Jag gjorde ett test för ett par veckor sedan där jag hade begravt en sändare ute på ett fält och så bad jag min dotter som aldrig hållit i en lavinsändare att leta efter den gömda sändaren. Jag har en Ortovox Diract Voice och ville se hur en person med noll erfarenhet skulle klara uppgiften eftersom jag köpte denna sändaren pga sin användarvänlighet och funktionalitet (trodde det var en toppen produkt, fundersam efter man läst testet).
Efter en kort instruktion att hon ska hålla ut den framför sin kropp och springa likt mönstret som visas på displayen för att grovpejla sen lyssna efter nya instruktioner och dra ner på tempot när det är dax för finsök.
Kan inget annat säga av vårat lilla test att jag blev mycket imponerad av träffsäkerheten när hon lyckades hitta den gömda sändaren på en gång på sitt första försök. Vi turades om att gömma & söka och lyckades med bra resultat vid alla tillfällen bara man var nog med att följa ett metodiskt mönster vid grovsöket så man inte spårar iväg åh genar genom området.
Det var min reflektion av Ortovox Diract Voice, har inte testat någon annan modell förutom den vi sökte efter och det var en äldre modell så jag bara kan konstatera att jag inte hittade rätt med, var betydligt svårare att tolka så den fick agera sändare.