Så bygger du din egen äventyrsbil

Oscar Frick har spenderat sin sommarsemester med ett projekt som ska underlätta för honom att få mer tid med snö under sina belag i vinter. Häng med och få en inblick i vad skapandet av en äventyrsbil och lär dig själv hur man gör.

Jag inbillar mig att det finns många där ute som är som jag på sommaren – ofta rastlös. Avsaknaden av snö i kombination med en arbetsgivare som prompt vill ha semestern förlagd på sommaren, alternativt skolgång som innebär sommarlov, kan få vilken skidfantast som helst att klättra på väggarna. Självklart finns det andra tillflykter, men som en bekant till mig sagt – ”Sommaren är ju skön, men lagg är lagg liksom” – och jag är benägen att hålla med.

Efter att ha kommit till den insikten smidde jag i våras en plan. En plan som skulle hålla mig sysselsatt under sommarsemestern och dessutom förhoppningsvis hjälpa mig att åka mer skidor den kommande vintern. Planen var att bygga en äventyrsbil, en så kallad campervan, specialanpassad för att ha som bas för skidåkning, klättring, och andra dumheter jag gillar att spendera min fritid med. Med den här artikeln hoppas jag kunna förmedla lite inspiration, idéer, och kanske rentav peta någon över kanten för att påbörja ett eget bygge!

Precis som i tråden i forumet måste jag inleda med konstaterandet att jag inte har en aning om i vilken ände jag ska börja. Det här bygget har varit, och är, betydligt mycket mer omfattande än jag hade väntat mig. Således finns det också mycket mer att säga om det än vad jag hade väntat mig, mycket mer än vad som går att ta upp i en artikel. För en djupare (om än mindre strukturerad) inblick i processen, eller om det är något du undrar över eller söker mer konkret information om, hänvisar jag till forumtråden. Vad gäller skrivandet av den här texten har jag helt enkelt tagit samma approach som till själva projektet, huvudet först och hoppas att det löser sig längst vägen!

Som jag sa, att bygga en sån här bil är ett duktigt stort projekt. Jag inledde byggandet med tre semesterveckor jag vigde uteslutande åt bilen, en tidsram jag förväntade mig att jag skulle bli mestadels klar på. Den uppskattning visade sig vara, som det heter, åt helvete. I skrivande stund är bilen fortfarande inte klar och då har utökat mina tre semesterveckor med nästan alla helger och enstaka vardagkvällar sen i somras. Om du ska göra något liknande, ta med dig lärdomen att bygga en bo-bil från ett tomt metallskal tar fruktansvärt mycket tid.

Skruvar jag tillbaka vredet ytterligare lite började förverkligandet av den här smågalna idén i våras med att åka runt och kika på olika begagnade skönheter till skåpbilar och börja planera upp inredningslayouten. I maj stod jag som ägare till en Ford Transit av årsmodell -08 i gott skick, ett riktigt kap på (lite över) min avsatta budget. Jag hade dessutom en färdig layoutskiss! Känslan jag möttes av då finns det säkert många läsare som känner igen – det är svårt att bestämma sig för om den är bra eller dålig, helt plötsligt blev det som tidigare bara varit en galen idé i ens huvud väldigt verkligt. I mitt fall gick den dessutom bokstavligt talat att ta på! Lägg därtill på lite extra spänning för det faktum att det är min första bil och att min tidigare erfarenhet av snickeri inte sträcker sig längre än till träslöjden i grundskolan.

Förberedelser och golvläggning

Så, med min gedigna snickeribakgrund var det dags att ge sig i kast med byggnadet. Huvudet först som sagt! Det första jag gjorde var att städa hela skåpdelen, inklusive att ta bort alla befintliga paneler och lyfta ur golvet. Jag går inte in på detaljer, men jag rekommenderar alla som gör något liknande att börja med det. Förutom av städtekniska skäl är det dessutom en bra idé att lyfta ur all befintlig inredning för att få reda på hur bilens skal är konstruerat, försäkra sig om att isoleringen blir ordentligt gjord, och justera eventuella rostfläckar i karossens insida innan det byggs in.

