högsta dröm att bli publicerad som det inför hela svenska folket när man själv vet att det inte är sant. Alla här inne hade förmodligen mått skitbra av det. Eller har jag helt fel?

Att någon får kicken från ett av våra mest meningslösa landslag borde vara helt ointressant för media.

Om Kevin genom sitt agerande på sin blogg och i olika sociala medier visar på en sunkig och objektifierande syn på kvinnor och detta inte är förenligt med snowboardlandslagets värdegrund så har medias agerande i frågan inte på något sätt påverkat att Kevin förlorat sin landslagsplats.

@NiclasMagnusson Det du inte verkar fatta är att många faktiskt inte diggar Kevins sjukt softa attityd till livet och vackra kvinnor utan istället ser honom som en sexistisk omogen idiot. Den bilden har vi inte fått genom media utan den har han förmedlat själv.
Att Kevin och andra snowboardåkare är korkade är egentligen inget att bry sig om men att stora multinationella företag som Monster och Nike OK:ar detta beteende är helt åt helvete.

Silvio Berlusconi hävdar förmodligen också att han älskar kvinnor men de flesta tycker nog att han har en rätt rutten kvinnosyn. Att älska kvinnor betyder inte automatiskt att man har en bra attityd till dem.

Fan vad tråkigt att den svenska politiska korrektheten ska drabba även snowboardvärlden. Det räcker med att en journalist gapar högt "kvinnoförakt" så ska resten haka på drevet. Då vågar fegisarna på förbundet och junkyard inte göra annat än att klippa banden.
@Lowe71 anledning till att utländska företag OK:ar detta är att denna extrema bajsnödighet i sådana frågor enbart finns i Sverige.

Bra text! Nyttigt för de lite yngre manliga medlemmarna på sidan kanske? Något att ta till sig för de äldre med taskig kvinnosyn också.

Ni killar och tjejer som klagar på feminister har nog inte alls fattat vad feminism står för. Slå upp valfri kvällstidning och jämför hur kvinnor framställs i jämförelse med män. Både i artiklar och i reklamannonser. Män premieras främst för sina prestationer medan kvinnorna får beröm för sin fina klänning eller vackra hår (se rapporteringen från Oscarsgalan).

Eller, varför heter det Skidor och Damskidor? Varför inte Herrskidor och Damskidor? Bara ett exempel på vad som är normen i samhället...

Måste tillägga med att min syn på feminism ändrats de senaste åren, kanske har med mognad att göra, att jag nu ser orättvisorna som faktiskt finns.

@egsundkvist
Jag blir också mörkrädd...

Jag tog upp detta som ett bevis på vad som är normen i samhället, det kan du inte komma ifrån.

Kevin har en taskig och omogen kvinnosyn, men problemet ligger djupare än så.

Detta handlar mer om hur han agerade efter journalisterna hade spytt ut skit på honom efter två tillfällen än vad han gjorde de två gånger dom skrev om. Han blev inte sparkad innan blogginlägget, utan efter. Så ni får gärna tolka det som att han hade fått kicken utan medias hjälp. Då hade han fått kicken redan vid nyheten om hans edit, vilket han inte fick. Missade ni intervjun med Olle där han sa att han inte brydde sig om vad Kevin gör utanför landslaget. Då menade han stripklubbesöket.
Det han skrev i blogginlägget om journalisterna var dock inget smart drag och därav anledningen till kicken. Även om jag personligen tycker att journalisterna bör höra på ett eller annat sätt att dom borde skriva om något mer viktigt än att Kevin gick på stripklubb och drog ner brallorna i en edit. För er som är intresserade av sådana nyheter kan jag starkt rekommendera se & hör samt hänt extra. Alla betydelselösa nyheter samlade på ett ställe.
Detta med brudar, alkohol och sex i sporten är inget nytt alls. Någon som varit på efterfesten till JOI? ;) Bra fest och kul som fan. Rekommenderas dock inte för
@doughboy och
@lowe71 om det lätt blir förmycket av allt det goda ;)

@NiclasMagnusson
Är det bara extra känsliga personer som reagerar på att tjejer objektifieras hela tiden i hela världen medan ni andra sköna dudes bara flyter med och tycker att det hela är störtskönt??

Att det finns mycket dålig kvinnosyn inom sport är väl den äldsta nyheten i världen men det är ju inget som försvarar Kevins agerande. Att många gör en och samma sak är väl ingenstans ett mått på att det skulle vara bra eller ok??

Inom denna sporten kommer det nog alltid finnas brudar som vill visa sina kroppar oavsett om Kevin eller någon annan åkare publicerar deras bilder. Likväl som det alltid kommer finnas porrskådisar, som för många runt om i världen tycker är den sämsta synen på en kvinnas sexualitet. Det som är fel och fel kvinnosyn är när något sker på ofrivillig basis, vilket i detta fall absolut INTE har skett.
Det man i detta fall måste separera är stripklubbesöket, brallorna i videon och instagram bilderna mot det sista blogginlägget. Det sistnämnda är det som orsakade att han fick gå. Där hade han kunnat göra på ett helt annat sätt för att poängtera att han tycker att journalisterna gått för långt i sitt artikeljagande och hetsjakt.
Får jag fråga
@Doughboy om du tycker det är ok att brudar objektivicerar sig själva?

Tillbaka
Topp