[Artikel] Skidtest: Norse - The Enduro [2022]

Redaktionen

Aktiv medlem
norse5-1000x625.jpg

Vi har testat The Enduro från det svenska skidmärket Norse Skis. En perfekt avvägd allmountainskida som verkligen föll teståkaren i smaken! 

Läs hela artikeln:

Jon

Medlem
Av bilderna att döma tycker jag också det ser som en 180 måste jag säga.

Inka

Ny medlem
Med vilken typ av pjäxa utfördes testet och vad väger dessa pjäxor ca? Antar att skidans egenskaper lär uppfattas lite olika beroende på hur köttiga pjäxor man har, har du någon uppfattning om optimalt viktspann på pjäxor för att driva dessa skidor?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Med vilken typ av pjäxa utfördes testet och vad väger dessa pjäxor ca? Antar att skidans egenskaper lär uppfattas lite olika beroende på hur köttiga pjäxor man har, har du någon uppfattning om optimalt viktspann på pjäxor för att driva dessa skidor?
Tja!
Petter körde skidorna med sina Atomic Hawx Ultra XTD 130 som väger knappt 1,6 kg i stl 26 enligt spec, men Petter har 28,5 så de är så klart ngt tyngre.
Ligger rätt bra i linje med tumregel om cirkus lika tung pjäxa som skidans 1,8 kg, och är väl då inom sweet spot.

pd

Aktiv medlem
Ligger rätt bra i linje med tumregel om cirkus lika tung pjäxa som skidans 1,8 kg, och är väl då inom sweet spot.

Nu blir jag nyfiken. Att det krävs en styv pjäxa för att driva en styv skida är ju fullkomlig logiskt. Men bygger tumregeln sedan på att "tung" innebär mera material och därmed "styv" eller finns det något mer som spelar in? Känns annars som att kolfiber och diverse legeringar har gjort att tumregeln håller på att suddas ut.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@pd Helt sant där, har väl så klart mer med flex och styvhet att göra! Vet inte riktigt vad det var för tumregel jag svamlade om, sorry. Måndag :)

Kom på att jag för bara några dagar sedan åkte med 130 flex pjäxor som väger 1650 g på en skida som väger 2050 gram och det gick fint som snus, och den skidan kändes inte på ngt sett övermäktigt för pjäxan utan alldeles lagom.

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Tja!
Petter körde skidorna med sina Atomic Hawx Ultra XTD 130 som väger knappt 1,6 kg i stl 26 enligt spec, men Petter har 28,5 så de är så klart ngt tyngre.
Var lite sen på bollen här men måste korrigera dig lite Anders:cool:. Körde med mina Atomic Hawx Ultra 120, alltså en alpinpjäxa utan tech, denna väger lite mer, närmare bestämt 1700 gram i strl 26. Jag har också en formsprutad innersko och sula på dessa pjäxor, kanske påverkar vikten, vad vet jag. Förändrar väl inte faktan så mycket, den är ju väldigt snarlik XTD 130.

meffe

Ny medlem
Jag 175cm, 65kg kör mina Enduro 180cm monterade med Shift 13, med K2 Pinnacle 110 (2,4kg) eller Tecnica Zero G Tour (inte pro, 1,5kg) utan problem. De flyter oerhört bra i alla fall i tjockare puder och är väldigt lättsvängda både på pisten och utanför, och samtidigt upplever jag dem som väldigt fartstabila. Det känns lite bättre med den tunga pjäxan på nervägen, men det gör det även på mina lätta turskidor.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp