[Artikel] Skistar vill bygga nytt jättehotell vid VM8:an i Åre – kommunen ställer sig positiv

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Skistar vill bygga nytt jättehotell vid VM8:an i Åre – kommunen ställer sig positiv
Illustration_hotell_Are-1.jpg

Ett nytt jättehotell inklusive skidtorg, restauranger och butiker intill VM8:an planeras i Åre.

Läs hela artikeln:

Ja och hur går det t.ex. med processen kring nya Lundsgårdsliften? Har inte hört något om det på länge. Snart är det vinter igen.

PS här kan man läsa mer... hittar inte ett ord om Lundsgårdsliften där, inget heller på ngn ritning. Så typ minus en projekterad lift och plus ett storhotell?

Senast ändrad:
PS här kan man läsa mer... hittar inte ett ord om Lundsgårdsliften där, inget heller på ngn ritning. Så typ minus en projekterad lift och plus ett storhotell?

Ja, kossan ska mjölkas tills det sinar…. eller hotellet kanske är avsett för gäster som spelar padel…. och man kanske bygger ett äventyrsbad i närheten av hotellet?:unsure:

Har man byggt ut reningsverket i Åre redan? Var det inte snack om byggstopp/ stopp för nya bygglov tills avloppssituationen var löst? Och det skulle ju ta lång tid och bli dyrt sas det…..

Det lär nog ta sin tid innan detta kan bli verklighet, och det kanske blir något helt annat i slutändan. Parkeringsgarage är tydligen planerat, vilket är bra, men totalt lär det nog bli ännu besvärligare med parkering i Åre fjällby. Jag tycker bygget är alldeles för stort. Vi som är berörda har några dagar på oss att komma med synpunkter. Blir nog till att författa en liten skrivelse.

Har man byggt ut reningsverket i Åre redan? Var det inte snack om byggstopp/ stopp för nya bygglov tills avloppssituationen var löst? Och det skulle ju ta lång tid och bli dyrt sas det…..
Går ju att bygga eget reningsverk om man nu vill bygga snabbare än det offentliga vattenrening är klar.☝️🧐 Men det kan bli lite känsligt politiskt sett. 🤔

Ja, kossan ska mjölkas tills det sinar…. eller hotellet kanske är avsett för gäster som spelar padel…. och man kanske bygger ett äventyrsbad i närheten av hotellet?:unsure:
Är knappast någon expert på detaljplaner men beroende på vad som inkommer under nuvarande samrådsfas och eventuella överklaganden så kan det nog dröja allt i från 6-18 månader eller mer innan den har vunnit laga kraft. Lägg där till på en byggtid på några år så är det nog inte orimligt att anta att man öppnar till säsongen 2029/2030.

Rimligtvis borde Skistar ha löst den nya Lundsgårdsliften tills dess, men sen är frågan om det kommer att vara tillräckligt sett till hur det kan se ut redan idag med köer.

Kanske går att koppla ihop avloppet med snökanonerna? Kretsloppstänkande… 🤓

Jag är lite tudelad.
Det är inte orimligt att det området bebyggs och det hade gett Årevägen lite liv och aktivitet ända bort till Alpina Nationalarenan & framtida Lundsgårdsliften. Hade varit trevligt om man byggde till Skidförbundets huvudkvarter ända ner till vägen med t.ex. ett skidmuseum och liknande för att få liv även där.
Och blir det ett parkeringsgarage undertill så vore det ju välkommet.

Samtidigt är jag orolig över hur det kommer se ut; med största sannolikhet kommer det vara samma själlösa "moderna" arkitektur" som vi sett på andra stora nybyggen i Åre; att bygga traditionellt i varierad storlek och färgsättning verkar närmast förbjudet. (Lustigt nog är det Åre Kyrka, Åregården, Sporthotellet m.fl. som pryder turistbrosvhyrerna, inte Åre View...)

Och sen undrar jag hur mycket behov det är för hotellrum? Kommer säkert vara välkommet vid FIS-tävlingar, men annars är ju stugformen det vanligaste sättet att bo i Åre.
Storhotellet Copperhill skulle ju bli lägenheter och blev hotell för att Stordalen köpte det som konkursbo. Och de har stängt i veckorna när det inte är säsong (har de öppet hela veckan under juli månad kanske?).

Så kontentan är att jag inte är negativ per se, men ser problem med det.

Det lär nog ta sin tid innan detta kan bli verklighet, och det kanske blir något helt annat i slutändan. Parkeringsgarage är tydligen planerat, vilket är bra, men totalt lär det nog bli ännu besvärligare med parkering i Åre fjällby. Jag tycker bygget är alldeles för stort. Vi som är berörda har några dagar på oss att komma med synpunkter. Blir nog till att författa en liten skrivelse.
Parkeringsgarage = DYRT= dyrt för gästerna. Redan idag är det rätt skralt med parkeringar och dyrt. För min del var det droppen som fick mig att välja annat (trots att jag varit i Åre 1-10 ggr per år sedan mitten av 90-talet)

Håller med om att de underskattar risken att kon mjölkas så hårt att den tillslut sinar. Då folk hittat andra saker att lägga pengar på är de inte lätta att få tillbaka.

