Att ta tåget från Sverige till Chamonix

De flesta av oss flyger ner till Alperna för att åka skidor. Detta trots att vi vet att det verkligen inte är prima för miljön. Men hur är det att ta tåget från Sverige ner till Alperna? Följ med Maja Tössberg som är rutinerad på tågsträckan Göteborg – Chamonix. 

11:40 är en ganska skön tid att ge sig av. Gott om tid att ta det lugnt på morgonen, dricka både en och två koppar kaffe, se över packningen en extra gång… och inse att man har glömt skriva ut tågbiljetterna! Bokar man tåg med gränsöverfart hos Österrikiska ÖBB måste man nämligen ha en hederlig old-school pappersbiljett. Tur i oturen var att jag bara behövde skriva ut 2 A4-sidor, vilket är just så många som man får skriva ut gratis på Göteborgs Stadsbibliotek.

Väl på det första tåget, SJs snabbtåg till Malmö, sitter man bekvämt. Perfekt för drygt två timmars plugg… Förutom det faktum att inte tågets wi-fi fungerar. High-five:ar med mig själv över att jag har ökat min surfgräns på mobilabonnemanget och kan använda mobilen som hotspot utan behöva bry mig om att mina megabyte skenar iväg. Också tur att jag har hörlurar med mig, så att man på klassiskt 90-talistmanér kan stänga ute pladdret från de omgivande resenärerna.

”På klassiskt 90-talistmanér stänger jag ute pladdret från de omgivande resenärerna med mina hörlurar.”

Första tågbytet i Malmö går smärtfritt, och i Köpenhamn är det sedan dags att byta till ett DSB-tåg mot Hamburg. Det börjar med att jag, och hälften av alla andra resenärer, går på några tågvagnar som tydligen ska kopplas av i Nykøbing. Vi upptäcker det dock snabbt och hjälper varandra att komma av med packningen igen, och hoppa på en vagn lite längre fram. Till min förtret har jag missat att boka platsbiljett på detta tåget. Eftersom det är mer än fullt får jag spendera första 1,5 timmen ståendes i gången, kramandes min skidväska. Men det är ändå ganska mysigt, stämningen är gemytlig och konduktörerna skojar med allt och alla.

Vi swishar genom några fantastiskt vackra landskap med vacker vintersol över Danmarks snöpudrade åkrar, emellanåt med havet eller något sund glimmandes i periferin. Jag som har dåligt språköra när det kommer till just danska frågar konduktören på engelska om det finns någonstans att göra av skidbagaget. Till svar får jag frågan om jag inte är från Skandinavien. Jag svarar jakande och får då veta att ”Då snakker vi ikke engelsk!”. Som tur är lägger konduktören om till sin minst grötiga danska, och jag lyckas förstå att det inte finns något bra ställe att förvara skidbagaget på. Det tycks dock inte vara några konstigheter att ha bagaget vid dörren, så jag knäpper fast skidväskan i ett räcke. Efter stoppet i Naestved hittar jag inte bara en, utan två lediga sittplatser, och kan bekvämt sätta mig till rätta.

Strax därefter är det dags för färjan. Trots att det inte är min första överfart Rödby – Puttgarden med tåg så fascineras jag fortfarande över att man helt enkelt kör på tåget på färjan, köper billig öl, tar lite luft uppe på däck, och sedan rullar av tåget på tysk mark. Mindre fascinerande är de fulla danskarna på klassresa på väg till Val d’Isere. Jag misstänker att det blir en tuff natt för många av dem i bussen, och konstaterar tacksamt att jag åtminstone blivit gammal nog för att inse att stora mängder alkohol och lång bussresa i regel är en dålig kombination.