Men snickeribakgrund var det! En naturlig fortsättning efter urstädningen var golvet och väggarna (taket får vänta till det är dags för slutklämmen). I stort tog golv och väggar mycket längre tid än jag hade räknat med. Jag hade hoppats på att vara klar på ungefär en och en halv vecka, men större delen av mina tre veckors semester gick åt innan det var färdigt. Rent kronologiskt skedde golv- och väggfixandet parallellt, men jag tar mig den konstnärliga friheten att (helt godtyckligt) börja med golvet och arbeta mig uppåt. Bodelens golv är en väldigt rättfram historia. Jag isolerade med 2 cm cellplast, la på golvskivorna som följde med bilen, och ovanpå alltihop har jag limmat på en ny våtrumsgolvmatta. I dörröppningarna har jag använt de metalltrösklarna som följde med bilen, men lagt in trädistanser under för att kunna kliva på dem utan att riskera knäcka cellplasten och golvet under dem. Inga konstigheter!

Väggar och ventilation

Väggarna är en helt annan historia. Konsensus för väggisolering i en campervan sträcker sig ungefär till att ljudisolering är bra och att väggarna ska isoleras. Därefter finns det lika många idéer rörande exakt utförandet som det finns campervans i världen. Min metod att navigera väggisoleringslabyrinten var en ganska jämn kompott av samtal med branschfolk, informationsinslamlande på nätet och magkänsla. Det hela landade i att jag har gjort en första ljudisolering genom att klistra upp bitumenplattor på alla större sammanhängande väggdelar, sen la jag på glasull i passande tjocklek och utanpå alltihop har jag satt upp träpanelerna.

Efter väggarna började jag egentligen bygga en stomme till bilens inredning, men jag hoppar framåt i tiden och går igenom ventilationssystemet på en gång istället. Precis som med väggarna finns många lösningsmetoder för att få till ventilation. Jag valde att öppna upp hål på sidorna av bilen eftersom jag, helt utan belägg, tror att ventilation på ovansidan av bilen har större sannolikhet läcka in och sätta igen om det snöar ordentligt (något en ju hoppas att det gör). För att hålla utomhusvädret borta från bilens insidan har jag på utsidan av ventilationsöppningarna satt kåpor jag fått tag på från båtvärlden och på insidan satt upp rosettventiler, även dem från båtvärlden, så att det går att stänga igen helt om det behövs. Då jag i min ungdom (tydligen) var datornörd och vill få så mycket hemmakänslan i bilen som möjligt passade jag också på att bygga in datorfläktar i väggarna, på så sätt får jag till det där hemtrevliga småsurret samtidigt som det ger lite extra fart på ventilationen. Luftintag gör jag genom bilens kupé, det bespar mig att ta upp ytterligare ett hål i skåpets chassi och det ger också luften en möjlighet att avfuktas inne i förarutrymmet innan det kommer in i bodelen. Det är teorin i alla fall, hur det fungerar i praktiken får den som lever får se!

Inredning

Med det avhandlat spolar jag tillbaka bandet igen och vänder tillbaka blicken mot inredningen. I stort är idén att utnyttja det utrymmet som finns i absolut så stor utsträckning som möjligt samtidigt som jag måste ta hänsyn till vissa ”fasta” installationer, till exempel el- och gasolsystem. Elsystemet har jag val att förlägga i bodelens framkant så att batterierna (som är väldigt tunga) kan stå mot bilens mellanvägg och gasolen står längst bak, så att den kan ventileras ut genom bilens kofångare. Jag försöker också fördela trycket på golvet så mycket som möjligt utan att förvanska funktionalitet, samt få till en ordentlig infästning av inredningen. Jag vill aldrig behöva stänga någon ute ur stugvärmen för att jag funderar på om inredningen kommer hålla ihop, hur runt om magen (eller fötterna) den än råkar vara!

