[Artikel] Skidtest: Rossignol Sender 94 Ti

Redaktionen

Aktiv medlem
Rossignos-Sender94_2_utvald-1000x667.jpg

Vi har teståkt Rossignol Sender 94 Ti. En mångsidig och smidig skida som sannolikt passar en bred målgrupp.

Läs hela artikeln:

SaintX

Medlem
Märkligt! Det står att Petter är 187cm lång och har testat skidor som är 178cm. Trots detta är skidorna på bilden nästan ett huvud längre? Nog kan man trolla med kameravinklar men någon måtta får det vara?

fredw

Aktiv medlem
Är det inte litet lustigt/udda att de har längre radie på en smalare skida i samma serie?
Jag åkte på Rossignol Experience 98 (?) för många år sedan (2014?) och de kändes som tunga ånglok som ville ha tresiffrig hastighet. Salomons då nya QST i liknande bredd testade dagen efter föll mig istället helt i smaken.

Så denna Sender låter intressant. Hur skulle du jämföra den med t ex en Enforcer eller QST i ungefär samma bredd? Kommer du spontant att tänka på någon liknande skida som inte har det där lilla minuset (Önskar liiiiite mer respons i svängarna) ?

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Är det inte litet lustigt/udda att de har längre radie på en smalare skida i samma serie?
Jag åkte på Rossignol Experience 98 (?) för många år sedan (2014?) och de kändes som tunga ånglok som ville ha tresiffrig hastighet. Salomons då nya QST i liknande bredd testade dagen efter föll mig istället helt i smaken.

Så denna Sender låter intressant. Hur skulle du jämföra den med t ex en Enforcer eller QST i ungefär samma bredd? Kommer du spontant att tänka på någon liknande skida som inte har det där lilla minuset (Önskar liiiiite mer respons i svängarna) ?
ja, det var väldigt otippat. Och skillnaden var märkbar, jag kollad inte specifikationerna innan jag teståkte med kände direkt att smalare varianten svängde mindre.

Jag har tyvärr inte teståkt varken Enforcern eller QSTn, så kan inte uttala mig om dessa.

Atomic Maverick 95 Ti körde jag förra säsongen och den är jämförbar, men jag minns att den kändes mer som att den gick på räls, väldigt stabil och styv och gav bra respons, radien är dock något längre (19,3 m).

Norse The Enduro är fortfarande en favorit, väldigt mångsidig och behaglig skida på alla vis. Radien på 21 meter upplevdes lite kortare och gav perfekt respons. Dock inte lika snabb att svänga med som Rossignol Sender 104 Ti, som också var väldigt trevliga som sagt... men kanske för breda för din smak?:)

Hoppas dett gav nåt, lite rörigt kanske men:)

fredw

Aktiv medlem
Bred skida (Sender 104 Ti) med kort radie låter som en vinnare, problemet är ju att jag redan har ett sådant par (Soul7 ej HD) som funkar för det jag har den till… Ja jag vet, n+1 etc…

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp