[Artikel] Olympiska spel – För vem?

Redaktionen

Aktiv medlem
Kristoffer Frenkel funderar kring omständigheterna som ledde till att halfpipe skidor blir olympisk gren i Sochi 2014. Vem behöver halfpipe i OS mest, skidåkarna, industrin eller IOK? Läs och kommentera.

Läs hela artikeln:

Jag var negativ till det här med OS redan när jag hörde det första gången...

Skit att vi kommer ha dåliga domare som inte vet vad stil är, fy fan...

Halfpipe är en ren tävlingsgren nuförtiden (från snowboardåkningen visserligen) och arenaformatet passar bra i os för de som vill ha det. Resonemanget om pengafördelningen är ganska konservativ och löjlig

Fis har redan gjort badass hot dog skidåkningen lam(som från början va sjukt cool), samma sak kan de göra igen

fuck fis

Precis sådär kände jag med när jag hörde att halfpipe för skidor skulle bli en gren i OS! I det här fallet tror ja OS kommer förstöra mer än det gör nytta.. :(

Får vara glad att det var half pipen dom tog och inte tex slopestyle. Känns som att just halfpipe grenen inte är direkt som det hetaste inom skidåkning. Det som folk är intresserade av är alla dom andra typerna. Så egentligen tror jag det är ganska lugnt. Men låt slopestyle och big air vara :)

det måste ju vara så att sveriges skidförbund har en röst inom fis. se till att det inte är någon grottmänniska utan någon som verkligen vet vad kids runt om vill ha. om ingen vill göra något så kommer någon annan göra det för egen vinnings skull. någon som ser en möjlighet att tjäna sig en hacka på det här.

Bort med OS, bort med alla dubblar,tripplar. Tillbaka till gamla goda tiden utan regler och sånt, då man körde zero spins och feta 180s med sköna grabs.
Det var bättre förr!!

bra fundering/skrivet frenkel

en sak är då säker...
Att alla är vi olika och utveckling går framåt och saker och ting förändras med åren!
Det finns väl ingen lag på att man skall tycka att "freeskiing" skall vara bara lifestyle och "friends togheter"??
Jon Olsson med flera jibbers som drivit denna sport och aktivitet de senaste åren skulle garanterat jublat över att kunna ha chansen att ta ett OS-guld i tex big air eller liknande.
En del skidåkare kommer hänga på FIS/OS-grejen och andra kommer fortsätta hänga runt de mer oberoende eventen. Alla är vi olika... och fler kommer i och med detta kunna göra det dom vill med sin jibbing i större utsträckning.

Alltså... ingen kommer hamna i fängelse för att den arrangerar en skön tävling... fråga Ants. (fast han tom pissade i pipen :))

/SMF

Farligt att separera stilmässigåkare till att få sämre chanser att utöva sin sport och samtidigt tjäna pengar. Skidåkning får inte gå mot ett håll av trickutövning, utan av stilutövning.

Undrar hur de ska få in alla kinesiska aerialshoppare att prestera i pipen? Den røda draken måste ju få sina guld dær med! (væntar med spænning)

alla borde utgå från jibbkrilles mening DET VAR BÄTTRE FÖRR!! önskar det kunde komma tillbaka, snart är x games en os-gren och proffsen är sponsrade av Stadium och Milko

jag vet mascot, skitbra gör du det också. tycker bara att det är mycket tjat på folk om vad som är fel men ingen som gör något åt det själv

jag tycker att det är okej med os i halfpipe, men där drar jag gränsen! jag är stark emot os islopestyle och liknande!

Känns som att friåkning baseras på uttryck som stil genom prestation och inte vise versa, vilket blir fallet i OS. Prestationen blir ett uttryck i form av en standardiserad trickpåse, som i bästa fall kan leda till lite ädelmetall runt halsen enligt en sammanställd tabell. Spontant känns det fel. Mitt svar är att OS behöver halfpipe.

Kul text Frenkel. Men jag håller inte med. Jag tror inte OS i pipe blir så stort så att all annan form av jibbing hamnar i skuggan. FIS kör ju redan VM och intresset för det är nära noll.

Man kan inte säga att OS dödade hotdog. 1988 var puckel uppvisningsgren i OS (Håkan Hanson vann) och då var varmkorven redan kall. Nu är puckelpist en marginalföreteelse, utan OS hade sporten varit helt död. Inga pengar från SOK, inget skidgymnasium etc. Lite hårt sagt kan man säga att IOK genomför en livsuppehållande behandling på puckel och areals.

Jag gissar att halfpipe-OS på skidor blir likande som snowboard, men en något blekare kopia. Shaun White och de andra åkarna kan kombinera OS med att göra film, foto och andra projekt.

Sedan kan det säkert bli så att någon åkare får lite mindre pengar att leka med för att någon fixstjärna får lite mer, men det har inte så mycket med OS att göra, utan är en naturlig utslagning som förr eller senare händer när en sport mognar. Det har hänt inom snowboard. De som drog nitlotten var de som ändå inte drev sporten framåt.

"Ska bli intressant och följa om SVT sport väljer att sända dessa tävlingar under OS2014 och uppmärksamma den nya grenen för alla tvtittare."

SVT äger inte rättigheterna till OS sändningarna kommande sommar- och vinter OS, är koncernen som äger TV3 och 6an som "vann" dem.

-Varför klagar folk!?

-Sporten är ju redan überkommersialiserad sa innihelvette!

För det är ju knappast sa att kidsen bygger sina egna hopp längre...
Utan man aker till en anläggning med jibbomradet fixat och klart.
Möjligt att nagon känner sig unik, drickandes äcklig Red Bull iförd gangstamundering efter sämre amerikansk förebild...
-Men det är den personens problem...

Amen,

Hmm, så skidåkningen ska, precis som brädåkningen, bli befriat från grabs vart fjärde år?

Det röstas om slopestyle skidor och bräda på IOK mötet oå onsdag, det lutar åt att även slopestyle kommer att bli OS gren.

Men vad är problemet det blir som ett till X games förutom de amerikanska rösterna om slopestyle skulle bli os gren skulle det bara var positivare jag menar hum många runt 40 och äldre vet någon stor jibbare ? det blir mer publicitet det vill säga mer pengar till åkarna och mer sponsring skidanläggningarna kommer satsa mer och det kommer bli fetare parker!
SLUTA KLAGA OCH SE DET POSITIVA I DET !

Jag är dålig på att skriva ner mina egna komplicerade funderingar ang. detta. Men jag kan säga att jag inte tycker att det spelar någon roll alls. Bara jag får åka runt i Sverige på olika anläggningar och jibba och ha kul så är jag helnöjd. Sedan kan jag dra in på datan och kolla på diverse edits på cleana åkare som inspirerar mig. Jag behöver inte tänka ett skvatt på OS-kommitén, sponsorer, framtiden för sporten osv. Sporten kommer få mycket mer uppmärksamhet, på ett bra sätt, i mina ögon.

Tillbaka
Topp