Sen är det ju det där med att hålla saker som ska förvaras i bilen på plats. Här finns det många olika varianter, och jag kommer nog använda alla varianter innan det är klart. Lådor bör ha hasp för att se till att de inte glider ut, hyllplan bör ha ribbor i framkant så att de inte töms och skåp bör ha krokar så att de inte öppnas.

Jag har prioriterat förvaringsutrymme över golvyta i bilen. Eftersom jag vill att det utan problem ska gå att husera 2 äventyrande personer i den måste det bli så. Knappa 4,5 kvadratmeter är inte mycket att arbeta med, speciellt inte när takhöjden är under 1,40 m, så mängden golvyta har fått stryka på foten till förmån för hyllor och dylikt. Hade jag haft ståhöjd i bilen hade jag förmodligen tänkt annorlunda, då kan jag tyckt att det finns en vinst i att ha nog med golvyta för att kunna ta några steg fram och tillbaka i bilen bara för att sträcka ut sig. I transiten kommer det dock som bäst bli sitthöjd, i vilket fall extra golvyta känns onödigt. Att sitta i en 120-säng går ju bra det också! I övrigt är all min inredning ”fast” – det finns många som bygger olika typer av fäll- och vikbara lösningar för multifunktionalitet, men det är, trots min gedigna snickarbakgrund, för avancerat för mig.

Kök och gasol

Till köket använder jag, precis som så många andra, gasol. Gasol är trevligt, men det finns stora risker med det. Att köra omkring med en gasolflaska i bilen är ekvivalent med att ha en större sprängladdning med sig, om det smäller blir det dålig stämning! Då jag är relativt nojig med gasol tycker jag inte det är en godkänd lösning att ha en gasolflaska ståendes fritt i boutrymmet, vilket verkar vara en ganska populär lösning i campervans. I min värld ska gasolflaskan surras på plats ordentligt och den ska stå ventilerat.

Ventilation av gasolen blir speciellt viktigt att tänka på med en boventilation som min, utan luftintag i boutrymmets golv och med fläktar som suger ut luft. Det finns helt enkelt ingenstans för gasolen att rinna ut! Även med luftintag via boutrymmets golv är det inte omöjligt att insuget från fläktarna skulle hindra läckt gasol från att rinna ut, plus att det kan bli tråkigt om bilen står nånstans som inte är plant och lutningen råkar vara på ”fel håll” i förhållande till var hålet i golvet sitter.

Min lösning på de här problemen är en så kallad gasolhink. Enkelt förklarat är det en gastät hink eller låda som gasolflaskan står i och som ventileras separat via en egen slang i botten av hinken. Skulle det läcka från flaskan eller några av ventilerna kan gasolen rinna ut i lugn och ro utan att någonsin komma i kontakt med boutrymmet. En risk som såklart inte går att undvika med den typen av lösning är att det läcker från själva köket, vilket är varför det oavsett vad ska finnas ett gasollarm inne i bilen.

Vidare är jag av åsikten att det är viktigt att vara nitisk med att stänga av gasolen direkt på källan när den inte används. Med gasolhink blir det ett jädra bök eftersom det innebär att locket på hinken måste öppnas varje gång. Knappast en hållbar lösning, av erfarenhet vet jag att det innebär att jag kommer låta gasolen stå på. För att komma åt det problemet har jag skaffat en magnetventil! Det är en smidig elektrisk ventil som öppnas och stängs med en knapp. Genom att dra kabeln ut ur hinken (genom ett tätat hål) och bak till matlagningsutrymmet kommer jag enkelt kunna styra gasolens vara eller icke vara när andan att agera mästerkock faller på.

Elektricitet

Både gasollarmet och magnetventilen har som gemensam nämnare att de behöver el. Elsystemet i min bil är av en ”seriösare” modell, mycket beroende på att jag gillar att fota och behöver nånstans att ladda kameran och redigera bilder. Det bygger på en batteribank som jag primärt laddar med en stor solpanel på bilens tak, men jag har också möjlighet att ladda med bilens generator om det skulle behövas. En nyttig elpryl jag kommer ha i bilen är en så kallad inverter, kort och gott konverterar den 12 V likström till ”vanlig” 230 V växelström, komplett med ett två-hål-i-väggen-uttag! Perfekt att ha för besökare, men även för mig att ha så jag kan köra min egen dator mer än 4 timmar innan jag måste söka upp ett café för att fylla batterierna.

