[Artikel] Man i 30-årsåldern död vid Sylarna

Redaktionen

Aktiv medlem
33B8494-1000x502.jpg

Skidåkare i 30-årsåldern har omkommit efter en tragisk fallolycka vid Sylarna i Jämtlandsfjällen.

Läs hela artikeln:

väldigt tragiskt (2017 dog en gravid småbarnsmamma på samma ställe i liknande olycka)

Den här typen av fallolyckor är inte ovanliga vid toppturande i svenska fjäll - ändå ligger den mesta fokus på lavinsäkerhet. (ingen toppturare har någonsin omkommit i lavinloycka i svenska fjällen i modern tid)

Senast ändrad:
väldigt tragiskt (2017 dog en gravid småbarnsmamma på samma ställe i liknande olycka)

Den här typen av fallolyckor är inte ovanliga vid toppturande i svenska fjäll - ändå ligger den mesta fokus på lavinsäkerhet. (ingen toppturare har någonsin omkommit i lavinloycka i svenska fjällen)
En stor skillnad är att för de allra flesta finns det en förståelse för och det är väldigt tydligt när det är farligt pga fallrisk och liknande. För laviner är det mycket mer otydligt och det är en risk som många tar helt omedvetet där bedömningen om den faktiska faran har väldigt stor osäkerhet i sig.

RIP
Nu är det väldigt länge sen jag var i Sylarna men 'Monikas åk'?
Någon som kan peka ut det på kartan?

RIP
Nu är det väldigt länge sen jag var i Sylarna men 'Monikas åk'?
Någon som kan peka ut det på kartan?
Åka Skidors artikel har en bild från guideboken, det kan kanske hjälpa dig att hitta fram det på kartan.

Är rännan som ligger bredvid Martins åk, vilket du i sin tur hittar både karta och bild på på Freerides toppturssegment:

(Dvs till höger om den blå linjen i bilden)

Senast ändrad:

Den här typen av fallolyckor är inte ovanliga vid toppturande i svenska fjäll - ändå ligger den mesta fokus på lavinsäkerhet. (ingen toppturare har någonsin omkommit i lavinloycka i svenska fjällen i modern tid)
Vad menar du med att ingen toppturare har någonsin omkommit i lavinolycka i svenska fjällen? Det är ju inte sant.

Sen är olycksplatserna förvisso i sylmassivet men inte samma åk eller ens samma del av massivet. Olyckorna skiljer sig dessutom åt på en rad olika sätt men du får själv läsa på här och här om det.

Vad menar du med att ingen toppturare har någonsin omkommit i lavinolycka i svenska fjällen? Det är ju inte sant.
De dödliga lavinolyckorna som skett i sverige har skett i anslutning till skidanläggning. Inte min definition av "topptur".
Undantaget är (ev) olyckan i keb på 80-talen (innan lavinsändarnas och pinbindningarnas tid, dvs smala telemarkskidor: "topptur"?)

övriga är turåkare, skoteråkare, pistörer osv
(jag kan ha missat någon?)

De dödliga lavinolyckorna som skett i sverige har skett i anslutning till skidanläggning. Inte min definition av "topptur".
Undantaget är (ev) olyckan i keb på 80-talen (innan lavinsändarnas och pinbindningarnas tid, dvs smala telemarkskidor: "topptur"?)

övriga är turåkare, skoteråkare, pistörer osv
(jag kan ha missat någon?)
Rikard Westling...

Mycket tråkigt olycka detta!
Berör då känslan av "det kunde varit jag" är påtaglig på ett annat sätt än om någon mer profilerad extremåkare avlider, även om det är nog så tragiskt.

Som sagt en slående likhet med tidigare nämnda olycka, även om det var skillnad i väder, snö och exponering. Båda två fall på skidor utan klättermoment, hängdriva eller föregående lavin. (Baserat på uppgifter i media så långt.)

Som @Ivo del Scandi konstaterat tidigare behövs fokus breddas från laviner till en mer generell riskhantering, ffa vid åkning i brant terräng med risk för utglidning och exponering.

Som @Ivo del Scandi konstaterat tidigare behövs fokus breddas från laviner till en mer generell riskhantering, ffa vid åkning i brant terräng med risk för utglidning och exponering.
Helt klart en tanke som är värd att ta vidare.

Som jag förstått det var killen som dog både erfaren och med lokalkännedom i området, men olyckor kan tyvärr hända även dom när oddsen slår fel.

Helt klart en tanke som är värd att ta vidare.

Som jag förstått det var killen som dog både erfaren och med lokalkännedom i området, men olyckor kan tyvärr hända även dom när oddsen slår fel.
Just det här tror jag verkligen inte folk förstår. Alltså, folk förstår, men de förstår inte.

Tycker det kommer upp varje gång det är en lavin på skutan är det som att folk tappar vettet och inte förstår hur det någonsin skulle komma en lavin just där. Trots att det är full rimligt, och väntat.

Antar att man får försöka skilja mellan ”onödiga” olyckor som borde ha kunnat undvikas, och de som ändå kommer att hända då och då eftersom det inte går att helt undvika alla faror. Tyvärr är media usla på att skilja på detta, allt blir nyheter på en dramatisk nivå.

