Till att börja med så vill jag börja med att ge cred till Malou, både snyggt hanterat och jag litar även helt på det du säger just utifrån att det makes sense. Det content som levereras är topp notch och helt rätt i målgruppen för produkten.
Här behöver du utveckla mer. Makes sense räcker tyvärr inte för oss som har lite kritiskt tänkande.
Så, till dina resonemang Christopher. Tyvärr måste jag nog säga att du faller lite platt när du genomgående resonerar om att en aktivitet/person skulle få en person att genomföra ett köp. Det är få saker och allra helst få produktkategorier där endast en faktor påverkar en person till köp. Ett exempel på när detta faktiskt skulle kunna vara en faktor som påverkar är när du står i matbutiken och ska välja en förpackning pasta mellan varumärke A eller B. Om du sparar fem kronor på varumärke B i relation till varumärke A på grund av en kampanj, ja då kan vi kanske koppla försäljningen till en specifik aktivitet. Däremot är det värt att ha i åtanke att även här så kommer dina kopplingar till varumärket ha spelat in oavsett om du är medveten om det eller inte. Hade skillnaden bara varit 3 kronor så hade du kanske valt varumärke A trots att det var dyrare vara för att du har en högre uppfattning av kvaliteten för det varumärket. Vad jag försöker komma till här är att varumärket och dess uppfattning är A och O när man ska sälja saker, oavsett om det gäller pasta, jackor eller skidor. Ett varumärke byggs heller aldrig av en aktivitet utan är en blandning av flera olika
Nja då har du missat min poäng. För jag säger exakt samma sak. Det är FLERA faktorer som spelar in.
Det jag ifrågasätter är att influencerns enskilda faktor får folk att köpa.
Jag tycker jag har visat betydelsen av varumärke och image i flera exempel.
Du har varit inne på ovan om att flera faktorer, som varumärket, påverkar köpviljan men som tidigare nämnt så faller ditt resonemang när du uttrycker dig såhär: ”Men jag vet inte hur Everest ska svara på "hur vet ni att detta endast beror på Malou och inga andra faktorer".
Precis du upplyser ju sjävla problemet. Skillnaden från andra branscher är att man kan i vissa fall göra denna kopplingen. Vilket BEVISAR influencernas betydelse.
Jag menar ju att i denna bransch är det svårt att göra.
Något som du även missar i ditt resonemang är hur man bygger en smart mediemix för att driva försäljning. Betonar mediemix just för att du behöver mer än bara en kanal/person/aktivitet för att på riktigt driva effektiv försäljning.
Självklart är det på detta vis. Vet inte varför det missas i mina inlägg?
Om vi tar t.ex. Everest så har de en stor utmaning sett till deras marknadsföring. De behöver dels nå den stora massan för att driva de stora volymerna försäljning, tänk t.ex. barnfamiljer som firar sportlov. Samtidigt så behöver de även försöka kapitalisera på de som är Everest-användare sen tidigare, t.ex. tjejer som har varit på sportlovsresor sen barnsben men nu fastnat för skidåkning och ska iväg på säsong eller de som fortfarande åker några veckor per år men vill ha funktionella, snygga kläder. De behöver även försöka locka över nya kunder i målgruppen tjejer 18-30 genom att stärka deras varumärke och bygga preferens.
110%. Nu är vi inne på att skapa köpkraft och återigen vad som ligger till grund för ett köp. Då säger jag influencern här kan inte ÖKA försäljningen. Den kan öka sannolikheten. Men det kan flera andra faktorer också göra. Som pris, utbud och varumärket i sig, utan anknytning till någon influencer.
Att nå den breda massa
kan man göra relativt kostnadseffektivt och det viktiga där är att synas och vara tillgänglig så att när det ska köpas termobyxor till barnen ska det vara det första man tänker på. Att däremot nå målgruppen tjejer 18-30 som är intresserade av skidåkning och outdoor-lifestyle är betydligt mycket svårare. Dels för att de inte återfinns i samma kanaler som den breda massan samt att de är mer research fokuserade och vill göra ett ”bra” köp utifrån deras preferenser. Utöver detta så är det även en relativt begränsad målgrupp som många varumärken vill nå, både de inom samma bransch men även en hel del andra varumärken och branscher. Detta driver både upp kostnaden per kontakt i målgruppen samtidigt som konkurrensen från varumärken som Norröna eller Haglöfs ställer stora krav på att man behöver kunna skapa en trovärdig känsla av kvalitet.
