Med tåget till Alperna

Hur många gånger har du åkt tåg ner till Alperna? Troligtvis inte lika många gånger som du åk bil eller flyg. Varför inte? Kristoffer Frenkel och Freerides Ola Melin testade på att ta rälsen till snön.

Klockan skriker till alldeles för tidigt. Med trötta ögon ser jag den blinkande mobilen på andra sidan rummet. Min vana trogen lyckas jag halvsovande dricka kaffe, borsta tänderna, läsa tidningen, trycka upp hissen och lasta in all förbannad utrustning som skidåkningen kräver. Krångelkrångel i tunnelbanespärren med alltför långa skidfodral som fastnar i allt möjligt. De tre stationerna till Stockholms Centralstation har jag gjort tillräckligt många gånger för att kunna veta att det tar exakt sju minuter samt tre minuters gångmarsch till fjärrtågen. De senaste åren har jag säkert gjort denna lilla resa tio gånger per vinter. Alla med samma mål, Arlanda Express – Arlanda för vidare flyg ut i världen.


Möjligheterna med att ta tåget till Alperna är stora
Foto: Kristoffer Frenkel

Det senaste decenniet har alperna fått betydligt mindre snö än normalt och glaciärerna tynar sakta bort. Möjligheten för åkning blir färre och färre och värre lär det bli. Om man ska tro de värsta rapporterna kommer vinter, snö och kyla vara en bristvara till och med innan vi själva lagt skidorna på hyllan. Man kan tro vad man vill om de teorierna, men oavsett åsikt kan det vara värt att tänka över sitt beteende när man utövar sin sport. För om trenden med varmare klimat fortätter har vi inget alternativ än att anpassa oss och då skadar inte lite förberedelse. Själva skidåkningen är ett problem för sig, liftar kräver energi för att fungera och naturområden bebyggs för att ge plats åt restauranger, pister, liftar och byar. Men för tillfället erbjuds det inte några kommersiella alternativ så det får gå. Snart kanske vi får se världens första KRAV-märkta skidområde, vem vet?

Utökningen av billigt flyg har dock medfört att vårt resemönster går stick i stäv med tankar om minskat koldioxidutsläpp och därtill minskad uppvärmning. Man tar sitt pick och pack till närmaste flygplats och sätter sin västerländska övergödda skidåkarröv på ett flyg till sitt semestermål. Med denna nyfunna tragiska medvetenhet om hur skadligt flyget är för jorden, samt kärleken jag hyser till berget och snön har det successivt byggts upp en känsla av avsmak för vad jag gör mot Moder Jord. Det ville sig inte bättre än att det var när min mamma återberättade om hur underbart det var att tågluffa i Europa i sina ungdomsår, som jag fick upp ögonen för en ny-gammal typ av reseform.


Tänk på Moder Jord
Foto: Kristoffer Frenkel
Istället för att som vanligt ta höger på Stockholms Centralstation för att med Arlanda Express ta mig till flygplatsen, tar jag vänster till plattform 10, där X2000 står redo att ta mig ned till Köpenhamn och sen vidare mot Alperna och Kitzbühel – via räls. Tåget tullar in på utsatt tid och allt jag för är att hitta vagn 4, plats 26. Lastar in mina prylar och så är jag iväg. Ingen begränsning på hur mycket baggage, ingen straffavgift för övervikt, eller för att man tar med skidfodralet. Väl på tåget finner jag min stol, lutar tillbaka ryggstödet, ler och tänker – äntligen på väg.

Somliga suckar säkert och menar att tåg inte är något nytt utan att vi kunnat resa med dem under lång tid. Sant. Men jag själv och många med mig har sett hur tåget blivit passerat av flyget och bilen som transportmedel på semestern. Att boka en tågbiljett från Stockholm till Alperna var tidigare både svårt, dyrt och tidskrävande. Med hjälp av Internet och insikten om att man behöver konkurrera med flyget är det idag enklare och bekvämare att resa tåg internationellt.

