[Artikel] Peak Performances nya kläder

Redaktionen

Aktiv medlem
Peak Performance är under förändring och när rykten om nedtrappning av skidprofilen nådde Freeride, tog vi upp telefonluren och ringde marknadsdirektören Joakim Gip för att stämma av läget.

Läs hela artikeln:

Det är ju kul att stockholm design lab tog fram den fantastiskt kreativa textfonten, märket va snyggt mer textstilen på Peak Performance va ju sjukt tråkig och intetsägande

Jäkla trist det där, hela tjusningen med Peak var det lite mera vardagliga men ändå inte... "premium", ptssss.... Gillade deras klassiska stil med gamla loggor och så, blir nog skittråkiga jackor och sånt framöver, fy skäms :(

Logon kan ju vara den tråkigaste och fulaste någonsin medans symbolen, som någon skrev, ser ut som en moddad armadalogga.

Jag kan inte annat än hålla med ovanstående inlägg. Loggan är skittråkig. Tyvärr har dett ju blivit någon tränd. Haglöfs böt ju för många år sedan bort sin "hatt" symbol mot ett stiliriserat "H". Skittråkigt tycker jag. Dessutom har var enda fjortis och annan (Icke friluftsintresserad) storstadsbo skändat det gamla anrika Fjällräven.
Det kommer bara leda till som det gick för HellyHansen. Det gick upp i popularitet, säknte kvalliten, för att sedan störtdyka och aldrig komma tillbaka till sin glans dagar.

Synd på så många bra klädtillvärkare.

Tycker loggan ser väldigt enkel och "billig" ut i sitt formspråk.

För övrigt verkar det som att konstruktörerna av blacklight-plaggen lyssnar för dåligt på de skidåkare och guider som kör på grejjerna och för mycket på modenissar. Kom igen peak, snegla lite på era konkurrenter här, Norröna, Arc'Teryx, Tierra, Mfl mfl.., här hittar vi nya innovativa idéer och funktion!

Hoppas dock de behåller stilen någorlunda i deras casual kläder. Gillar deras stil och passform skarpt och alla plagg har alltid hög kvalitet i alla avseenden.

Hoppas dom gör något åt sin Blacklight-serie. Tänkta för att funka till att tura i fjällen, men senast jag provade dem så var färgerna ljusblått och svart. Knappast lämpligt för fjällsport. Dom borde erbjuda alla sina skidplagg i någon färg som faktiskt syns!

Skönt att dom ger sig iväg från branchen, var länge sen dom kastade in handuken vad gäller friluftsliv, för dom är det bara pengar och mode. Utvecklingen hos dom har stannat och deras friluftskläder är som en Audi Q7 Bäst anpassad för offroadkörning på stureplan

EnterMan:
Exakt. Riktiga terrängfordon har vinsch där fram!
Om man kan slita loss grillen på bilen och använda den som grillgaller är det ett plus... (funkar på en gammal land rover defender...)

Ni har även rätt om deras färgval. Även här har man kikat mer på stureplan, stadsjeepar och åre än på bergstoppar, väder och vind. Blacklightserien känns mest som ett gäng påhittade edge-produkter som ska hjälpa till att stärka varumärket och sälja fler jackor till mellanpriser...

Haha.. jag undrar hur mkt Stockholm Design Lab fick betalt för att komma på den briljanta idén att man kunde skriva "PeakPreformance" i ett sjukt simpelt typsnitt och sedan kopiera, klippa och klistra lite i symbolen som man gjorde till Uppsala Konsert Kongress tre år tidigare (se Larskys länk) Om det nu inte är så att de har tagitfram ett helt nytt typsnitt, för sånt tar faktiskt tid...

Loggan är inte så farlig mot deras hemsida kan nog vara den drygaste sidan jag sett trode den här typen av sidor försvann för flera år sedan. sen får jag den inte att funka i firefox

Tråkigt att de försöker hippa till sig. Nu kommer täbbarna bli en ännu större del av målgruppen och indianen kommer bara synas på STF-medlemar. Som redan är fallet i och för sig.

För jävla fult P förresten.

jag tycker att det nya p'et var inte så snyggt och peak performance logon såg mer ut som ett mjukvaro märke. men indianen var snygg back to old school

Logotypen var väl ändå "helt okej". Många kör ju med sitt namn bara och fonten funkar, va kanske inte något speciellt och lite simpelt, men det funkar.

Däremot var P:et riktigt fult. Det gamla P:et var stilrent och snyggt medans det här mer ser ut som ett dåligt försök till att modernisera teckensnittstyperna. Mer som någon technostil, vilket inte alls passar in till deras (iaf gamla) klädstil. Illa...

Den gamla fonten och den myyysiga indianen känns mer som något ett liten supersweet företag från den ödmjuka, grymma lilla skidbyn åre hade gjort.
Den nya är PEAK PERFORMANCE 2010 - superkommersiellt från den nya överkonsumerande selloutbyn åre.... Båda går i helt fel riktning.

Kanske också är lite dumt att arbeta med SDL som också jobbar med Stadium XXL, då de fått mer eller mindre exakt samma resultat....

Visst, indianen är söt men man måste ju förnya sig... p-symbolen är sjukt het, riktigt snygg, tycker jag! Det är inte första gången företag byter logotype och det blir oftast bra, man får helt enkelt hoppas att de vet vad de gör.

Tråkigt att även Peak tror att det är häftigare å verka som ett Milano företag än ett genuint sport o friluftsmärke

Tillbaka
Topp