Parkeringsgarage = DYRT= dyrt för gästerna. Redan idag är det rätt skralt med parkeringar och dyrt. För min del var det droppen som fick mig att välja annat (trots att jag varit i Åre 1-10 ggr per år sedan mitten av 90-talet)

Håller med om att de underskattar risken att kon mjölkas så hårt att den tillslut sinar. Då folk hittat andra saker att lägga pengar på är de inte lätta att få tillbaka.
Jo, att parkera i centrala Åre e dyrt då mark priserna är som dom är. Garage i flera plan kan kanske hjälpa tillgången, men lär nog kosta. Jag med flera från Åre Fjällby har i alla fall framfört våra synpunkter till kommunens planavdelning. Vi tycker generellt att det är ett alldeles för stort och högt bygge för att passa in i Åre Fjällby miljön.

Jo, att parkera i centrala Åre e dyrt då mark priserna är som dom är. Garage i flera plan kan kanske hjälpa tillgången, men lär nog kosta. Jag med flera från Åre Fjällby har i alla fall framfört våra synpunkter till kommunens planavdelning. Vi tycker generellt att det är ett alldeles för stort och högt bygge för att passa in i Åre Fjällby miljön.
Ja, detta med att det ska vara 10 våningar låter ju heltokigt. Bra att ni påpekar det.

Ja, detta med att det ska vara 10 våningar låter ju heltokigt. Bra att ni påpekar det.

Tror iofs det handlar om max 6 våningar ovan mark, se bild nedan.

Men ja just i Åres fall, med en ganska smal landremsa mellan fjällets fot och sjön, hade det känts snyggare att lägga ev högre byggnader en bit från sjöns strand, kanske t.o.m. bredvid nedre delen av någon backe. Plus parkeringsproblemet - när hotellets nya gäster har parkerat så lär det ju inte bli fler p-platser lediga för tillresta skidåkare som inte bor med ski in/out (och som inte bor nära nån skidbuss).

Nu förstår jag att diverse "markägare" från när och fjärran inte är så lätta att ha och göra med just i Åre så det finns kanske inte så mycket lediga tomter som kan bli aktuella. Men hur går det med den där kolossen som planerades vid kabinens dalstation? Kanske är den lagd på is tills man vet vad som händer med kabinen? Och när vet man det? Den platsen är ju iofs vettigare för ett storhotell - gång/skidavstånd till både liftar och Åre by, där finns redan diverse fula byggnader och ett nytt stort/högt hus där stör inte Åres "skyline" ner mot sjön lika mycket som "på stranden" vid VM8-an.

1759302362604.webp

1759302419715.webp

Senast ändrad:
Tror iofs det handlar om max 6 våningar ovan mark, se bild nedan.

Men ja just i Åres fall, med en ganska smal landremsa mellan fjällets fot och sjön, hade det känts snyggare att lägga ev högre byggnader en bit från sjöns strand, kanske t.o.m. bredvid nedre delen av någon backe. Plus parkeringsproblemet - när hotellets nya gäster har parkerat så lär det ju inte bli fler p-platser lediga för tillresta skidåkare som inte bor med ski in/out (och som inte bor nära nån skidbuss).

Nu förstår jag att diverse "markägare" från när och fjärran inte är så lätta att ha och göra med just i Åre så det finns kanske inte så mycket lediga tomter som kan bli aktuella. Men hur går det med den där kolossen som planerades vid kabinens dalstation? Kanske är den lagd på is tills man vet vad som händer med kabinen? Och när vet man det? Den platsen är ju iofs vettigare för ett storhotell - gång/skidavstånd till både liftar och Åre by, där finns redan diverse fula byggnader och ett nytt stort/högt hus där stör inte Åres "skyline" ner mot sjön lika mycket som "på stranden" vid VM8-an.

Visa bilaga 40683
Visa bilaga 40684
Tänkte också på det häromdagen. Kan vara så att de övergivit det stället till förmån för detta iochmed Kabinbanans ovilja att rivas.

Finns fördelar och nackdelar med båda ställen; Bra ändå om det blir livat vid VM8an så hela Årevägen blir en aktivitetsfull gata. Men som du säger så är Kabinebaneområdet mer centralt. Och redan fula hus.

Hade gärna sett bebyggelse som inte var ful. Men det verkar ju svårt för Åre Kommun.
I Alperna så kräver massor med byar att bebyggelsen ska vara anpassas, men i Åre får Dählie bygga hur gräsligt som helst.

Snödjup

Tillbaka
Topp