[Artikel] Skidtest: Faction Prodigy 3.0 [2022]

Redaktionen

Aktiv medlem
9-kliva-i-1000x554.jpg

Vi har testat Faction Prodigy 3.0. En lugn och trygg framåtfokuserad twintip för hela berget. 

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Fint test. Jag var också i Tväråvalvet den förmiddagen (efter enorma köer i VM8+gondolen, men sen som du skriver ganska tomt i släpliftarna på toppen) , tyvärr med mina pistskidor, och försökte (misslyckat) att hålla samma fart som en åkare som drog fram som ett road train i den fina liftnära offpisten. Men han hade ljusare kläder.

1616661035370.png

skidmannen

Aktiv medlem
Lite för långa skidor, monterade +1. Det brukar kännas segt. Synd det inte satt demobindning på så du kunde experimentera lite.
Min son har Candid Prodigy 2.0x i rekommenderad längd och dom ska enligt tester kännas lite bättre och lättare att svänga och få ut i sladd om man bakmonterar lite, i alla fall för en oldschool åkare. Sonen skiter i vilket.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Dags för en tråd/artikel om fram- resp bakmontering? Är litet förvirrad och ibland förvånad över hur olika den rekommenderade monteringspunkten ligger på olika skidor. Har också känslan att efter en tid av allt mer frammontering börjar flera flytta bak igen, bortsett från park etc. Någon?

RWD

Aktiv medlem
Lite för långa skidor, monterade +1. Det brukar kännas segt. Synd det inte satt demobindning på så du kunde experimentera lite.
Min son har Candid Prodigy 2.0x i rekommenderad längd och dom ska enligt tester kännas lite bättre och lättare att svänga och få ut i sladd om man bakmonterar lite, i alla fall för en oldschool åkare. Sonen skiter i vilket.
Hej, hur gammal är din son och hur långa skidor? funderar på Prodigy 2.0 till min grabb.

RWD

Aktiv medlem
Dags för en tråd/artikel om fram- resp bakmontering? Är litet förvirrad och ibland förvånad över hur olika den rekommenderade monteringspunkten ligger på olika skidor. Har också känslan att efter en tid av allt mer frammontering börjar flera flytta bak igen, bortsett från park etc. Någon?
Jag gillar frammontering, och då är jag ändå skolad i alpinklubb under 80-talet. Barnen har alltid också fått bindningarna frammonterade och det känns som de har varit ett vinnande koncept. Det är nog helt enkelt en smaksak som man får testa sig fram till. Vissa skidor är dock konstruerade för en viss monteringspunkt, men många kan man laborera en hel del med.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag gillar frammontering, och då är jag ändå skolad i alpinklubb under 80-talet. Barnen har alltid också fått bindningarna frammonterade och det känns som de har varit ett vinnande koncept. Det är nog helt enkelt en smaksak som man får testa sig fram till. Vissa skidor är dock konstruerade för en viss monteringspunkt, men många kan man laborera en hel del med.
Fram eller bak är ju bara jämfört med tillverkarens anvisningar. Att man gillar frammonterat på ett par Völkl Mantra är inte samma sak som på ett par Revolt (parskida). Plus att det beror på var man vill att det ska fungera bäst, lite bak brukar ge mer flyt och lättare att få sladd, fram dyk och carv. Så vilken +- man väljer beror både på personliga preferenser och vad tillverkarna tycker. Det jag läste mig till om Prodigy 2 var att de flest tyckte att tillverkaren satt strecket ganska långt fram, dvs att dom som brukar gilla +-0 ville montera bak på just den skidan. Men 2.0 är ju mer jibb-orienterad än 3.0 så det kan ju vara annorlunda, men det hade varit intressant om testet hade haft möjlighet att prova det.

skidmannen

Aktiv medlem
Kan det vara så att tillverkarna börjat flytta fram monteringslinjen så att man inte behöver kompensera lika mycket? Jag hade ett par Black Crows Navis Freebird förut och där flyttade tillverkaren monteringslinjen flera cm mellan olika årgångar trots att skidan i övrigt var i stort sett oförändrad. Riktigt mycket drygt googlande för att lista ut hur jag skulle montera.

fredw

Aktiv medlem
Ja jag såg ett par gamla Katana där hälen väl nästan sticker ut bakom skidan om man har stora fötter...
Jag tror att t o m Völkl har ”flyttat fram” en del med tiden men visst beror det främst på hur skidan är ritad i grunden.

RWD

Aktiv medlem
Brukar passa på på skidtester där det finns möjlighet att justera fram och bak bindningarna.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp