[Artikel] Skidåkning kan bli skattefritt

Redaktionen

Aktiv medlem
t-freeyoyoy-750x380.jpg

Just nu omförhandlas om golf skall innefattas i friskvårdsbidraget. Något som är direkt spännande för oss skidåkare.

Läs hela artikeln:

Blir nog svårt. Skidåkning är en "lyxsport". Att fler skulle kunna åka skidor om man kan använda friskvårdsbidraget köper jag inte. Isåfall så kan man istället sänka momsen på liftkort och all typ av fysiskaktivitet till 0%. Att betala 12% till staten för att åka lite lagg känns dumt. Speciellt när man betalat 25% på hela utrustningen :(

Samt att de flesta åker ju inte mer än några dagar per år. Då är det bättre att styra pengarna mot gymkort, lag-, racketsporter eller massage. Aktiviter som täcker en större del av året.

Gymkortet kommer alltid att vara ett av årets tråkigaste utgifter. Att dra kortet i utbyte mot ett liftkort är ett sant nöje. Jag kommer fortsätta använda bidraget till gymkortet och kämpa för att jag ska kunna ge mina barn samma möjligheter att lära mig åka skidor som jag fick.

@Mountain_Man Avstängning? Isåfall får jag väl som en av de hittills 28 nej-sägarna leva med den smällen.

Jag tycker inte att _några_ dyra materialsporter (ridsport, golf, hockey, skidåkning (ja, även plattförs), cykling m.fl.) bör omfattas av något friskvårdsbidrag. Det är i mina ögon lyxkonsumtion snarare än folkhälsa. Om sådana sporter ska omfattas bör bidraget isåfall regleras stenhårt så att det enda som är skattefritt är medlemsavgifter i klubbar, och i förlängningen möjligen även avgifter för lokalt deltagande utöver medlemsavgift (ex. om jag går med i en slalomklubb och därmed behöver ett säsongsliftkort för den lokala slalombacken ska det kunna omfattas, men liftkortet jag skaffar under en vecka i fjällen ska inte kunna dras av på).

Förövrigt är nog väldigt få utövare av dyra materialsporter beroende av subventionering för att kunna utöva sin sport. Givetvis är det skillnad på mig (singelhushåll) och en barnfamilj med ungar som växer ur utrustning hela tiden, men den dystra verkligheten är ju tyvärr att skidåkning aldrig kommer vara tillgängligt för alla, eftersom det är en sport som har väldigt specifika beroenden av såväl klimat/geografi som ekonomiska förutsättningar.

Nä, låt friskvårdsbidraget gälla lagsporter, gymkort, friskis & svettis och liknande istället. Dyrsportutövarna kan ju faktiskt välja att ta det av sådana aktiviteter också, som en del av den ack så tråkiga försäsongsträningen.

Tror fasen det skulle vara bättre för folkhälsan som helhet att göra köp i PokemonGO-appen avdragsgilla än att dyrsporter ska ingå i friskvårdsbidraget. ;)

@Heddious Du måste titta djupare i glaset ... (eller kristallen).

Grunden i vårt skattesystem när det gäller friskvård är att personliga medlemsavgifter, personliga startavgifter och personlig sportutrustning inte är skattefritt för mottagaren (rötta mig om jag har fel). Det här gäller alla idrotter och det är inte detta som berörs i artikeln.

Nej, vad det i grunden är frågan om är hur stor valfrihet vi som har möjlighet till friskvårdsbidrag ska få. Grundsyftet är ju (antar jag) att ge företag en möjlighet att främja folkhälsan och inte att gynna vissa specifika affärs- och sportverksamheter (vilket faktiskt görs idag). Det är ju inte heller så att friskvårdbidrag är en rättighet för alla utan en förmån som avtalas mellan arbetsgivare och arbetstagare ...

Ur ett storstadsperspektiv är det ju lätta att se alpin skidåkning som en kul semesteraktivitet och inte ett vettigt alternativ till gym, massage eller körsång. Men (vilket du ju vet) finns mängder med platser i det här landet där man kan åka skidor 7 dagar i veckan under en vintersäsong som kan vara upp till 5-6 månader. varför ska företag som verkar på dessa orter inte ha möjligheten att betala de anställdas säsongskort på berget om de väljer det istället för ett gymkort?

Om friskvårdsbidraget utökas att gälla även traditionella finsporter som golf och alpin skidåkning hindrar det ju ingen att fortsätta springa på gymmet, det utökar ju bara valfriheten och kan eventuellt göra att en och annan "stadsbacke" får lite extra hjälp att överleva. Vad är problemet med det?

/MM

Du väljer ju faktiskt själv om du vill gå på gym, få massage eller delta i körsång

@Mountain_Man Tror vi är inne på samma sak, det här med att friskvårdsbidrag borde kunna gälla för exempelvis liftkort i lokal slalombacke (vilket typ går att likställa med en pay & play-golfbana). Det jag inte blir klok på, och det jag tycker är viktigt att ha i åtanke i diskussionen kring just dyrsporterna, är om det går att implementera friskvårdsbidraget på utförsåkning på ett sånt sätt att det inte resulterar i att en massa yuppieföretag från (främst) storstäderna kan göra skatteavdrag på typ konferenser i fjällen med någon vag motivering om att det är hälsofrämjande för deras personal. För det gynnar ju varken skattebetalarna eller de lokala skidbackarna.

Vad är förresten skillnad på personlig startavgift/medlemsavgift och ett säsongskort? Jag gjorde en ytterst ytlig googling av friskvårdsbidrag men borde nog som sagt ha tittat lite djupare (min fredagshjärna protesterade vilt).

Skatt är stöld.

Men bortsett från det är det väl utmärkt om ett dylikt bidrag inte gör det möjligt för ännu mer pöbel att åka skidor.

Rosenmetoden och zonterapi har inte ens några vetenskapligt belagda postiva effekter på hälsan, medan friluftsaktiviteter och naturupplevelser, paddling, startavgifter till motionslopp, liksom skidåkning etc. som inte berättigar friskvårdsbidrag är bevisat hälsofrämjande. Att det ens är skatteverket som hanterar frågan utan några sakkunniga är så sverige, de borde iallafall ringa folkhälsomyndigheten och kolla vad de vet.

Och folk som spelar boule har väl redan gått i pension så de får väl ändå inget friskvårdsbidrag...

Tillbaka
Topp