[Artikel] Med tåget till Alperna

Redaktionen

Aktiv medlem
Hur många gånger har du åkt tåg ner till Alperna? Troligtvis inte lika många gånger som du åk bil eller flyg. Varför inte? Kristoffer Frenkel och Freerides Ola Melin testade på att ta rälsen till snön.

Läs hela artikeln:

hyllengren

Ny medlem
Tåg är onekligen det absolut bästa transportsättet! Snabbt, bekvämt, enkelt, inge incheckningskrångel och skit. Om det bara vore lite billigare!

albinpb

Ny medlem
har hört att elen i tyskland görs av typ olja och annan skit som är dåligt för miljön. tågen i tyskland blir tydligen i princip lika miljötaskiga som flyget pga det. :/ i och med att jag antar att en stor del av sträckan går igenom tyskland kan man ju fundera på om det är värt det.. men i alla andra länder är tåg det absolut det bästa! :)

Gustav

Aktiv medlem
Låter ju inte alls värre än det traditionella sättet att ta sig till Riksgränsen! Kul idé med Interrail-kortet också!

Patrik_nyren

Ny medlem
Jag kommer ihåg att jag åkte tåg hem från Engelberg -03 eller -04. Det var hur smidigt som hellst. Fick kanske byta tåg 3 el 4 gånger, hela resan tog inte ens ett dygn.
Vilket det ju gör här hemma om man ska ta sig ända längst norr ut i vårt land. Fler, billigare och snabbare tåg...

K_A_L

Ny medlem
Felix: Om fler och fler tar tåget kommer antalet avgångar med flyg att bli färre. Du får tänka lite längre än dina skidor räcker.

Anzom

Aktiv medlem
Felix kan ha lagt den dummaste kommentaren på riktigt länge. Precis som Kal skriver så kommer färre kunder leda till färre avgångar. Om tioår kommer ingen att kunna åka flyg vare sig till alperna eller inrikes, priset för att flyga kommer då ha blivit alldeles för högt!

karln

Ny medlem
Tänkvärt och ett bra initiativ. För att vara en av de tråkiga flygförespråkarna kan jag nämna att globalt så av alla koldioxidutsläpp på denna jord står flyget för 1,8% en försvinnande liten del om vi jämför med elproduktionen som står för c:a 40% av den fossila bränsleanvändningen.

Allas vår korrekta och alltid sakligt grundade informationsvän aftonbladet har en intressant artikel. http://www.aftonbladet.se/resa/article1826736.ab Precis som vanligt var det inte så lätt att vara klimatsnäll som det först verkade. Bussen fortsätter alltså att vara hyffsat ohotad om man skall till alperna klimatsnällt. Tåg och flyg är ingen superskillnad.

Men det är såklart även viktigt med känslan, känns det som man gör en god gärning när man sätter sig på tåget och betalar extra för att vara klimatsnäll så har man gjort ett aktivt val och engagerat sig och det är viktigare att engagera sig än om man gör rätt eller inte. Är det många som engagerar sig kan man påverka.. Vattenfall tillverkar el i europa till 80% från kol. Som svar på varför de ser sig som ett miljövänligt företag samtidigt som de släpper ut fruktansvärt mycket CO2 svarade de: -Om inte vi gör det så gör nån annan det, och då är det bättre att vi som är ett snällt svenskt bolag släpper ut, för vi tar ansvar....

albinpb

Ny medlem
D-Master... Det är möjligt att sverige köper en del el från tyskland men det kan inte vara mycket. Den största delen av all el i sverige kommer från vattenkraft och kärnkraft i sverige. Sedan beror det säkert på varje elavtal var elen kommer ifrån också. Det jag vet är i alla fall att elen som går till tågen i tyskland inte kommer från miljövänliga källor.

havreboll

Aktiv medlem
nu är det ju tyvärr så att vattenkraften inte är så väldigt bra som alla tror. ni som dock inte tror på mig kan komma till min skola på måndag. håller ett tal om vattenkraften då. alla är välkommna. jag tror precis som någon tidigare sa, att bussen är det bästa sättet att ta sig dit.

snorkel

Ny medlem
Ta ett billigt flyg till Zürich och landa i tågets förlovade land Schweiz. Går bra att nå Österrike härifrån oxå. Swissair är billigt och inget jidder med extra kostnad för skidfrakt och gratis öl&vin dessutom.

callander

Ny medlem
Tänkte bara förstöra lite med att säga att jag flyger tur o retur stockholm-zurich för 1100kr och då är mina 2par skidor inkluderade. Som jag ser det så är det fortfarande för dyrt att åka tåg för att det ska vara värt besväret. Få ner priset så är det lätt värt det.

Podolski

Ny medlem
albinpb skrev: har hört att elen i tyskland görs av typ olja och annan skit som är dåligt för miljön. tågen i tyskland blir tydligen i princip lika miljötaskiga som flyget pga det. :/ i och med att jag antar att en stor del av sträckan går igenom tyskland kan man ju fundera på om det är värt det.. men i alla andra länder är tåg det absolut det bästa! :)

Jo förvisso kommer mycket av Tyskklands el från kolkraft men Tyskland är även det land som har mest vindkraft i världen. Tyskland är sjukt stort med många industrier och det drar otroligt mycket el så man kan ju tänka att elen till tågen kommer från vindkraften och att den s,utsiga elen går till industrierna så känns det bättre.

albinpb

Ny medlem
@ wowih

varför skulle det inte kunna vara i närheter?! flyg släpper ut ca 125 kg CO2 per kilometer per person... det är inte extremt mycket

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp