@Mountain_Man Avstängning? Isåfall får jag väl som en av de hittills 28 nej-sägarna leva med den smällen.
Jag tycker inte att _några_ dyra materialsporter (ridsport, golf, hockey, skidåkning (ja, även plattförs), cykling m.fl.) bör omfattas av något friskvårdsbidrag. Det är i mina ögon lyxkonsumtion snarare än folkhälsa. Om sådana sporter ska omfattas bör bidraget isåfall regleras stenhårt så att det enda som är skattefritt är medlemsavgifter i klubbar, och i förlängningen möjligen även avgifter för lokalt deltagande utöver medlemsavgift (ex. om jag går med i en slalomklubb och därmed behöver ett säsongsliftkort för den lokala slalombacken ska det kunna omfattas, men liftkortet jag skaffar under en vecka i fjällen ska inte kunna dras av på).
Förövrigt är nog väldigt få utövare av dyra materialsporter beroende av subventionering för att kunna utöva sin sport. Givetvis är det skillnad på mig (singelhushåll) och en barnfamilj med ungar som växer ur utrustning hela tiden, men den dystra verkligheten är ju tyvärr att skidåkning aldrig kommer vara tillgängligt för alla, eftersom det är en sport som har väldigt specifika beroenden av såväl klimat/geografi som ekonomiska förutsättningar.
Nä, låt friskvårdsbidraget gälla lagsporter, gymkort, friskis & svettis och liknande istället. Dyrsportutövarna kan ju faktiskt välja att ta det av sådana aktiviteter också, som en del av den ack så tråkiga försäsongsträningen.
Tror fasen det skulle vara bättre för folkhälsan som helhet att göra köp i PokemonGO-appen avdragsgilla än att dyrsporter ska ingå i friskvårdsbidraget.