[Artikel] Ny surfexpert på Freeride

Redaktionen

Aktiv medlem
Freeride bygger ut sin surf- och vattensportsdel med surfexperten Adam Forslund som tidigare var förbundskapten för svenska surflandslaget och var med och startade surfmärket Nord.

Läs hela artikeln:

kul att freerides utvecklas lite på sommarsidan också..
surf verkar sjukt roligt men sjukt svårt.. får se om man lyckas få upp ögonen lite mer för sporten nu!

Tack för den komplimangen JakobJ. Backman är en hjälte och jag har hans megahopp från Gränsen som sparade favoriter på youtube.

Backmans motsvarighet i surfing måste nog vara Rob Machado som också har en skön stil på brädan.

Varje gång jag är ute på en surfresa tycker jag mig skymta samma killar som jag tidigare sett i skate, skid eller surfsammanhang. Så nog är det många som sneglar åt surf under somarhalvåret - men ska man surfa i Sverige är det höst, vinter och vår som är bäst.

Detta ska bli kul!!

Härligt, ioförsig har vi redan experten "Surfdude" men bra med nån till! :-)
Själv hoppas jag att det kommer lite mer skate, var ju faktiskt den som plockade flest procent när freeride frågade vad vi ville se mer av i sommar och vågsurfing fick bara 13%.

Sjuukt kul med mer vågsurf på freeride!! Det behövs!

Synd att det är relativt svåråtkomligt med surfen här i sverige för oss som inte bor i närheten.
Själv drar jag ner till Indonesien varje år och surfar i 2 månader för att stilla min abstinens, blir 4:e året i rad i år :)
Går helt enkelt inte jämföra med att åka skidor, är precis som du säger!
Allt är timing och känslan är sjuk när det perfekta unika åket kommer :)

Letar dock fortfarande efter en bra spot i närheten med låååånga stora och lite halvsega vänsterbryt, tillskillnad från Indos snabba closeouts!
Tips? haha :)

Jag har "surfat" med magbräda och åkt i en sån där skrämmande tub flertal gånger.
Men riktig surf, det har jag aldrig gjort. En vacker dag ska jag börja surfa jag också...

Välkommen till Freeride, Adam!

Kul att det kommer experter på lite annat än skidor! Men det är nog några år kvar innan jag försöker mig på att surfa =)

Inte va han så lik ingemar Backman. Och tycker samma som Adamforslund. Backman är kungen.

Btw bra att freeride utvecklas.

Välkommen...

Dock så har jag valt den mer tillgängliga varianten av surf: Vindsurf. Lite lättare att utöva i Sverige. Har aldrig testat att surfa men det kommer nog ;)

Börjar fundera på lite sköna utlandsstudier... Kostar dock så j*vla mycket... Men Norge funger ar;)!

Vågsurfing passar inte i Sverige, hur mycket ni än försöker.

Windsurfing däremot, det är vattensporten som har en framtid i detta land.

vågsurf i havet är gött, men det vore ännu roligare om vågsurf i fors är med på ett hörn också? vissa vågor funkar ju även med bräda....

Surfa fors är jättekul och jag rekommenderar korta knubbiga brädor så att man inte drar ned nosen i vågen framför en. Är man miljöbov kan man ju alltid surfa efter båt osså. Då gäller det att båten svänger hela tiden och att surfaren befinner sig på den inre vågen. Då behöver man varken snöre eller en särskilt speciell bräda. Jag har provat men kommer nog inte göra det till någon vana direkt!!!

Body Glove mindre märke? Rankas som 4:de största vattensport märke och som 34:dje sportmärke överhuvudtaget. Så att säga att de är små är helt fel. Encore är små däremot...

Adam, går det allvarligt att surfa bakom båt utan lina? Låter smått otroligt men grymt om det funkar. Måste väl vara hyffsad stor och tung båt som lämnar bra med svall då...

Hasse, nu är du ute och cyklar igen...

felix: Nä det är jag inte.. Jag jobbar med marknadsundersökning om vattensportsmärken nu. Body Glove är rankad högre än tex Quiksilver...

Felix! Det funkar, jag lovar och svår på freerides heder, och du behöver inte någon jättebåt eller så. Hemligheten ligger osså i att inte låta dragbåten plana för att skapa stora svall samt som jag nämnde tidigare - att köra i en cirkel och hålla sig på insidan. Tyvärr bränner du fasanfullt mycket soppa då du inte planar så plånboken får lida minst lika mycket som miljön.

Sköj med surf!

Vi brukar åka lite efter båten med brädan men har använt lina. Vi är alla rookies och kör på longboards men aldrig lyckats surfa på vågen efter båten. Har du några tips att ge eller?

Annars är det inte direkt att svenska surfare gärna delar med sig av de ställen som finns...

Kolla in denna video om hur man wakesurfar.

De rekommenderar inombordare och när jag tänker efter så är det alltid efter inombordare jag sett folk lyckas bäst. Men det borde inte spela någon större roll. Man måste ligga läskigt nära båten men det är rätt säkert för båten rör sig ju ifrån en om man trillar.

Henke! Longboarden ställer nog till problem pga sin längd. Leta upp en gammal sliten fish runt 6'0 fot eller köp en riktig wakesurfbräda - de finns faktiskt såna! Brädan ska vara kort å knubbig som.

Tillbaka
Topp