Tåget anländer till Hamburg Hauptbahnhof, denna av okänd anledning konstant svinkalla centralstation, på utsatt tid. Det är en häftig station, och enligt Wikipedia den med högst beläggning i Tyskland. 1906 invigdes den med syftet att ersätta fyra olika stationer. Över spåren är det byggt som balkonger, så att man kan stå och blicka ned på myllret av resenärer. Den där härliga känslan av att vara på väg någonstans infinner sig garanterat här, om den inte redan gjort det. Det finns rätt gott om olika (snabb-)matalternativ på Hamburg Hbf, perfekt om man vill stoppa i sig något innan nattåget. Som den student jag är har jag dock med mig matlåda. En annan följd av studentlivet är att jag snålade in på komforten på nattåget som ska ta oss till Basel, strax söder om gränsen mellan Tyskland och Scweiz. Istället för att boka liggvagn/couchette (4- eller 6-bäddars kupé) eller sovvagn (1-3 bäddars kupé) har jag bokat budgetalternativet seating carriage, ett kupéalternativ med 6 fasta sittplatser, dock rätt väl tilltagna. Inte heller detta tåget var optimerat för skidbagage, om man inte har max 165cm långa skidor/bräda vill säga! Då kan man utan problem få in dem under sätena. Mina 167cm långa kompisar får precis plats på golvet med stängd kupédörr. Lyxigt nog har jag hela kupén för mig själv och kan sträcka ut mig över tre säten hela natten.

Jag streamar en dokumentär från SVT och somnar gott strax efter kl 22. Efter drygt 2h sömn vaknar jag av att tåget står stilla. Kollar på mobilens karta vart vi är – Hildesheim. Här ska tåget inte ens stanna enligt tidtabellen… Jag upplever ett lätt stresspåslag när tåget verkar stängas av och det låter som att vagnar kopplas till eller från. När jag kikar ut genom fönstret står vi på en bangård. Första tanken är att något blivit tokigt, att jag hamnat i en vagn som inte kommer gå hela vägen till Basel. Jag lugnar mig själv med att konduktören kollat min biljett och
verifierat att jag var i både rätt vagn och på rätt sittplats, och efter några minuter börjar vi rulla igen. Puh.

Resten av natten flyter på utan fler mystiska stopp. Jag vaknar utvilad, om än något stel, vid 06:30.
Konstaterar nöjt att jag aldrig kunnat sova såhär gott under de få långflygningar jag gjort i mitt liv. När
morgontröttheten börjar släppa inser jag att vi är efter tidtabellen. 40 minuter sena, beräknar jag när vi
stannar i Offenburg, drygt 10 mil norr om Basel. Då behöver jag inte fundera på om jag ska försöka mig på ett stressigt byte i Basel, utan kan istället ta ett senare tåg vidare mot Visp. Efter en koll till på klockan inser jag dock att vi inte är 40 minuter sena, utan en timme och 40 minuter. Segt, men inget skäl till panik. Jag har nämligen inte bokat några tågspecifika biljetter genom Schweiz, utan ett så kallat Saver Day Pass. För blygsamma CHF 70 (ca 600 svenska kronor) får jag åka i princip med vilket kollektivt transportmedel som helst i Schweiz fram till 05:00 dagen efter. Billigare än att boka enstaka biljetter och perfekt om man vill stanna någonstans för lunch eller en liten utflykt. Dessutom, om man är försenad till Schweiz innebär detta att man bara kan rycka på axlarna och tacka för den extra tiden utan roamingavgifter (för i Schweiz är det svindyrt att surfa). Så jag passar på att plugga lite, och gör en mental notering om att spara pappersbiljetterna så att jag kan få lite kompensation för förseningen. När jag åkt tåg till Chamonix vid ett tidigare tillfälle var nattåget försenat även då, och jag skulle få runt en tusenlapp i ersättning. Tyvärr hade jag slängt mina utskrivna biljetter. Sparade bokningsbekräftelser och PDF-biljetter hjälpte föga, då jag av skatteskäl inte kunde få ersättning från ÖBB utan att skicka in mina attesterade fysiska biljetter. Så ett hett tips är att behålla dessa tills man vet att man undgått förseningar!

Väl framme i Basel lyckas jag med konsttycket att byta tåg på 1 minut. Min princip att aldrig springa efter kollektivtrafik till trots finner jag mig själv galopperandes i flock med några andra skidväsksläpande
resenärer mellan spåren, och hinner precis på tåget mot Visp. Eftersom jag knappt hinner kolla skyltarna är jag tvungen att fråga en medresenär så att jag verkligen gått på rätt tåg, men jodå, det är rätt. Här börjar det bli allt mer tätt mellan skidresenärer, det står pjäxor vid vart och vartannat säte och skidorna är tätt packade i bagageställen. Till min förtjusning finns det även gott om är hundar som vant vilar mellan sätena och låter sig bli kliade bakom öronen av allehanda resenärer. Jag spenderar gott och väl 20 minuter i kö i den väldigt tjusigt inredda restaurangvagnen för att få tag på en kaffe. När jag väl står där med min kopp ljuvligt svart så är det dock värt varenda sekund i kö. Ju längre söderut vi kommer, desto vackrare och mer alpkarakteristiska blir omgivningarna.

