[Artikel] Mobiltelefoner kan störa transceivers

Redaktionen

Aktiv medlem
Lavinsändare kan påverkas av mobiltelefoner, ibland så mycket att man inte klarar av att hitta den som blivit begravd. Därför är det viktigt att veta hur man ska hantera telefonen när man är på fjället.

Läs hela artikeln:

Är det inte ryggmärgskunskap att stänga av mobilen när man börjar söka? Någon ringer självklart efter hjälp innan man stänger av...

Spelar det ingen roll om mobilen är av eller påslagen? På vilket sätt stör en avslagen mobil, kamera, etc?

För den som söker bör det ju även räcka att inte prata i mobilen, en avstängd mobil sänder väl försumbart sällan? Med digitala transor så måste man ju ändå skynda långsamt så att säga.

Jag tar det säkra före det osäkra och anpassar mig efter detta men stämmer det verkligen?

Iller: Kort sagt; ja. Bara testa att ha en transa i sökläge och lek runt med diverse igångslagen elektronik i närheten av den. Vissa saker får transan att totalt tappa konceptet (t ex gopros).

Gött att du använde hen, vehrling har tydligen inte förstått varför man skall skriva inkluderande.

Vattendroppe: påslagen apparat - ok men avslagen? De är ju tydliga med att det även gäller avslagen elektronik. Det känns helt orimligt.

Iller, jag har ett möte med Manuel i helgen. Jag tar upp frågan med honom då. Jag tycker själv det låter märkligt med att avslagen elektronik skulle störa så mycket som upp till 30% sämre signalstyrka. Återkommer i ämnet!

Mitt svar gällde påslagen elektronik, men jag kan se hur även avslagen elektronik skulle kunna störa, i alla fall i teorin. För allt vad gäller praktik lämnar jag ödmjukast ordet till mårten!

(Jag är också tveksam till 30% signalminskning som resultat av avslagen elektronik i närheten av den sändande enheten.)

Klart som korvspad att det stör.
Finns både gamla och nya artiklar och utredningar i ämnet.
Mvh

Läste till hen, det hade gått *bättre* (mer korrekt svenska, smidigare formulering) att skriva 'Transceivern kan även påverkas av sånt som *vad den* som är begravd har på sig.'

Helt vedertagen svenska och garanterat neutralt ur alla aspekter. Var syftet med artikeln att skriva något om transceivers eller propagera för en politisk diskurs?

För övrigt är det där ett icke-problem med manuella transceivers. Du hör garanterat skillnad på en sändande transceiver och (mobil)störningar. Lär er använda era transceivers istället för att stänga av mobiler.

Tillbaka
Topp