Med tåget till Alperna

Hur många gånger har du åkt tåg ner till Alperna? Troligtvis inte lika många gånger som du åk bil eller flyg. Varför inte? Kristoffer Frenkel och Freerides Ola Melin testade på att ta rälsen till snön.

Klockan skriker till alldeles för tidigt. Med trötta ögon ser jag den blinkande mobilen på andra sidan rummet. Min vana trogen lyckas jag halvsovande dricka kaffe, borsta tänderna, läsa tidningen, trycka upp hissen och lasta in all förbannad utrustning som skidåkningen kräver. Krångelkrångel i tunnelbanespärren med alltför långa skidfodral som fastnar i allt möjligt. De tre stationerna till Stockholms Centralstation har jag gjort tillräckligt många gånger för att kunna veta att det tar exakt sju minuter samt tre minuters gångmarsch till fjärrtågen. De senaste åren har jag säkert gjort denna lilla resa tio gånger per vinter. Alla med samma mål, Arlanda Express – Arlanda för vidare flyg ut i världen.


Möjligheterna med att ta tåget till Alperna är stora
Foto: Kristoffer Frenkel

Det senaste decenniet har alperna fått betydligt mindre snö än normalt och glaciärerna tynar sakta bort. Möjligheten för åkning blir färre och färre och värre lär det bli. Om man ska tro de värsta rapporterna kommer vinter, snö och kyla vara en bristvara till och med innan vi själva lagt skidorna på hyllan. Man kan tro vad man vill om de teorierna, men oavsett åsikt kan det vara värt att tänka över sitt beteende när man utövar sin sport. För om trenden med varmare klimat fortätter har vi inget alternativ än att anpassa oss och då skadar inte lite förberedelse. Själva skidåkningen är ett problem för sig, liftar kräver energi för att fungera och naturområden bebyggs för att ge plats åt restauranger, pister, liftar och byar. Men för tillfället erbjuds det inte några kommersiella alternativ så det får gå. Snart kanske vi får se världens första KRAV-märkta skidområde, vem vet?

Utökningen av billigt flyg har dock medfört att vårt resemönster går stick i stäv med tankar om minskat koldioxidutsläpp och därtill minskad uppvärmning. Man tar sitt pick och pack till närmaste flygplats och sätter sin västerländska övergödda skidåkarröv på ett flyg till sitt semestermål. Med denna nyfunna tragiska medvetenhet om hur skadligt flyget är för jorden, samt kärleken jag hyser till berget och snön har det successivt byggts upp en känsla av avsmak för vad jag gör mot Moder Jord. Det ville sig inte bättre än att det var när min mamma återberättade om hur underbart det var att tågluffa i Europa i sina ungdomsår, som jag fick upp ögonen för en ny-gammal typ av reseform.


Tänk på Moder Jord
Foto: Kristoffer Frenkel
Istället för att som vanligt ta höger på Stockholms Centralstation för att med Arlanda Express ta mig till flygplatsen, tar jag vänster till plattform 10, där X2000 står redo att ta mig ned till Köpenhamn och sen vidare mot Alperna och Kitzbühel – via räls. Tåget tullar in på utsatt tid och allt jag för är att hitta vagn 4, plats 26. Lastar in mina prylar och så är jag iväg. Ingen begränsning på hur mycket baggage, ingen straffavgift för övervikt, eller för att man tar med skidfodralet. Väl på tåget finner jag min stol, lutar tillbaka ryggstödet, ler och tänker – äntligen på väg.

Somliga suckar säkert och menar att tåg inte är något nytt utan att vi kunnat resa med dem under lång tid. Sant. Men jag själv och många med mig har sett hur tåget blivit passerat av flyget och bilen som transportmedel på semestern. Att boka en tågbiljett från Stockholm till Alperna var tidigare både svårt, dyrt och tidskrävande. Med hjälp av Internet och insikten om att man behöver konkurrera med flyget är det idag enklare och bekvämare att resa tåg internationellt.

Det finns några olika alternativ hur man kan ta sig söder ut. På www.bahn.de kan man enkelt se hur tågen går från Sverige till utlandet. Byten, tider samt priser. En bra idé är att kolla hur eventuella byten ligger tidsmässigt så man inte blir stående på perrongen i Hamburg i tre timmar klockan fyra på morgonen. Se till att boka en avgång med så få byten som möjligt. Varje byte innebär extra släpande på väskor och undviks enklast genom att helt enkelt välja avgången med minst byten.