Det finns några olika alternativ hur man kan ta sig söder ut. På www.bahn.de kan man enkelt se hur tågen går från Sverige till utlandet. Byten, tider samt priser. En bra idé är att kolla hur eventuella byten ligger tidsmässigt så man inte blir stående på perrongen i Hamburg i tre timmar klockan fyra på morgonen. Se till att boka en avgång med så få byten som möjligt. Varje byte innebär extra släpande på väskor och undviks enklast genom att helt enkelt välja avgången med minst byten.


Sverige är långt, men Europa är längre. Ladda allt elektioniskt till max och förbered dig på långfilmsmaraton.
Foto: Ola Melin

Att boka tur/returresa är ett alternativ. Det andra är att köpa sig ett interrailkort. Du kan då bestämma hur många dagar du vill resa, sedan är det bara att kika på kartan var du vill åka, kolla att det finns plast och dra. Interrail är ett system som gör det möjligt att genom en multibiljett resa mellan i princip alla Europas länder. Om du vill ned till Österrike, men ser att det snöar i Schweiz, byter du bara i München och drar väster istället för öster. Tågnätet i Alperna är utbrett och ett synnerligen enkelt sätt att resa runt med. Många bergspass har dessutom endast tågförbindelser på vintern, vilket kortar ned resvägen jämfört med om man ska bila runt bland byarna.

Kom ihåg att man behöver köpa egen biljet ut ur Sverige, interrailkortet gäller bara som resebiljett utanför hemlandet. Väl nere i Europa hoppar man bara på det tåg som verkar lockande och visar upp sin interrailbiljett. Vill man resa på natten för att maximera sina skiddagar krävs en platsbokning av biljett och det är enklast att göra det på den station man befinner sig på nere i Europa. Precis som i Sverige betalar man efter standard där sittvagn är billigast och sovkupé aningen dyrare.


Packa snålt. Hur du än gör så är det mindre plats på tåget än vad du har grejor för.
Foto: Ola Melin

Packa matlåda eller köp av större utbud på perrongen. Här har dock Kristoffer hittat en mikrovärmd gulasch och ett billigt vin från tågets bistro.
Foto: Ola Melin

Möjligheten till Internet finns på de flesta tåg och strömuttag är standard på tågen nere i Europa medan man i Sverige bara kan räkna med det på X2000. Det tyska snabbtåget som tar oss från Hamburg påminner mer om en zeppelinare än de tåg vi har hemma i Sverige. Formerna är runda och tåget går mjukt och tyst. Det är ingen som stressar. Ingen tränger sig. Inga feta amerikaner som ska upp med sina väskor på kabinhyllan, inga smala gångar och inga köer till toaletterna.

Efter sista bytet i Wörgl, Österrike, känner jag hur vi börjar närma oss slutmålet, Kitzbühel som är vårt första stopp på skidluffen. Kitzbühel stoltserar med en av de mest mytiska och skräckinjagande störtloppsbackarna i hela världen, Hahnenkamm. Äntligen ska jag få kasta mig ned för Mausfalle, känna G-krafterna i Hausbergkante och förhoppningsvis få göra en segergest nere vid målområdet som under tävlingen kan ha upp mott 100 000 skrikande åskådare.


Även om frukost är inkluderat i biljetten , är känslan av lyx sällan så billig som en god frukost på ett café efter en trång kupé.
Foto: Ola Melin

Visst, allt som glimmar är inte guld och att åka till Alperna går kanske inte alltid som på räls. Den långa restiden är helt klart en faktor som kan vara jobbig för den rastlöse. Från Mälardalen tar det cirka 24 timmar till St Anton och Engelberg. Räkna med några timmar till om du ska mot södra delarna av Frankrike och Italien. Självklart kan resan bli både kortare och längre beroende på hur långa byten du har. Har man dessutom en stor packning som skidutrustning oavkortat innebär, så blir varje byte lite omständigt och bökigt.

Sammantaget är tåget ett fullgott alternativ till flyget, buss och bil. Se bara till att ladda upp med film, en god bok och en rumpa som inte ger efter för träsmak i första taget, så är du redan halvvägs nere innan du blivit trött på att titta på landskapet som susar förbi utanför fönstret. Samtidigt som du med gott samvete kan luta dig tillbaka och tänka på att du förhoppningsvis gör Moder Jord en liten tjänst genom att försöka resa mer klimatsmart och kanske bidra till att det finns snö i bergen den dagen vi själva blir gamla.


