[Artikel] Rossignols turntable tillbaka

Redaktionen

Aktiv medlem
När Rossignol tog sin populära turntable-bindning ur produktion rasade både bigmountain-åkare och jibbers världen över. Efter rykten och tissel och tassel har Rossignol valt att återlanserat den gamla kärleken.

Läs hela artikeln:

fan de där har man ju hört en del fina ord om alltså, synd bara att de går på drygt 3800:- för ett par :( menmen...kanske har man råd att punga ut för ett par nästa år :D

Soft! För mig blir det nya skidor ist =) kanske ett par bindningar med, men får se vad det blir för några =)

felix, de gamla väger 1250g/st (2500g/par) om jag inte missminner. Dvs. med metalltån. 14-versionen har ju annorlunda tå och lär väga mindre.

Söte PNyberg.....
Jag pratar om att alla som jag känner som har/har haft den här typen av bindningar har bakbindningen börjat glappa i sidled.

MVH// Nordsvahn

Dom kan ju inte tro att dom får lika mycket som man ger för ett par Marker Duke eller Dynafit rando-bindningar.

Podolski; Självklart kan de få det. De är ju bra på olika saker.
Dessutom hjälper hypen en heeeeeel del.
"När Rossignol tog sin populära turntable-bindning ur produktion rasade både bigmountain-åkare och jibbers världen över"

Vill inte vara en besservisser/kunskapspolis..MEN det är väl LOOK som har tillverkat bindningarna till rossignol under en lång tid?

Och är det nu så....så är det ju LOOK som har börjat nytillverka P12,P16,P18,

Och va det gäller Andreas Håtveit så kör ju han för ATOMIC...Ja han körde för Ross förr men det känns lite gammalt å dåligt påläst?

Rätta mej gärna om jag har fel då jag tycker att det är viktigt att alla jibbers får rätt bindningshistorik.

OJA Oja...vad det nu står på bindingen har ju ingen betydelse i slutet det är ju funktionen som räknas och det har ni freeride fått till.

Trevlig vinter.........PIIIZ

Bästa defensiv är en stark offensiv säger man va?

Look råkar ju faktiskt ägas av Rossignol, så visst. Look uppfann turntablebindningen med all rätt, fast om det är Ross som faktiskt ÄGER look så får man väl ändå säga att det är dom som bestämmer sig för att börja tillverka den igen. Har inte sett någon som helst fakta om att LOOK faktiskt kommer börja tillverka bindningen igen, även om det kanske är lätt att anta.

Vad andreas beträffar så kan man fortfarande se på ett par av atomics bilder att han kör med Rossignolbindningar.

Fakta.

Lite som med läskedrycken pommac?
Carlsberg klämde ut sig att "nu lägger vi ner skiten", varpå folk gick man ur huse och blev helt bananas. Därpå gör produkten "comeback" och försäljningen skjuter i höjden. Sjukt bra marknadsföringsstrategi...
Samma sak med turntablebindningar?

Carled, säker på dina siffror?
Jag vill minnas att den gamla FKS180:n vägde in på ganska jämna 1200g medans den nyare (innan den "lades ner") väger 1265g paret. (P15/FKS155/FKS150 är -30g i alla versioner)

En väsentlig och onekligen betydande skillnad alltså!
För övrigt anser jag att det är ganska ansvarslöst att bara slänga ur sig bindningsvikter sådär på måfå... ;)

Hmm! Never understood the hype that keeps sorrounding this binding, since I had only troubles with the P18 I had. Within one season the rear adjustment tubes broke twice and LOOK didn't care to replace the second time! I rely on salomon now!

@Nojlas...
Hmmm... Du har nog rätt, det är ju en högst betydande viktskillnad! ;-) Det var ganska länge sedan jag vägde mina, och jag slängde bara på dem på köksvägen. Har för mig att jag vägde 155:orna och det ringer nog en klocka ang. 1235g.

Jag gick upp och vägde, och minsann, 1235g för tå/häl! Så nya FKS 180 kommer nog ligga några gram över 2500 för båda skidorna.

LITEFORTARE:
Atomic har ju haft en P18 de oxå i blå o rød som jag såg deras teamåkare køtta runt med i Whistler før 3 år sedan.....såattehh

Nordsvahn:
Har aldrig upplevt att de har børjat glappa... sidled eller vertikalt?

Bah, Salomons 20-dinare är det enda som gäller. :)
Går faktiskt att sätta på sig oavsett snö/is under pjäxorna och är inte ett rent h-vete i djupsnö/på travers (pga bakdelens tendens att snurra och fällas).

Dessutom, man har ju landat tungt några gånger med Salomonbindningar och det gör ont i röven. Med en Look-dildo där bak så blir man faen av med oskulden... :)

haha rumpköraren är tilbake.

namnet kommer från: om mann bonnar backen, och har otur och landar med lite vikt på ena skidan, kan jag lova dig at du snabbt kommer att känna dig krenkt och vill åka hem och dusja:D.

Bindingen sticker upp med en vinkel från hälen, som riktas perfekt upp mot ögat som altid blundar:D.

men jag rekomanderar den till alla småfina snobbar och bratts från stocholm som tycker att joo fa** pappa betaler.

peace :D

Utter: Det är lite som oliver. Man gillar inte det i början, sen vänjer man sig - till sist gillar man det!

Johanlunde: Jasså, FKS:en är en schtekarbindning helt plötsligt? Intressant teori... Själv har jag väldigt få fördomar mot både alternativa sexuella preferenser eller folk med mycket stålar, så jag är fett sugen på ett par!

Säga vad man vill om S916/920 kontra P18, men båda är riktigt bra skit. P18:s häldel må sticka upp i en olämplig vinkel och vara lite krångligare att få på i knepiga förhållanden, men S916 är betydligt tyngre (Carled, du kanske kan berätta för oss vad den väger?) och en del varianter glappar (obetydligt) lite i tådelen...

Nojlas:bindningen e bra ingen tvekan, men det e inget jag skulle vilja montera på et par tvintips till mina kunder. Tycker den e för osmidig där, men den är helt ok att ha på et par carvingskidor, eller ett par riktigt feta rocker skidor.

Men i alt så tycker jag priset är långt över vad man kan förvänta sig av en modärn bindning.
Att göra bindningen lättare hadde nog gått utöver holbarheten och kvalitet.

Ska möta alla leverantörer på torsdag så vi får se vad dom sejer.

Tillbaka
Topp