Resonemanget påminner litet om dödliga olyckor på arbetet, i trafiken och i hemmet. Inte så konstigt att det är på dessa platser olyckor sker - det är ju där vi befinner oss mer än 90% av tiden.

Håller absolut med. Ofta känns det som att fokus ligger helt och hållet på risken att bli begravd under en lavin och inte hittad i tid. (Givetvis är man helt oskadd efter lavinfärden).
Hur stor procent av död och svåra skador utgör det av totalen egentligen. Det snackas om No fall zone som om det vore något alla gör varenda dag oavsett före, men åker man där det brukar gå laviner under helt andra förutsättningar, då kommer genast påpekade om det, även om det är 10 cm bottenfrusen betongsnö.

Senast ändrad:
Antar att man får försöka skilja mellan ”onödiga” olyckor som borde ha kunnat undvikas, och de som ändå kommer att hända då och då eftersom det inte går att helt undvika alla faror. Tyvärr är media usla på att skilja på detta, allt blir nyheter på en dramatisk nivå.

Resonemanget påminner litet om dödliga olyckor på arbetet, i trafiken och i hemmet. Inte så konstigt att det är på dessa platser olyckor sker - det är ju där vi befinner oss mer än 90% av tiden.
Sammanlagd exponeringstid i bergen är ju en av dom största anledningarna till olyckor, till slut flippar oddsen över på fel sida av många olika anledningar. Jag vet inte hur många gånger jag sett det på väldigt nära håll. Visst, ju mer tid du spenderar i bergen desto mer bekväm med riskmomentet blir du och tenderar att befinna dig i potentiellt livsfarliga situationer mer frekvent, jag har själv varit där och vet hur jag resonerade på den tiden. Det är här något som man som skidåkare generellt behöver vara medveten om i sitt beslutsfattande och som jag tycker det pratas alldeles för lite om utan att för den sakens skull lägga skuld på någon för dennes risktagande. Här är en bild från strax innan olyckan där Doug Coombs dog som visar på just det här.

Med det sagt så säger jag inte att det var anledningen till den tragiska olyckan vid Sylarna, som jag fattar det var han en erfaren person och jag tvivlar inte på hans omdöme i det här fallet. Olyckor händer tyvärr.

Håller absolut med. Ofta känns det som att fokus ligger helt och hållet på risken att bli begravd under en lavin och inte hittad i tid. (Givetvis är man helt oskadd efter lavinfärden).
Hur stor procent av död och svåra skador utgör det av totalen egentligen. Det snackas om No fall zone som om det vore något alla gör varenda dag oavsett före, men åker man där det brukar gå laviner under helt andra förutsättningar, då kommer genast påpekade om det, även om det är 10 cm bottenfrusen betongsnö.
Det fredw pratar om är inte laviner i första hand utan om andra risker som fallolyckor och liknande.

Sammanlagd exponeringstid i bergen är ju en av dom största anledningarna till olyckor, till slut flippar oddsen över på fel sida av många olika anledningar. Jag vet inte hur många gånger jag sett det på väldigt nära håll. Visst, ju mer tid du spenderar i bergen desto mer bekväm med riskmomentet blir du och tenderar att befinna dig i potentiellt livsfarliga situationer mer frekvent, jag har själv varit där och vet hur jag resonerade på den tiden. Det är här något som man som skidåkare generellt behöver vara medveten om i sitt beslutsfattande och som jag tycker det pratas alldeles för lite om utan att för den sakens skull lägga skuld på någon för dennes risktagande. Här är en bild från strax innan olyckan där Doug Coombs dog som visar på just det här.

Med det sagt så säger jag inte att det var anledningen till den tragiska olyckan vid Sylarna, som jag fattar det var han en erfaren person och jag tvivlar inte på hans omdöme i det här fallet. Olyckor händer tyvärr.

Ja även en måttlig risk som kan kännas rimlig och kalkylerad kan vara olämplig att utsätta sig för ett stort antal gånger. Typ att springa över en vältrafikerad gata en vinterdag. Även om risken är liten att du snubblar framför en bil som inte kan stanna i tid så blir totala risken ganska stor om man utsätter sig för den många gånger.

Men som sagt, om man lever ett friluftsliv i bergen så är det naturligtvis där som olyckorna sker, även om man är rimligt försiktig, och det mediala fokuset är större där.

De som jobbar/forskar kring lavin-fjällsäkerhet har inte bara fokus på snö och laviner som kan vara rätt tekniskt, tänk väder, snölager etc utan går mer mot hur "vi" tänker och agerar där ute. Vilken risk är vi beredda att ta och då gäller det lika mycket risken att skada sig vid fall etc. Blir väldigt mycket fokus på laviner men olyckor sker bevisligen även på andra sätt som också kunnat undvikas/mimimeras med samma risktänk som kring laviner. Faller man utför ett stup hjälper transceiver, airbag, kamraträddning inte så mycket.

Tillbaka
Topp