I Bad Gastein ligger stationen mitt i byn. Den ivrige tar rulltrappan från perrongen till gondolen på direkten.
Foto: Ola Melin

Man glömmer snabbt den långa tågresan när man välkomnas av orörd snö.
Foto: Ola Melin


Läs mer om att ta tåget till Alperna på:
www.sj.se
www.bahn.de
www.interrailnet.com
www.myswitzerland.com

 

Text: Kristoffer Frenkel
Foto: Ola Melin
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. sn1tch
    0
    sn1tch | 2009-12-11 16:09          

    skulle aldrig orka tåga till alperna, sjukt segt.

  2. albinpb
    0
    albinpb | 2009-12-10 18:18          

    fel... 125 gram per km per person såklart! ;)

  3. albinpb
    0
    albinpb | 2009-12-10 18:16          

    @ wowih

    varför skulle det inte kunna vara i närheter?! flyg släpper ut ca 125 kg CO2 per kilometer per person... det är inte extremt mycket

  4. Podolski
    0
    Podolski | 2009-12-10 17:24          

    albinpb skrev: har hört att elen i tyskland görs av typ olja och annan skit som är dåligt för miljön. tågen i tyskland blir tydligen i princip lika miljötaskiga som flyget pga det. :/ i och med att jag antar att en stor del av sträckan går igenom tyskland kan man ju fundera på om det är värt det.. men i alla andra länder är tåg det absolut det bästa! :)


    Jo förvisso kommer mycket av Tyskklands el från kolkraft men Tyskland är även det land som har mest vindkraft i världen. Tyskland är sjukt stort med många industrier och det drar otroligt mycket el så man kan ju tänka att elen till tågen kommer från vindkraften och att den s,utsiga elen går till industrierna så känns det bättre.

  5. callander
    0
    callander | 2009-12-09 18:48          

    Tänkte bara förstöra lite med att säga att jag flyger tur o retur stockholm-zurich för 1100kr och då är mina 2par skidor inkluderade. Som jag ser det så är det fortfarande för dyrt att åka tåg för att det ska vara värt besväret. Få ner priset så är det lätt värt det.

  6. Wowih
    0
    Wowih | 2009-12-09 16:16          

    @albinpb
    Inte en chans att det blir ens i närheten om man jämför med flyg...

  7. Hilling
    0
    Hilling | 2009-12-09 11:12          

    Priset gör det självklar.. 850kr Tur-retur, Köpenhamn - Innsbruck Österrike.

  8. snorkel
    0
    snorkel | 2009-12-08 22:15          

    Ta ett billigt flyg till Zürich och landa i tågets förlovade land Schweiz. Går bra att nå Österrike härifrån oxå. Swissair är billigt och inget jidder med extra kostnad för skidfrakt och gratis öl&vin dessutom.

  9. guzI
    0
    guzI | 2009-12-08 20:50          

    Ja vad kostar det?

  10. alpvalp
    0
    alpvalp | 2009-12-08 12:22          

    --- CLIMATEGATE --- CLIMATEGATE --- CLIMATEGATE ---

    http://www.infowars.com/climategate-for-dummies/

    http://scienceandpublicpolicy.org/image … candal.pdf

    --- CLIMATEGATE --- CLIMATEGATE --- CLIMATEGATE ---

  11. havreboll
    0
    havreboll | 2009-12-07 21:28          

    nu är det ju tyvärr så att vattenkraften inte är så väldigt bra som alla tror. ni som dock inte tror på mig kan komma till min skola på måndag. håller ett tal om vattenkraften då. alla är välkommna. jag tror precis som någon tidigare sa, att bussen är det bästa sättet att ta sig dit.

  12. albinpb
    0
    albinpb | 2009-12-07 20:22          

    D-Master... Det är möjligt att sverige köper en del el från tyskland men det kan inte vara mycket. Den största delen av all el i sverige kommer från vattenkraft och kärnkraft i sverige. Sedan beror det säkert på varje elavtal var elen kommer ifrån också. Det jag vet är i alla fall att elen som går till tågen i tyskland inte kommer från miljövänliga källor.