Elsystem är relativt viktigt att det blir ordentligt gjort, även jag som har yrkesmässig bakgrund inom ellära måste hålla tungan rätt i mun för att få till det. Jag skulle kunna gå in i långrandiga detaljer om var huvudströmbrytaren ska sitta, hur säkringar och kablar ska dimensioneras och vilken typ av laddningsregulator som är bäst, men det finns redan mycket bättre texter för det. För den intresserade rekommenderar jag Skyllermarks/Sutars guider, de är skrivna primärt för båtsystem, men är inga problem att applicera på husbil!

Värme

En sak den observante reagerat på är att jag inte nämnt något om värme i bodelen. Förklaringen är mycket enkel, jag räknar kallt med att det inte ska krävas någon dedikerad värmelösning för att hålla en dräglig temperatur i boutrymmet. Det är en exceptionellt liten volym som ska värmas upp. En boyta på ca. 4,5 kvm och takhöjd på ca. 140 cm är väldigt lite, till och med jämfört med den minsta tänkbara friggeboden! Lagar jag mat kommer jag bränna gasol 2-3 gånger om dagen (frukost, ev lunch och middag), vilket genererar rejält mycket värme, och under nätterna lever jag med duntäcken och filtar.

Som reservplan kan jag också, i och med att jag tar in luft genom bilens vanliga kupéfläktar, sätta bilens inbyggda dieselvärmare att elda lite under natten och på så sätt få en genomblåsning av varm luft inpå vargtimmen. Om det skulle visa sig att min idé på värmelösning är helt åt fanders har jag ett perfekt utrymme att sätta in en liten gasol- eller dieselvärmare för direktuppvärmning av inluften, och fram till att jag kan ordna det kommer jag ha min utrustning för vintercamping förvarad i bilen!

Summan av kardemumman

Den kommande vintern kommer jag testa min galna idé. Förhoppningsvis blir det en succé och jag kommer kunna lägga många extra åkdagar under bältet! I värsta fall blir det totalfiasko, med många kalla och fuktiga nätter och inget åka på grund av sömnbrist och förfrusna tår. Oavsett resultat kommer jag uppdatera forumtråden för att låta världen ta del av mina erfarenheter! Förutsatt att jag inte tappar fingrarna förstås…

Text: Oscar Frick
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla10   Kommentera (7)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: , ,
  • TAGGAR: ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Vattendroppe
    1
    Vattendroppe | 2016-11-08 21:35          

    @Dronken Aldrig varit med om att någon frågat om skåpet vid besiktning...

  2. JBook
    0
    JBook | 2016-11-08 21:26          

    @dronken
    Vi besiktigade vår senast i september, dem frågade inte ens.

  3. Dronken
    0
    Dronken | 2016-11-08 21:18          

    @Vattendroppe ja det värsta är att du måste riva ur den vid besiktning bara, har åkt på den niten några gånger så nu tänkte jag försöka husbilsregga min.

  4. Vattendroppe
    0
    Vattendroppe | 2016-11-08 17:46          

    @Martin_Akesson Tack tack! Det är rätt skoj att bygga också :)

    @Dronken Reggad som lätt lastbil, vilket gör att ingenting behöver godkännas ;)

  5. Dronken
    0
    Dronken | 2016-11-08 13:19          

    Kul läsning då jag byggt lite själv. Har du registrerat den som husbil? Att du fått den godkänd vad gäller ventilation och gasförvaring?

  6. Martin_Akesson
    3
    Martin_Akesson | 2016-11-08 13:09          

    Riktigt kul projekt och kul att följa! Bra jobbat @Vattendroppe :)

  7. JBook
    0
    JBook | 2016-11-08 12:15          

    Vår skidbuss ligger på köp&sälj för den som fick ett enormt sug på en äventyrsbil. löp och köp!