[Artikel] Kvitfjell – litet men naggande gott

Redaktionen

Aktiv medlem
Mattias Unander hittar ett litet norskt guldkorn med betoning på litet. I Kvitfjell finns större åkning än man kanske kan tro.

Läs hela artikeln:

Kul med en artikel om kvitfjell. Har en kompis med en hytte några mil därifrån så jag har varit där endel. Det är helt underbart när det har snöat.. Verkligen inga liftköer alls och bara trevliga norrmän! Dock ingen ort man vill stanna för länge i, funkar dock helt kanon för en långhelg. Om man blir uttråkad finns ju alltid Hafjell inom köravstånd.

Har varit där 3 gånger. Detta är det bästa stället i norden utan tvekan. Pisten lutar som max 64 grader! Det finns även ett hang där WC-störtloppsåkarna har en flygtur på 70 meter!

Värt att besöka en helg.

Bästa stället i norden är väl att ta i men det kan vara riktigt bra när det snöat. Det har aldrig varit köer när jag varit där å det är ca 5 ggr senaste 3 åren. Du hittar inte en brantare störtloppsbacke i norden så bara det är värt e besök.

Liftkortet gäller för både hafjell och Kvitfjell så skidorterna ihop erbjuder mkt bra möjligheter.

med JT-Alpinresor kommer man till Kvitfjell enkelt med buss via hafjell eller boende med egeb bil. vi ses i pisten i kvitfell..

Kvitfjell är faktiskt över för väntan. var där v. 14 förra året, ganska sent men ändå väldigt bra. Inte en enda i backen och såg man någon i liftkön trodde man att något måste ha hänt. Var där med ett gäng polare och bodde på basecamp, då jag vunnit resan av freeride. Var en riktigt härlig skidresa och det får jag tacka freeride för. tack som fan.. absolut värt ett besök!

Kvittfjäll rekomenderas klart. Sköna snabba pister (man körde OS i super G här). Parken är oxå skön. I alla fall för sådana park blåbär som jag. Ski cross banan är galet kul och off pisten är skön som tusan med mycket fin skogsåkning. Inte mycket folk alls.

Schyssta bilder M Tob. Men den största klippan i området hittade ni visst inte? Man vill ju inte avslöja alla hemligheter :-)
Jag hade också en fantastisk dag med sol o puder, men fick inga bilder helt enkelt pga att jag inte hade kameran med. När Marius kom sig fri från jobbet nästa dag lånade vi en kamera o knäppte lite bilder i halvtaskigt ljus. Hoppas på fina förhållanden när jag besöker telemmarkfestivalen.

Tillbaka
Topp