  13. Mxrider6
    0
    Mxrider6 | 2009-12-07 18:24          

    Fisheye gör sig utmärkt som reportageobjektiv! Man ser så mycket :P Bra gjort Ola!

  14. martinbjorkqvist
    0

    känner igen bilden ifrån kupén med stående skidbag. galet trångt och jobbigt att dra runt på dom hela resan..

  15. karln
    0
    karln | 2009-12-07 16:51          

    Tänkvärt och ett bra initiativ. För att vara en av de tråkiga flygförespråkarna kan jag nämna att globalt så av alla koldioxidutsläpp på denna jord står flyget för 1,8% en försvinnande liten del om vi jämför med elproduktionen som står för c:a 40% av den fossila bränsleanvändningen.

    Allas vår korrekta och alltid sakligt grundade informationsvän aftonbladet har en intressant artikel. http://www.aftonbladet.se/resa/article1826736.ab Precis som vanligt var det inte så lätt att vara klimatsnäll som det först verkade. Bussen fortsätter alltså att vara hyffsat ohotad om man skall till alperna klimatsnällt. Tåg och flyg är ingen superskillnad.

    Men det är såklart även viktigt med känslan, känns det som man gör en god gärning när man sätter sig på tåget och betalar extra för att vara klimatsnäll så har man gjort ett aktivt val och engagerat sig och det är viktigare att engagera sig än om man gör rätt eller inte. Är det många som engagerar sig kan man påverka.. Vattenfall tillverkar el i europa till 80% från kol. Som svar på varför de ser sig som ett miljövänligt företag samtidigt som de släpper ut fruktansvärt mycket CO2 svarade de: -Om inte vi gör det så gör nån annan det, och då är det bättre att vi som är ett snällt svenskt bolag släpper ut, för vi tar ansvar....

  16. Anzom
    0
    Anzom | 2009-12-07 15:44          

    Felix kan ha lagt den dummaste kommentaren på riktigt länge. Precis som Kal skriver så kommer färre kunder leda till färre avgångar. Om tioår kommer ingen att kunna åka flyg vare sig till alperna eller inrikes, priset för att flyga kommer då ha blivit alldeles för högt!

  17. KlasS
    0
    KlasS | 2009-12-07 15:24          

    Bra artikel. Men vad kostade resan ?

  18. K_A_L
    0
    K_A_L | 2009-12-07 15:14          

    Felix: Om fler och fler tar tåget kommer antalet avgångar med flyg att bli färre. Du får tänka lite längre än dina skidor räcker.

  19. felix
    0
    felix | 2009-12-07 14:26          

    Flygen flyger även om ni inte är på...

  20. Patrik_nyren
    0
    Patrik_nyren | 2009-12-07 14:24          

    Jag kommer ihåg att jag åkte tåg hem från Engelberg -03 eller -04. Det var hur smidigt som hellst. Fick kanske byta tåg 3 el 4 gånger, hela resan tog inte ens ett dygn.
    Vilket det ju gör här hemma om man ska ta sig ända längst norr ut i vårt land. Fler, billigare och snabbare tåg...

  21. Gustav
    0
    Gustav | 2009-12-07 14:19          

    Låter ju inte alls värre än det traditionella sättet att ta sig till Riksgränsen! Kul idé med Interrail-kortet också!

  22. albinpb
    0
    albinpb | 2009-12-07 14:12          

    har hört att elen i tyskland görs av typ olja och annan skit som är dåligt för miljön. tågen i tyskland blir tydligen i princip lika miljötaskiga som flyget pga det. :/ i och med att jag antar att en stor del av sträckan går igenom tyskland kan man ju fundera på om det är värt det.. men i alla andra länder är tåg det absolut det bästa! :)

  23. Chilla
    0
    Chilla | 2009-12-07 14:12          

    sjukt kul läsning med passande bilder.. bra!

  24. solfiluren
    0
    solfiluren | 2009-12-07 14:00          

    riktigt bra artikel! Rolig och intressant läsning.

  25. hyllengren
    0
    hyllengren | 2009-12-07 13:18          

    Tåg är onekligen det absolut bästa transportsättet! Snabbt, bekvämt, enkelt, inge incheckningskrångel och skit. Om det bara vore lite billigare!