...

Tåg till Alperna: 10 misstag att undvika

Funderar du på att åka ned till Alperna? Restriktionerna börjar lätta och skidresan utomlands verkar vara inom räckhåll. Att ta tåget ner har blivit alltmer trendigt, men hur smidigt är det egentligen? Här kommer 10 saker att tänka på innan du packar väskorna och hoppar på tåget… 

1. Köpa biljett: tysk ordning

Det finns olika tillvägagångssätt för att köpa en biljett. Två av de vanligaste alternativen är interrail-kort eller Deutsche Bahn. Deutsche Bahn har en enkel hemsida med en väl fungerande kundtjänst. Interrail ger dig däremot möjligheten att köpa, likt ett SL-kort i Stockholm, ett månadskort eller andra typer av upplägg som gör att du kan resa runt för en billig peng. Däremot måste man köpa till platsreservationer och hålla koll på tågspecifik information själv.

2. Tänk på platsreservation som ditt lavinkit – ett måste

Platsreservation är obligatoriskt på vissa tåg genom Europa. Ibland står det angivet i finstilt att platsreservation är obligatoriskt och ibland är det ett steg som ingår när man bokar biljetten på hemsidan. Det brukar tillkomma en avgift på några Euro för att boka plats, men missar man att göra det riskerar man att behöva ta ett senare tåg och man behöver då boka sittplats via en av deras fysiska resecentrum som finns på de flesta tågstationerna. Bökigt och rekommenderas icke.

3. Sista minuten är obra

Undvik att köpa biljett i sista minuten. Deutsche Bahn har inte möjlighet att ge ut elektroniska biljetter från svenska tågföretag vilket gör det svårt att köpa biljetter på short notis då dem skickas på posten. Alternativet blir att köpa den första tågresan ut ur Sverige från ett svenskt företag och resterande del av resan av ett utländskt företaget, eller vara ute i god tid. På Deutsche Bahns hemsida står det oftast bara att biljetten inte är tillgänglig som elektronisk biljett. Sverige ligger i framkant med digitaliseringen, och vi håller tummarna för att fler länder hakar på. 

4. Är du Hulken? Om inte: packa därefter 

Att släpa på bagage känns alltid lättare än vad det är. När man åker tåg behöver man inte tänka på viktgränsen på samma sätt som när man flyger. Man får däremot inte glömma att det är en själv som måste bära på allting… När man flyger har man vanligtvis en viktgräns på 23 kg per väska att förhålla sig till medan man i stället kan fylla väskorna till millimeterprecision när man åker tåg. Däremot drar vikten ofta iväg rätt snabbt när man inte har något att förhålla sig till och när det börjar närma sig 30 kg per väska blir det rätt tungt att släpa på. Lättare packning är lika med skönare tågresa och mindre stress & svett när du ska byta tåg. 

5. Är du Usain Bolt? Om inte: planera transittider därefter

Se till att hitta en rutt med ganska generösa transittider. Att springa över en hel tågstation i storlek med München Hauptbahnhof med 60 kilos packning är ingen barnlek. På de flesta hemsidorna går det att justera transit tiderna och de lokala kort tågen går oftare än vad man tror. När man bokar biljetterna letar hemsidan oftast efter den snabbaste rutten, vilket om man har otur betyder ett tågbyte på bara 5 minuter. 

6. Du får vad du betalar för, aka tid är pengar

Man kan mer än halvera flygbiljettspriserna. De billigaste tågbiljetterna har ofta fler byten, byten mitt i natten, för långa väntetider mellan bytena eller obekväma avgångs- och ankomsttider. Det kan vara ganska påfrestande att resa länge och ett byte på 4 timmar klockan 3 på morgonen kan göra saken värre. Men jagar man låga resekostnader är detta absolut rätt val att välja.

7. Sitt inte bara av tiden på tåget

Tågresan kan bli en del av upplevelsen. För dig som vill ha en mer bekväm tågresa och samtidigt njuta av vyerna i Europa är sovvagn och byten på dagtid att rekommendera. Vackra landskap och häftiga städer syns bäst i dagsljus och har man tur kan man efter en god natts sömn vakna upp bara ett stopp från sin skiddestination- redo att hoppa i pjäxorna. Möjlighet till sovvagn finns vanligtvis på de tåg som går en längre sträcka, t.ex. Hamburg – Zürich. Den 28 januari 2022 började även det första direkttåget gå från Sverige till Alperna och det kommer fortsätta gå ända fram till mars. Tåget som körs av Snälltåget kommer gå från Malmö till Österrike och tar ca 20 timmar. Det kommer minst sagt vara ett smidigt alternativ.

8. Undvik blodsockernivåer på yxmördarnivåer

Ha med mycket snacks! Måltider som går att köpa ombord på tågen är oftast dyra och det är inte alla gånger tågbyten ger en ”lyxen” att besöka McDonalds. Det är även sen gammalt att resa inte blir bättre med låg energinivå. Tågresan tar oftast runt 20-25 timmar och man äter hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det är också ett utmärkt tidsfördriv att trycka i sig en påse godis eller två.

9. Ensam är klen (men är ingen omöjlighet)

Det är alltid skönast, enklast och säkrast att resa tillsammans med någon. Det brukar alltid kännas bättre när man är två personer som står och kliar sig i huvudet och funderar över om man står på rätt perrong. Det brukar även vara skönt att ha någon som kan vakta ens bagage vid toabesök eller när man handlar, och en extra hand när man bär av bagaget från tåget tackar man gärna inte nej till. Men självklart fungerar det att resa själv, ställ inte in din resa bara för att du saknar sällskap. Maja tog tåget från Göteborg till Chamonix i dur alena. 

10. Ticka in krediter på miljökontot, både symbolist och de facto:iskt

Sist men absolut inte minst; du blir en miljöhjälte. Att flyga är, med dagens bränslen, en klimatbov. Genom att ta tåg kan man resa med lite bättre samvete och ta ner sitt klimatavtryck. Generellt sätt är koldioxidutsläppet från tågresor, oavsett bränsle, betydligt lägre än flyg. Därför anses tåg vara ett bra transportvalet, även buss är så klart lite underskattat och det får vi ta i en annan artikel. Enligt svenska Snälltåget beräknas en direktresa från Malmö till Zell am See släppa ut 1,2 kg koldioxid, vilket kan jämföra med ett utsläpp på 267 kg koldioxid med flyg samma sträcka, ja exklusive transfer. 

Artiklar om Tåg
Fler tåg till Åre
SJ fortsätter köra nattågstrafik från Göteborg till Åre, men förlorar norra Sverige
Ta Snälltåget till Hemavan Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll
Åter till ruta ett
Urspårad miljöresa till Riksgränsen
Vatnahalsen: Till Nordens St Moritz kommer du bara med tåg
Nattåget till Vemdalen allt mer populärt
Att ta tåget från Sverige till Chamonix

Text: Gustav Haglund
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.