Nu är vi mer inne på företagsstrategi och varumärke. "Hur ska vi som varumärke nå ut till". Jag har aldrig sagt emot influencers när det handlar om att nå ut. Jag syftar fortfarande på öka försäljning. Du kan nå ut till alla tjejer 18-30 men det betyder inte att de köper, eller hur.
Här kommer influencern in och det är även här det blir tydligt just vilken roll som hen spelar. Går vi tillbaka till Malou och Everest så passar det helt enkelt jättebra ihop. Malou kan driva trovärdighet och kvalitet för Everest genom grym åkning i miljöer som de flesta endast drömmer om. Vad detta innebär är att Everest lyckas börja bygga kopplingar mellan deras varumärke och det Malou gör och miljön som det görs i. Den här kopplingen kommer undermedvetet påverka målgruppens uppfattning av varumärket positivt, precis som Norröna och Haglöfs gjort under en längre tid.
Nu pratar vi om ett annat resultat. Är resultatet att nå ut, ABSOLUT. Men jag har sagt att jag pratar om influencers som ska sälja mer än.
Jag ifrågasätter att Malou och Everest passar jättebra. Genom att jämföra företag och ta en av deras atleter och sedan reflektera över vilket samarbete som känns mer självklart.
Exempel
Windstedt + Peak Performance
Regners + Head
Wessel + NOCCO
KAJ + Salomon
Reine + Norröna
InspireUs + Mother Tree
Alla dessa exempel är enligt mig mer självklara och som jag vill kalla det STÄRKER båda parter.
Influencern har inte denna kopplingen med företag. Vilket varken stärker varumärket eller influencern. I DENNA BRANSCH.
Everest får även en organisk räckvidd i målgruppen som är mer kostnadseffektiv utifrån att den med största sannolikhet har en hög impact i målgruppen utifrån att mottagaren har valt att följa influencern. Hade de istället lagt samma summa på att köpa visningar på Instagram med generiska bildannonser hade de inte alls fått samma impact.
Nej, det skiljer ju från konto till konto. Hur stor andel som följer av x orsak.
Att Malou har en stor andel följare, som anser att Everest är av intresse, är lägre än Kajsas följare som är intresserade av Norröna.
Se vad jag skrev ovan, jag tror att de hör ihop.
Ska man sammanfatta ovan så är vi återigen tillbaka till att ingen enskild faktor kommer driva försäljningen men att säga att en influncer som Malou inte driver försäljning är kategoriskt fel.
Det är fel och säga att hon inte driver, JA.
Men det gör den sponsrade åkaren också.
Men vilken driver mest?
MEN i inlägg 1 så skriver jag att Influencern inte ÖKAR försäljningen. Hela grejen med yrket är ju att de säger sig ÖKA försäljningen PGA fler antal följare.
Sist men inte minst i den här uppsatsen (sorry, det var för kul för att sluta skriva

) så skulle jag även vilja ställa frågan om huruvida skillnaden mellan den sponsrade åkaren och influencern är borta? Den sponsrade åkaren har alltid haft som uppgift att bygga trovärdighet och preferens för varumärket genom bra åkning och genom att synas i videos. Att bygga preferens är även influencerns syfte. Utifrån att både den sponsrade åkaren och influencern har samma syfte så kommer de allt mer behöva vara en och samma person, både vara grym på åkning och grym på att kommunicera det på ett bra sätt som skapar preferens för inblandade varumärken, som Malou! Vad tror ni?
Det är exakt vad jag håller på och diskutera.
I mina exempel menar jag ju att Influencern inte kan ersätta sponsrade åkaren. Det har blivit en öppning för att influencers fungerar i andra yrken och att sponsor åkaren har slappat med sitt content.
Den säljande influencern*. Influencern för att nå ut till fler, absolut finns det plats. Men återigen, nå ut till fler betyder inte KÖP.
Jag säger igen, skillnaden är anknytningen till varumärket och branschen som sig.
Jag menar att du vill ha personer som stärker ditt varumärke, identitet som kunder köper. Det är det som folk blir tilltalade av. En influencer kommer aldrig att kunna erbjuda det jämfört med spons åkare.