[Artikel] Riksgränsen får ny ägare

Redaktionen

Aktiv medlem
Riksgransen-1000x666.jpeg

Nu står det klart att Riksgränsen får nya ägare efter att tidigare ägare gått i konkurs.

Läs hela artikeln:

Är det verkligen liftarna som begränsar?
Vädret är väll det som ställer till det å det e inte mkt att göra åt.
Mer boende? Ja kanske det. Men ingen av orterna är av den storleken att man vill vara där mer än några dagar på var av en.
Skidbuss går mellan Narvik - Riksgränsen - Björkliden tor.
Narvik har relativt gott om boende

Årets stora nyhet har flugit lite under radarn:
Gemensamt liftkort för Narvik - Riksgränsen - Björkliden med gratis skidbuss mellan destinationerna!

Behov av nya liftar?
Det var ju inte kul häromåret då stolliften var trasig större delen av säsongen. Här skulle nog behövas en plan B.

Sen skulle vet behövas någon lift som går längre ner i skogsterrängen; är det möjligt på norska sidan? (jag har granskat kartan men hittar inget självklart område för ny lift)

Ikväll hoppar jag på nattåget mot gränsen. Så taggad! (det kommer vara rejäl snöstorm imorgon 🫣

Kul!
Har Riksgränsens nya ägare fört några samtal med SAS/Norwegian om flygen till Narvik?
Hade man fått till smidiga flyg mellan Stockholm och Narvik och buss/tåg till gränsen så borde man också kunna göra reklam för detta och få upp mer folk.

Har Riksgränsens nya ägare fört några samtal med SAS/Norwegian om flygen till Narvik?
Hade man fått till smidiga flyg mellan Stockholm och Narvik och buss/tåg till gränsen så borde man också kunna göra reklam för detta och få upp mer folk.
Kiruna har redan bra flygförbindelser, och Google visar att det tar ungefär 30 minuter längre att köra till Gränsen därifrån jämfört med från Evenes. Ingen större vinst alltså. Och man slipper oroa sig för att vägen från Narvik stängs.

Kiruna har redan bra flygförbindelser, och Google visar att det tar ungefär 30 minuter längre att köra till Gränsen därifrån jämfört med från Evenes. Ingen större vinst alltså. Och man slipper oroa sig för att vägen från Narvik stängs.

Bra poäng.

Annars är det ju en märklig upplevelse första gången man kör mellan Kiruna och Narvik. Man tror man är långt upp i en öde återvändsgränd men det är ju precis tvärtom.

Visst, redan Kiruna är långt bort, sedan går vägen allt längre in i svensk fjällödemark, förbi Lapporten där vildmarken endast avbryts av några exotiska små skidorter låååångt upp i norr (Björkliden och Riksgränsen)... Sedan börjar plötsligt civilisationen igen strax efter gränsen. Direkt mer och mer stugor, tydligt mildare klimat och inom 40 minuter är man nere i en till synes helt vanlig grå mellanstor industristad vid havet.

Från Narvik till Riksgränsen tar skidbussen 45min
Kiruna till Riksgränsen tar 1timma och 45 min.
Narvik- Björkliden 1 timme
Kiruna- Björkliden 1:17
Så tänker man åka främst i Björkliden så spelar det mindre roll om man väljer Kiruna eller Narvik.
Men är det av intresse att åka på Gränsen eller Narvik så känns Kiruna fel.
Skulle det mot förmodan snöa så mkt att dom stänger över fjället så finns det ingen orsak att åka ifrån Narvik där finns det i alla fall lite skog att leka i om sikten försvinner helt och åkyta

Från Narvik till Riksgränsen tar skidbussen 45min
Kiruna till Riksgränsen tar 1timma och 45 min.
Narvik- Björkliden 1 timme
Kiruna- Björkliden 1:17
Så tänker man åka främst i Björkliden så spelar det mindre roll om man väljer Kiruna eller Narvik.
Men är det av intresse att åka på Gränsen eller Narvik så känns Kiruna fel.
Har du kollat var Narviks flygplats ligger nuförtiden?

Årets stora nyhet har flugit lite under radarn:
Gemensamt liftkort för Narvik - Riksgränsen - Björkliden med gratis skidbuss mellan destinationerna!

Ikväll hoppar jag på nattåget mot gränsen. Så taggad! (det kommer vara rejäl snöstorm imorgon 🫣
Jag hittar inget om gratis skidbuss på deras hemsida. Har du någon länk till hands?
Det ser ju riktigt fint ut med nederbörd kommande vecka i gränsen. Ser ut att bli en riktigt bra påsk detta år.
Trevlig resa och hoppas solen tittar fram.

Jag hittar inget om gratis skidbuss på deras hemsida. Har du någon länk till hands?
Det ser ju riktigt fint ut med nederbörd kommande vecka i gränsen. Ser ut att bli en riktigt bra påsk detta år.
Trevlig resa och hoppas solen tittar fram

Tack!
SJ har dessvärre ställt in tågen mellan Kiruna - Riksgränsen imorgon pga stormen 🙈

Så vi är ombokade till tåget imorgon istället (tappar en skiddag)

Skidbussen till Narvik behöver bokas i receptionen dagen innan 🤟

Går det inte att boka här?
Det gjorde vi.
Eftersom det ska blåsa 29m/sek imorgon och tågen inte törs köra så vågar jag inte chansa att bussarna rullar (dessutom var de dyrare än min sovvagn Sundsvall - Riksgränsen)

Liftarna lär nog va stängda imorgon så vi missar egentligen ingen skiddag

Bra poäng.

Annars är det ju en märklig upplevelse första gången man kör mellan Kiruna och Narvik. Man tror man är långt upp i en öde återvändsgränd men det är ju precis tvärtom.

Visst, redan Kiruna är långt bort, sedan går vägen allt längre in i svensk fjällödemark, förbi Lapporten där vildmarken endast avbryts av några exotiska små skidorter låååångt upp i norr (Björkliden och Riksgränsen)... Sedan börjar plötsligt civilisationen igen strax efter gränsen. Direkt mer och mer stugor, tydligt mildare klimat och inom 40 minuter är man nere i en till synes helt vanlig grå mellanstor industristad vid havet.
Förundras ständigt när jag läser att Abisko är Sveriges torraste plats (inte långt ifrån ökenklassning på deras nederbörd) medan Riksgränsen är platsen med mest nederbörd.
Skiftande natur på korta avstånd där!

Skall man flyga dit över dagen bara?
Ja i så fall så blir det ju en tidsvinst på en timma att flyga till Harstad, Evenes.
Men skall man passa på att åka skidor i fler dagar och kanske besöka dom andra skidorterna så blir ju tidsvinsten större om man bor i Narvik än Kiruna

Trots att både övre sitt och vinkeln står still idag ( ej hela dagen) så är jag nöjd om plasten ( ankarna, heter det så?) på vinkeln byts ut till de nyare bredare modellerna.
Fy fan för att åka dessa smala ankaliftar på bräda med ett barn.

Tillbaka
Topp