[Artikel] Skistar + Andermatt = sant

Redaktionen

Aktiv medlem
Skistar har tecknat ett ettårigt konsult- och managementavtal med den schweiziska orten Andermatt och kommer bland annat att fungera som projektledare i den planerade utbyggnaden och moderniseringen av orten.

Läs hela artikeln:

Jävla grisar!
Skistar styrs av gamla fifflare och ekonomiska brottslingar som av nån anledning har fått lust att skapa nån typ av monopol och exploatera trevliga skidorter. Åre var en gång en fin by som jag mer eller mindre växt upp i. Nu får man knappt plats mellan alla champagneflaskor och betongbyggnader... Tråkigt..

Har gjort säsong i både Andermatt och Disentis och har ägnat mycket tid i den här regionen, och ställer mig positiv till att det satsas på de här orterna. Det finns en enorm potential i det här området, och jag tror det passar sig väldigt väl för en utbyggnad. Jag tror de här orterna faktiskt är i stort behov av en del exploatering, vad jag vet har lönsamheten varit dålig väldigt länge - vilket på sikt inte är bra för någon.

Bra att Skistar hoppar av som finansiär men varför gör de det?
Den egyptiske huvudfinansiären, är han kvar eller blev han av med stålarna i den egyptiska revolutionen?

Lönsamheten är dålig i väldigt många skidorter i Alperna. Andermatt är ett superbra område men ligger med alpmått mätt i en avkrok alldeles för långt från större städer med alldeles för många konkurrentorter som ligger bättre till. Bättre att Skistar satsar pengarna på hemmaplan istället.

Intressant. Det snackas mycket i Andermatt och rykten flyter omkring i massor, men jag ska berätta lite av det jag har hört av den lokala befolkningen. Som sagt det jag skriver kan bara vara rykten, men ligger säkert en hel del sanning i det. Skistar får inte investera i Norden pga konkurens lagar. Därför måste de investera utomlands. Finnas inte allt för många potentiella utvecklingsobjekt kvar. Andermatt är ett av dessa. Skistar och Sawiris(Egyptiern) har förhandlat ganska länge nu. Båda partnerna verkade vara ganska överens, men finns lokala personer som i princip har lagt veto mot att Skistar kommer och investerar. Så det senaste jag hört är att Sawiris investerar själv, men Skistar backar honom i ryggen. Det är i princip samma deal, men syns inte på pappret på samma sätt. Det tråkiga är att de planerade nya liftara inte direkt kommer tillföra någon spännande skidåkning. Bland annat ska Nätschen byggas ihop med Oberalpass. Där de kommer dras är det inte speciellt skojig terräng och kommer bli väldigt korta åk. Om man istället hade dragit en lift upp till Pazola stock så hade man kunnat bygga ett par riktig skojiga pister och ett riktigt stort offpist område hade öppnats upp.
Vi får se hur det utvecklar sig.

PS Ursäkta min dåliga svenska. Var ett par år sen jag skrev på svenska senast tror jag :)

@Adam

Tack för infon, intressant. Man kan ju tycka att inget hindrar Skistar att reinvestera i t ex Åre. Har de för mycket pengar så borde ju inte Tegefjällsprojektet behöva finansieras av stugägarna.

Har varit ett antal veckor i Andermatt och gillar stället. Precis som du säger så ger de planerade liftarna ingen vidare åkning. Det är snarare transportsträckor för att knyta ihop systemet det handlar om.

Som aktieägare i Skistar tror jag inte på detta projekt av anledningar som jag skrev nedan. Verkar som det är ett projekt där Skistars ledning vill leka flashiga internationella businessmen utan hänsyn till aktieägarna.

Tillbaka
Topp