I Visp är det dags att byta tåg på nytt. Trots bara 3 minuters bytestid går det supersmidigt då de här tågen alltid tycks komma in på samma perrong. Här blir utsikten än mer njutbar när vi glider genom Naturpark Pfyn-Finges. Det finns dock ett par riktigt sockerspeedade ungar i samma vagn som jag slagit mig ner i, och återigen tackar jag högre makter för Spotify, hörlurar och offline-spellistor. Den här biten av resan upplevs bäst med att blicka ut genom fönstret och njuta av vyerna med bra musik i öronen. Förslagsvis även hemmagjorda hallongrottor som en snäll vän skickat med en som färdkost!

Väl i Martigny glider jag in på SBBs kontor för att köpa en biljett mellan Le Châtelard och Les Moussoux (Chamonix), i tron att mitt Saver Day Pass enbart gäller till franska gränsen. Men, det visar sig vara bättre än så; hela vägen till huvudstationen i Chamonix ingår! Belåtet kan jag nu njuta av den vackraste sträckan på hela resan, Martigny – Vallorcine. Här är det som ett litet sagotåg som snirklar sig fram upp över Col de la Forclaz. Man passerar många fina små byar med pittoreska stationshus och bjuds på läcker utsikt över dalen. Ett och annat rådjur skymtar också mellan träden.

Den sjätte och sista bytet sker i Vallorcine, tacksamt då man omöjligt kan hoppa på fel tåg – det ena var det man kommer med, och det andra går till Chamonix. Här känns det lämpligt att ge lite cred till personalen på Mont Blanc Express! Supertrevliga, dessutom svarar de på utmärkt engelska när jag försöker diskutera biljettens giltighet på stapplig högstadie-franska. Den sista biten avresan har jag åkt många gånger, och känslan av att vara framme börjar infinna sig när husen man rullar förbi blir allt mer bekanta. Inte minst blir längtan efter att komma upp på berget och njuta av snön väldigt påtaglig. När jag äntligen får trycka på stoppknappen efter Aiguille du Midi-stationen och tåget saktar in vid Les Moussoux, då känner jag mig som hemma.

Allt som allt tog resan denna gång ca 25 timmar och 40 minuter. En klimatvänlig, trevlig och bekväm resa, med några extremt effektiva tågbyten. Jag kan dock konstatera att det är en inställningssak att kunna njuta av att åka tåg långa distanser; man måste kunna rycka på axlarna åt en eller två timmars försening, och ha lite ”det är väl inte hela världen”-inställning. En nyttig omställning från en hetsig vardag tänker jag, och börjar så smått kika på tågavgångar inför nästa skidresa.

Tågresan Göteborg – Chamonix
Resan bokades via: Resrobot (Gbg – Köpenhamn), ÖBB (Köpenhamn – Basel), SBB (Basel – Chamonix). Sex tågbyten.

Gbg – Köpenhamn, 317kr
Kph – Basel 93,8€ = 929kr
Basel – Chamonix CHF 70 = 600kr

Totalt: 1 820kr

Tips för en bättre tågupplevelse ner till Alperna:

  • Vid bokning, jämför totalpriset med vad ett Interrailkort kostar – det kan vara så att ett Interrail blir billigare. Notera dock att man ändå kan behöva reservera plats på vissa tåg, bland annat nattåget.
  • Glöm inte att boka sittplats på tåget mellan Köpenhamn och Hamburg! Som regel på samtliga tåg, kan du reservera sittplats så gör det. Det är onekligen värt några extra euro.
  • Försök att resa lätt och minimera antalet kollin. Två är ungefär vad som är hanterbart. Försök även komponera packningen så att du enkelt kan bära allt på samma gång och ha en hand fri. Skidväska på hjul gör också resan betydligt enklare. Ett annat tips är att ha med ett spännband av något slag så att du kan säkra fast skidväskan i bagagestället.
  • Skriv ut alla biljetter (och din reseplan) i pappersformat. På vissa sträckor krävs det, men generellt är det skönt att ha en pappersbiljett ifall telefonen eller datorn skulle strejka.
  • HÖRLURAR! Viktigast i hela packningen.
  • Klä dig i tröja/t-shirt i merinoull. Garanterar att man känner sig hyfsat fräsch och håller lagom temperatur under hela resan, även om man inte orkar byta om.
  • Lättillgänglig packning: tandborste & tandkräm, liten handduk, laddare, pass, cerat, en bra bok och lite färdkost.
  • Ha med något som kan fungera som filt, och något som kan vara en huvudkudde, för att få lite ökad komfort (speciellt om du inte bokar säng på nattåget). Det kan vara helt avgörande för kvaliteten på nattsömnen!
Text: Maja Tössberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla15   Kommentera (19)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: ,
  • TAGGAR: , , , , , ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Atrende
    0
    Atrende | 2018-09-30 11:21          

