[Artikel] Skidtest: Salomon QST 98 "– En ytterst mångsidig skida"

Redaktionen

Aktiv medlem
Bild-6-2-1000x579.jpg

Vi har teståkt Salomon QST 98 i Sälen under skidtestet i december och här är omdömet.

Läs hela artikeln:

QST 98 har ju ersatt QST 99 (som inte finns längre) och den har ju ganska mycket mer rocker och taper än 99:an.
Har du åkt båda och kan jämföra?
Anledningen till att jag frågar är att jag kör på QST 99 i 181 cm (sista årsvarianten av den), och jag gillar dessa väldigt mycket.
Om jag kör sönder dessa eller blir av med dem på annat sätt, är QST 98 en likvärdig ersättare, eller är skillnaden så stor att det då är bättre att leta efter någon annan modell/fabrikat?

Som vanligt ett trevligt reportage från dig!

QST 98 har ju ersatt QST 99 (som inte finns längre) och den har ju ganska mycket mer rocker och taper än 99:an.
Har du åkt båda och kan jämföra?
Anledningen till att jag frågar är att jag kör på QST 99 i 181 cm (sista årsvarianten av den), och jag gillar dessa väldigt mycket.
Om jag kör sönder dessa eller blir av med dem på annat sätt, är QST 98 en likvärdig ersättare, eller är skillnaden så stor att det då är bättre att leta efter någon annan modell/fabrikat?

Som vanligt ett trevligt reportage från dig!
98 är betydligt mycket svånggladare, mjukare (framför allt utmed friåkningselementen i geometrin) och över lag mer friåkning i känslan. Oerhört kul skida men olik 99an. Vill du ha något som är så likt qst 99 hade jag kollat på något annat

Min kompis Herr Wisserbesser tycker att ”pistkarma” är ett fint ord! Mer sånt!

Låter litet som en smalare och modernare version av mina Soul7 (ej HD) som är för mjuka för min smak men som jag gillar för övrigt. Skärning, rocker och taper är ganska lika den?

98 är betydligt mycket svånggladare, mjukare (framför allt utmed friåkningselementen i geometrin) och över lag mer friåkning i känslan. Oerhört kul skida men olik 99an. Vill du ha något som är så likt qst 99 hade jag kollat på något annat
Tack!
Som jag misstänkte då, 99:an är borta och har inte fått någon ersättare.
Jag gillar mina 99:or både i pist och offpist, tycker de är ganska lättsvängda och lagom mjuka, och stabila i fart.
Jag får vara rädd om mina QST 99.

EDIT:
Läste ett inlägg av dig om QST 98 i en annan tråd, kanske man skulle prova den ändå?:unsure:

Jag är ute efter ett par QST 98 tyvärr är dom slutsålda precis överallt finns bara längsta längden kvar.

Tack!
Jag gillar mina 99:or både i pist och offpist, tycker de är ganska lättsvängda och lagom mjuka, och stabila i fart.

EDIT:
Läste ett inlägg av dig om QST 98 i en annan tråd, kanske man skulle prova den ändå?:unsure:
Du kan ha dina 99 i många år till! Köpte mina favoritskidor för ganska exakt 5 år sen. Säkert nästan 300 skiddagar på dem, och jag kör garanterat på mer sten än du! 😅

Du kan ha dina 99 i många år till! Köpte mina favoritskidor för ganska exakt 5 år sen. Säkert nästan 300 skiddagar på dem, och jag kör garanterat på mer sten än du! 😅
Jag ville bara ha en ”försäkring” i fall jag blir av med dem, får dem stulna eller nåt.
Men de stannar hemma efter Nyår, inget puder i sikte. Det blir piståkning på QST 92.
Jag har väl blivit ”QST-hooked”….:oops:

Jag ville bara ha en ”försäkring” i fall jag blir av med dem, får dem stulna eller nåt.
Men de stannar hemma efter Nyår, inget puder i sikte. Det blir piståkning på QST 92.
Jag har väl blivit ”QST-hooked”….:oops:
Jag har ett extra par som backup som tur är, fortfarande i bubbelplast i källaren. Nyare top sheet-design, annars samma konstruktion. :)

Min kompis Herr Wisserbesser tycker att ”pistkarma” är ett fint ord! Mer sånt!

Låter litet som en smalare och modernare version av mina Soul7 (ej HD) som är för mjuka för min smak men som jag gillar för övrigt. Skärning, rocker och taper är ganska lika den?
Väldigt olik soul7 imho, 98 är vridstyvare och mer balanserad i geometrin

Tack!

EDIT:
Qst 98 är en av de roligaste allroundskidorna sub 100 midja i min bok. Vad roligt innebär för andra är svårare att sia om. Vill man ha en modern friåkningsskida som är rolig i pist tycker jag att man bör testa den. En av får skidor i historien som samtliga i personalen på skistore var överens om var riktigt rolig/bra.

Tillbaka
Topp