Sverige är långt, men Europa är längre. Ladda allt elektioniskt till max och förbered dig på långfilmsmaraton.
Foto: Ola Melin

Att boka tur/returresa är ett alternativ. Det andra är att köpa sig ett interrailkort. Du kan då bestämma hur många dagar du vill resa, sedan är det bara att kika på kartan var du vill åka, kolla att det finns plast och dra. Interrail är ett system som gör det möjligt att genom en multibiljett resa mellan i princip alla Europas länder. Om du vill ned till Österrike, men ser att det snöar i Schweiz, byter du bara i München och drar väster istället för öster. Tågnätet i Alperna är utbrett och ett synnerligen enkelt sätt att resa runt med. Många bergspass har dessutom endast tågförbindelser på vintern, vilket kortar ned resvägen jämfört med om man ska bila runt bland byarna.

Kom ihåg att man behöver köpa egen biljet ut ur Sverige, interrailkortet gäller bara som resebiljett utanför hemlandet. Väl nere i Europa hoppar man bara på det tåg som verkar lockande och visar upp sin interrailbiljett. Vill man resa på natten för att maximera sina skiddagar krävs en platsbokning av biljett och det är enklast att göra det på den station man befinner sig på nere i Europa. Precis som i Sverige betalar man efter standard där sittvagn är billigast och sovkupé aningen dyrare.


Packa snålt. Hur du än gör så är det mindre plats på tåget än vad du har grejor för.
Foto: Ola Melin

Packa matlåda eller köp av större utbud på perrongen. Här har dock Kristoffer hittat en mikrovärmd gulasch och ett billigt vin från tågets bistro.
Foto: Ola Melin

Möjligheten till Internet finns på de flesta tåg och strömuttag är standard på tågen nere i Europa medan man i Sverige bara kan räkna med det på X2000. Det tyska snabbtåget som tar oss från Hamburg påminner mer om en zeppelinare än de tåg vi har hemma i Sverige. Formerna är runda och tåget går mjukt och tyst. Det är ingen som stressar. Ingen tränger sig. Inga feta amerikaner som ska upp med sina väskor på kabinhyllan, inga smala gångar och inga köer till toaletterna.

Efter sista bytet i Wörgl, Österrike, känner jag hur vi börjar närma oss slutmålet, Kitzbühel som är vårt första stopp på skidluffen. Kitzbühel stoltserar med en av de mest mytiska och skräckinjagande störtloppsbackarna i hela världen, Hahnenkamm. Äntligen ska jag få kasta mig ned för Mausfalle, känna G-krafterna i Hausbergkante och förhoppningsvis få göra en segergest nere vid målområdet som under tävlingen kan ha upp mott 100 000 skrikande åskådare.


Även om frukost är inkluderat i biljetten , är känslan av lyx sällan så billig som en god frukost på ett café efter en trång kupé.
Foto: Ola Melin

Visst, allt som glimmar är inte guld och att åka till Alperna går kanske inte alltid som på räls. Den långa restiden är helt klart en faktor som kan vara jobbig för den rastlöse. Från Mälardalen tar det cirka 24 timmar till St Anton och Engelberg. Räkna med några timmar till om du ska mot södra delarna av Frankrike och Italien. Självklart kan resan bli både kortare och längre beroende på hur långa byten du har. Har man dessutom en stor packning som skidutrustning oavkortat innebär, så blir varje byte lite omständigt och bökigt.

Sammantaget är tåget ett fullgott alternativ till flyget, buss och bil. Se bara till att ladda upp med film, en god bok och en rumpa som inte ger efter för träsmak i första taget, så är du redan halvvägs nere innan du blivit trött på att titta på landskapet som susar förbi utanför fönstret. Samtidigt som du med gott samvete kan luta dig tillbaka och tänka på att du förhoppningsvis gör Moder Jord en liten tjänst genom att försöka resa mer klimatsmart och kanske bidra till att det finns snö i bergen den dagen vi själva blir gamla.


I Bad Gastein ligger stationen mitt i byn. Den ivrige tar rulltrappan från perrongen till gondolen på direkten.
Foto: Ola Melin

Man glömmer snabbt den långa tågresan när man välkomnas av orörd snö.
Foto: Ola Melin


Läs mer om att ta tåget till Alperna på:
www.sj.se
www.bahn.de
www.interrailnet.com
www.myswitzerland.com

 

Text: Kristoffer Frenkel
Foto: Ola Melin
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.