    Intressant läsning! Förra sommaren åkte vi (två vuxna, två barn) tåg mellan Mörby Centrum och Cambridge. Det gick över förväntan!

    Här finns en jämförelse ICE-tåg och flyg inom Tyskland - CO2 i kg/person (tur- och retur):
    _______________ICE__Flyg
    Berlin - Köln _____42 __300
    Berlin - München _45 __310
    https://www.co2online.de/klima-schuetze … vergleich/

  2. kappakomplett
    1
    kappakomplett | 2018-09-25 08:32          

    Trevligt skrivet! Jag har själv åkt tåg till alperna flera gånger och det är inte så tokigt. Det var iofs på den tiden när man kunde gå på nattåget i Köpenhamn vid sjutiden på kvällen. Det var lagom att köpa med sig några smörrebröd och lämplig dryck till dessa! Sedan vaknade vi i Basel för vidare tåg til Chur och sedan buss till Flims. En annan gång åkte vi hela vägen till Bad Gastein med tåg via München. (Sedan tror jag att de fattigare på jorden som drabbas av klimatförändringar kanske inte är så imponerade om de allra rikaste som ägnar sig åt en onödig och miljöförstörande sport sparar in koldioxidutsläpp lite på marginalen med val av transportmedel.)

  3. filopp
    0
    filopp | 2018-09-24 18:56          

    Härlig artikel Maja! Håller just på att kika på tågalternativ till St. Anton faktiskt :)

  4. Fingerjam
    0
    Fingerjam | 2018-09-24 18:49          

    Kul läsning,gjorde liknande resa till engelberg i våras.
    Frågetecknen är väl Danmark och Tyskland vad gäller drivmedel,annars är det avslappnande och trevligt.

  5. Lee-nus
    0
    Lee-nus | 2018-09-24 17:19          

    @Pillard App app app, man kan minsann inte ta tåget till Vemdalen. Rätt ska vara rätt. :)

  6. Pillard
    0
    Pillard | 2018-09-24 15:49          

    @Vattendroppe Ja det låter som att vi är rätt ense egentligen. Sure, Narvik, Vemdalen, Åre spelar inte så stor roll (om nu inte Norge eldar sina kraftverk med olja). Det viktiga är ju att tågen ska drivas av el som inte är skapad av fossila bränslen.

    Som extra anekdot kan nämnas första gången jag var i Chamonix och vi stod och väntade på tåget i Argentiere och några arbetare eldade ett diesellok på full fräs spåret bredvid för att få värme till fikat. Tåg är inte alltid optimalt som sagt ;)

  7. Vattendroppe
    0
    Vattendroppe | 2018-09-24 15:39          

    @Pillard Okejdå :P Läste artikeln igår kväll, minnet svek. Jag skulle kunna argumentera för att klimatvänlig i den här kontexten rimligen måste ställas relativt mot alternativet (dvs flyg), om inte annat för att det rör sig om en ovetenskaplig text som inte inleder med 15 sidor dokumentation om begreppsdefinitioner. Men jag tror egentligen vi håller med varandra, och jag förstår absolut vad du menar :)

    Sen råkar ju jag tycka att om man nu ska åka tåg till skidåkningen är Narvik ballare än Åre, men det är en annan diskuss ;)

  8. mgbgt66
    0
    mgbgt66 | 2018-09-24 15:21          

    Bra artikel! Det känns som att man lägger ett dygn på att komma fram även om man flyger. Speciellt om man bort några timmar från en flygplats vilket många av oss gör. Nästa gång blir det tåg och en skidort nära järnväg. Skönt att slippa tex Grenobles flyplats och transferbussarna från helvetet...

