[Artikel] Ny undersökning om alkoholvanor i skidbacken

Redaktionen

Aktiv medlem
beer-g545b789bf_1920-1-1000x686.jpg

Sportlovet står i full blom och många svenskar njuter av en veckas semester i fjällen. En del kanske även unnar sig en öl till lunchen i backen. Nu visar en ny Sifoundersökning hur vanligt det är att dricka alkohol i samband med utförsåkning.

Läs hela artikeln:

En 2,8 brukar jag ha i matsäcken ibland. Nästan alkofri alltså! Men inte riktigt.

Annars är jag ganska less på fylltrattar.

Man får inte cykla på fyllan, inte köra båt, och egentligen inte åka skidor. Vad är problemet?

läste och var lite förvånad över resultatet. Jag undrar då igen vad är alkohol i backen? är det en öl eller att man dricker i avseende att bli berusad? Åker man en vecka då det är mycket ungdomar i farten blir man ju rik på att samla tomburkar. Då undertecknad vid nyår var i Franrike fick man kryssa mellan de brittiska spyorna då man gick till liften på morgonen... men de kanske inte svarade på enkäten? Själv brukar jag o mitt sällskap ta nått trevligt att dricka till maten el på nått cafe i solen. Har aldrig sett nått omoraliskt i detta, och låt oss säga som så att vi nog brukar ha sällskap på terrassen.

Lite tråkigt att frågorna sammanställde alkohol till lunch eller afterski, kan ha gett ganska annorlunda resultat om det delats upp till alkoholvanor under skiddagen eller efteråt.
"Åker du utförsåkning när du har druckit alkohol (till exempel till lunch eller på after ski)?"

Personligen tror jag starkt på att skippa alkoholen helt under dagen. Borde vara ökad skaderisk för både sig själv och andra i synnerhet efter flera glas. Hade varit intressant statistik men som jag förstått det kollas aldrig berusning vid olyckor med undantag för dom som är mycket kraftigt påverkade vilket är relativt ovanligt sån tur är.

Man kan ha en gissningstävling.
Hur många småflaskor Jäger och ölburkar ligger det under VM 6an och Stjärnliften efter en säsong?

1 Inga
2 Några stycken
3 Massvis

Ledtråd: det krökas friskt i liftarna.

Som ung var det inte ovanligt att bli lagom salongsberusad ( med dalamått) på afterski och sen åka hem i backen.
Idag ser det annorlunda ut och mycket beroende på vart jag är.
Toppturande, alltid några klunkar Fernet på toppen innan åket ner.
En resa till skidanläggning,ev några öl på afterski med promenad hem.
Banked slalom i gränsen, inte ovanligt med 3-6 öl ( 33cl) under hela dagen och sedan after ski på det.
Men inte en chans att jag skulle dricka så jag på något sätt äventyrar min eller framför allt andras åkning ner.
På samma sätt som jag gärna tar lite dricka efter en dags åkning på bräda gör jag gärna samma sak efter en dags cykling.
Vet inte varför men det gör lixom till många gånger.

En 2,8 brukar jag ha i matsäcken ibland. Nästan alkofri alltså! Men inte riktigt.

Annars är jag ganska less på fylltrattar.

Man får inte cykla på fyllan, inte köra båt, och egentligen inte åka skidor. Vad är problemet?
Finns väl ingen gräns för cykling? Däremot ska du kunna framföra cykeln trafiksäkert utan fara för andra.

Finns väl ingen gräns för cykling? Däremot ska du kunna framföra cykeln trafiksäkert utan fara för andra.

Erkänner att jag "antog" att det var samma promillegräns för cyklister som bilister i trafiken. Har hört om bekanta som blivit av med körkortet när de tagit cykeln hem från krogen. Googlade nu och du har rätt.

Min bild av fylltrattar i skidbacken har druckit betydligt mer än en öl till lunchen. Och vissa kanske har fått lite extra mod/sämre omdöme och tar backar de inte ens behärskar i nyktert tillstånd.

