[Artikel] Ny lift och nedfart i Hemavan

Redaktionen

Aktiv medlem
Nu står det klart att Hemavan-Tärnaby kommer att byggas ut. Utbyggnaden innefattar bland annat en fyrstolslift och en ny nedfart.

Läs hela artikeln:

oh fett! någon som ska dit på le petit camp btw?

När tror man att man kan vara klar med bygget då?

Förstår inte exakt var liften ska gå, men vad jag förstår så är det inte tal om något som öppnar upp för någon friåkning direkt?

Den öppnar för en bit outforskad skog, som på sina ställen lutar på lite grann iaf. Men framförallt är det ju första fyrstolaren i området! :)

Nojlas, nu vet jag inte riktigt exakt var dom ska bygga liften. Men jag får samma uppfattning. Möjligtvis kanske det blir lite lättare att gå upp för Mortstoppen. Men det är en riktigt flack tur, gick själv där i vintras. Det är någon timmes gång för riktigt flack åkning. Men Hemavans liftsystem är ju mer ett familjeområde.

Ska du ha friåkning så är det kobåset som gäller, och då finns ju redan kungsliften där.

Som sagt, ur friåkningsynvinkel tvivlar jag att den tillför så mycket. Men då tillför väl friåkare kanske inte så mycket pengar heller, det är väl mer barnfamiljer osv antar jag.

Men alltid kul då det investeras!

En kompis till mig säger at det går en skidled upp där liften ska gå. Låter inte lovande att man åker turskidor upp där jag vill åka ner. Då kan det inte vara brant. Jag hoppas han har fel. Fattar dock inte riktigt hur liften ska dras så ...

Jag kollade just på kartan. Det är 6 höjdkurvor från centrumliftens topp till botten men bara tre från centrumliftens topp till den nya liftens botten. däremot är det c:a 30% längre. Det borde betyda att det är rejält flackt där.

Tillbaka
Topp