  9. Pillard
    0
    Pillard | 2018-09-24 13:56          

    @Vattendroppe "En klimatvänlig, trevlig och bekväm resa" Ordet "klimatvänlig" tolkar iaf jag som att resan är bra för klimatet ;) Jag tycker som sagt bara att det är synd att så många verkar vara väldigt fast i att om man bara åker tåg så är allt bra. (Det är inte riktiat mot någon här eller ens artikeln i fråga utan är mer en allmän inställning) Däremot är ju tåg i Sverige betydligt bättre, därav mitt "åk tåg, till Åre"...

  10. Neoh
    0
    Neoh | 2018-09-24 13:55          

    Då man i Tyskland valt att avveckla kärnkraften av miljöskäl och samtidigt saknar möjligheter till vattenkraft så är det bara kol kvar.

  11. Vattendroppe
    0
    Vattendroppe | 2018-09-24 13:51          

    @Pillard Min partner är i branschen, jag är väl införstådd i miljöfrågors komplexitet. Och även om jag är enig i vad du säger i det stora hela tycker jag inte det går att applicera på artikeln - den påpekar mycket riktigt att flyg är uselt, men ingenstans ser jag påståendet att tåg skulle vara "bra" (eller ens bättre för den delen strikt taget, men det tycker jag går att läsa in i kontexten av artikeln). Och att tåget är bättre än flyg, åtminstone sett till CO2 och global uppvärmnings-påverkan, råder det bred konsensus om, likaså om att planetens uppvärmning, med den kunskap och situation vi har idag, är den överlägset mest kritiska frågan.

  12. Pillard
    0
    Pillard | 2018-09-24 13:28          

    @Vattendroppe Tackar! Kontentan är alltså, "vill du åka miljövänligt åk tåg, till Åre..." Men då förtrycker du istället renägande samer eller fiskare eftersom vattenkraften behöver utökas.

    Det här hör kanske mer hemma i klimattråden i forumet men det är sånt här som lite grann stör mig med alla miljöfrågor. Folk går all in på nånting, helt utan att sätta det i relation till annat. Typ flyga=uselt - tåg=bra så då kör vi tåg som galningar överallt. De flesta problem vi har är komplexa och kräver därmed komplexa lösningar. Att vi förenklar allting tar oss inte närmare lösningarna men det hjälper oss att må bättre och vi får fler lösnummer sålda av tidningar...

    Bortser man från allt det var det en trevlig och välskriven artikel, även om jag själv aldrig skulle ens tänka tanken att göra samma resa på samma sätt.

  13. Vattendroppe
    0
    Vattendroppe | 2018-09-24 13:01          

    @Pillard
    https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in … ermany.svg

    Eller lite mer utförligt:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Germany

    Men det verkar i stort inte vara så otroligt mycket bättre än för många år sen. Tyvärr.

  14. Anna007
    0
    Anna007 | 2018-09-24 12:41          

    Jättehärlig läsning! Gjorde en kort tågluff från Stockholm till Österrike och lite olika orter för 25 år sedan, och tipset om ett spännband till skidfodralet skulle jag velat haft då. Skidorna välte titt som tätt från bagagestället och höll alltid på att träffa någon äldre dam. :-)

  15. Corin
    1
    Corin | 2018-09-24 10:39          

    Detta var ju trevligt! Jag blev sugen på att åka tåg!

  16. Pillard
    1
    Pillard | 2018-09-24 10:36          

    Hade dock varit intressant om ämnet med tysk kolkraft iaf berörts lite. Hur klimatvänligt är det verkligen att åka tåg genom Tyskland idag? För 10 år sen var det ju tämligen illa men det kan ju förstås ha förändrats idag.

  17. Neoh
    2
    Neoh | 2018-09-24 10:30          

    Och ännu smidigare var det är CNL körde nattåg København H - Basel SBB. Hoppa på tåget i Köpendanmark, äta i restaurangvagnen, gå och lägga sig och sedan vakna i södra Tyskland för att sedan hoppa av i Basel.

  18. joakimhallqvist
    1

    Extremt välskriven och intressant text.

  19. MariaWesterlund
    2

    Grym artikel! Tack för alla tips och trix😊