Jag själv är absolut ingen absolist och tar gärna själv några öl och vin i slutet av dagen. Dömer inte folk som "firar" semester. Men gärna lite omdöme och självinsikt om det börjas pimpla shotsbrickor mitt på dagen och det ska tas några åk efter det.

Carlsberg… Ett företag som vägrar lämna Ryssland, utan fortsätter tjäna pengar på sin verksamhet i ett land som anfaller sina grannar!!! Välj annan öl! Och läsk!! (Tyvärr är C så stora att det nästan liknar monopol……)

Carlsberg… Ett företag som vägrar lämna Ryssland, utan fortsätter tjäna pengar på sin verksamhet i ett land som anfaller sina grannar!!! Välj annan öl! Och läsk!! (Tyvärr är C så stora att det nästan liknar monopol……)

Bedrövligt! Och kölhalningen av Pripps!! Fy fanken!

Och polarisering är en jätte fin grej att få läsare också för den här tråden. Jag tror jag måste ta ännu en annan öl, då man kan se ingenting i backen nu. Så, jag är inte längre en bra spiknykter skidåkare, nu är jag en fylltratta.

Och polarisering är en jätte fin grej att få läsare också för den här tråden. Jag tror jag måste ta ännu en annan öl, då man kan se ingenting i backen nu. Så, jag är inte längre en bra spiknykter skidåkare, nu är jag en fylltratta.
Kom osökt att tänka på denna. Men de åker ju inte skidor😁

Carlsberg har betalat undersäkningen, syftet är att göra reklam för alkoholfri öl.
Eller är syftet att göra reklam för alkoholfri öl för att framstå som duktiga men den egentliga tanken är att marknadsföra sitt varumärke? En högst okvalificerad gissning är att ca 1% tänker ” åå vad gott med en alkoholfri öl i solen efter åkningen” .

Eller är syftet att göra reklam för alkoholfri öl för att framstå som duktiga men den egentliga tanken är att marknadsföra sitt varumärke? En högst okvalificerad gissning är att ca 1% tänker ” åå vad gott med en alkoholfri öl i solen efter åkningen” .
Nästa gång på Mooserwirt; nej, jag tar en alkoholfri, det är lite skidåkning kvar...!!!

Visst är det också ett sätt att marknadsföra varumärket.
Jag tror dock att Carlsberg och andra ölbolag ser en volymsexpansion i alkoholfritt, ta marknadsandelar kanske inte främst från Heiniken och andra ölproducenter men från coca-cola andra läskframställare.

Skidfylla = rattfylla = 🛑⛔🚫

0,2 promille är OK = en Radler (lättöl styrka) till lunchen och en Schokolade mig Rum (2 cl) på em på alpterassen.

Senast ändrad:
"A great fact that has been confirmed is, that MooserWirt sells by far the most beer per square meter in Austria!"
Alkoholfri?
Men backen ner till byn är rätt beskedlig...

Besökte ett annat ställe nyligen,

Paznauner Taja​

Där hinkas det ut en del bärs också. Nerfarten till Ischgl är ju ganska lång så där blir man lite lätt tveksam till om det är vist att åka skidor till byn.
Någon som har erfarenhet av det?

Senast ändrad:
"A great fact that has been confirmed is, that MooserWirt sells by far the most beer per square meter in Austria!"
Alkoholfri?
Men backen ner till byn är rätt beskedlig...

Besökte ett annat ställe nyligen,

Paznauner Taja​

Där hinkas det ut en del bärs också. Nerfarten till Ischgl är ju ganska lång så där blir man lite lätt tveksam till om det är vist att åka skidor till byn.
Någon som har erfarenhet av det?
Jo, lade ju nyss upp bild från liften från Taya i Ischgl. No alcohol skylt är ju inte vanligt i lift. Hinkas friskt där från lunch och afterskin är vild. Sedan smala och bitvis branta nedfarter. Tur man alltid åker åt andra hållet.

Om man ens tänker på att begränsa på något vis alkoholbrukning på skidbackar, då blir det jätte dyrt. Man behöver inte bara elstöden, utan också miljarder för ölstöd. Annars får många skidanläggen stänga dörrarna.
334071041_227263276418815_8540653521673324877_n.jpg

Jo, lade ju nyss upp bild från liften från Taya i Ischgl. No alcohol skylt är ju inte vanligt i lift. Hinkas friskt där från lunch och afterskin är vild. Sedan smala och bitvis branta nedfarter. Tur man alltid åker åt andra hållet.
a2klfqjngbo21.jpg

Alla ska ner på något vis... till skillnad från många andra jätteafterskiställen så är det många meter i fallhöjd ner till byn. Grejen kanske är att dom stänger 1600? Eller gör dom det? Från Mooserwirt brukar det vara lämmeltåg i mörker. Nu hinner alla ner till Trofana Alm!

Visa bilaga 23603

Alla ska ner på något vis... till skillnad från många andra jätteafterskiställen så är det många meter i fallhöjd ner till byn. Grejen kanske är att dom stänger 1600? Eller gör dom det? Från Mooserwirt brukar det vara lämmeltåg i mörker. Nu hinner alla ner till Trofana Alm!
Denna stänger nog innan. (Tyvärr) ganska långt ner till byn.

Visa bilaga 23603

När jag hängde i Ischgl tunnade ut rejält på Trofana när det närmaste sig stängning för gondolen. Nästan alla åkte gondol ner, men det var ändå ett antal fyllekajor i Talabfahrten varje dag.

När jag hängde i Ischgl tunnade ut rejält på Trofana när det närmaste sig stängning för gondolen. Nästan alla åkte gondol ner, men det var ändå ett antal fyllekajor i Talabfahrten varje dag.
Från Taya måste man via en del branta avsnitt och/eller stollift oavsett om man skall ner till byn direkt eller med gondol. Liften med no alcohol skylt är en rejält lång och brant sak uppåt i systemet.

Stora problemet är dock att folk inte har koll i nyktert tillstånd ens så det behövs ju knappt en radler före det spårar ur rejält. Sedan har vi ju de som TROR de har mycket koll och gärna kör super-g i princip rätt ner och gärna nära alla andra för att visa hur duktiga de är

Från Taya måste man via en del branta avsnitt och/eller stollift oavsett om man skall ner till byn direkt eller med gondol. Liften med no alcohol skylt är en rejält lång och brant sak uppåt i systemet.

Stora problemet är dock att folk inte har koll i nyktert tillstånd ens så det behövs ju knappt en radler före det spårar ur rejält. Sedan har vi ju de som TROR de har mycket koll och gärna kör super-g i princip rätt ner och gärna nära alla andra för att visa hur duktiga de är
Jag blandar ihop det med Idalp tror jag bestämt. Där är det ju nära till gondolen.

Jag blandar ihop det med Idalp tror jag bestämt. Där är det ju nära till gondolen.
Trofana Alm ligger nere i byn liksom Kuhstall och många andra ställen, fullt ös till sent, så det vackra med Ischgl är väl att man kan fortsätta med afterski tills pengarna är slut... naturligtvis inget för mig som är 100 år.

Bilagor

• photo2jpg.jpg
    photo2jpg.jpg
    47.8 KB · Besök: 97
Om man ens tänker på att begränsa på något vis alkoholbrukning på skidbackar, då blir det jätte dyrt. Man behöver inte bara elstöden, utan också miljarder för ölstöd. Annars får många skidanläggen stänga dörrarna. Visa bilaga 23601

Får man ta med 110 liter Norrlands guld alkoholfri inom EU?

Eller 110 liter var väl en underdrift. Man har ju sett det här gränspåvervakarna på femman. Om man har med en lista på gäster som är inbjudna på fest så kan man ta med sig nästan hur mycket alkoholfritt som helst! Bara bilens lastvikt som sätter gränsen.

Men skämt åsido. När Sverige gjorde om sjöfyllerilagen till 0,2 så var det ordentligt motstånd. Än idag finns det motstånd och skärgårdskrögare som definitivt skulle söka ölstöd om det fanns.

Tillbaka
Topp