[Artikel] SkiStar använder AI för att minska liftköerna i vinter

Redaktionen

Aktiv medlem
SkiStar-mamma-barn-gar-vy-1000x667.jpg

SkiStar lanserar till vintern en ny teknik på samtliga anläggningar som med hjälp av artificiell intelligens ska minska köerna.

Läs hela artikeln:

Ja, se där, vad ska man med nya liftar till när det finns AI.

Jag har ännu ett förbättringsförslag, ”utbyggnad” av Åreskutan med hjälp av VR. För ett tillägg på liftkortet kan man köpa till skidterrängen mellan Huså och Åreskutans topp. VR-goggles lämnas ut mot deposition som återfås vid skiddagens slut.
Fördelar, man kan själv välja:
- väder
- pistad snö
- djuppuder etc.

AI... vilken hype. Alltså AI är ingen hype i sig, men hur ämnet exploderat i media senaste året. Tror knappast det behövs AI för att presentera köstatus i liftarna? Det finns inget artificiellt med sunt förnuft och god kompetens som räcker ganska långt men iofs är en bristvara. Påminner om när plötsligt alla tandborstar och hårfönar skulle bli uppkopplade mot internet för typ 15-20 år sedan.

Samla ihop allt klokt och innovativt som skrivits i tråden om Skistar/Åre och kör "maskininlärning" på det! Eller förresten, kanske inte. 🫣

Om alla som läser det här stänger av wifi på sina mobiler kan vi säkert fucka upp systemet på något sätt och i förlängningen vinna mot Skistar.
nänä, man gör tvärtom! Skaffar så många mobiler som går att trycka ner i en rygga, parkerar ryggan vid dalstationen, och vips så ser AI:n massor av wifi som inte flyttar sig och rapporterar att det är en superlång kö som står still. Alla andra håller sig borta och man får ha backen för sig själv. 😁

Får se hur det funkar i praktiken. Klart jag kan hitta fördelar i planeringen om jag snappar upp telefonen vid Fjällgårdsexpressens avstigning och ser att kön i Sadelexpressen är 15 minuter, så slipper jag upptäcka det när jag kommer ner. Samma sak med VM-åttan. Det lär i vart fall inte göra åkningen sämre njutbar, i "värsta fall" är det som innan. Så jag ska ge det en chans. Hade dock hoppats med mer på fler nya liftar redan till denna säsong. Och 720 trummar på, får se när de hinner få upp allt - och hur det blir... :)

Klassiker att sitta i Hummelstugan och kolla webbkameran i VM8an för att kolla kön

Klassiker att sitta i Hummelstugan och kolla webbkameran i VM8an för att kolla kön
Har faktiskt i många år önskat att fler web-kameror skulle rikta den mot kön, just för dt du säger. Men man kan väl inte se kön i VM-åttan i web-kameran? Är väl bara VM-sexan man kan se det på? Och under corona-debaklet kunde man ana kön även till Gondolen.. ;)

Har faktiskt i många år önskat att fler web-kameror skulle rikta den mot kön, just för dt du säger. Men man kan väl inte se kön i VM-åttan i web-kameran? Är väl bara VM-sexan man kan se det på? Och under corona-debaklet kunde man ana kön även till Gondolen.. ;)

Ja, jag menade förstås VM6an.

Om alla som läser det här stänger av wifi på sina mobiler kan vi säkert fucka upp systemet på något sätt och i förlängningen vinna mot Skistar.
Vinna mot skistar? Hur menar du? Om du inte gillar Skistar o liftar är det väl bara att dra på stighudarna o knalla upp?

Var i Åre påskveckan. Upplevde att köstatus var helt felaktig vid många tillfällen ?

Var i Åre påskveckan. Upplevde att köstatus var helt felaktig vid många tillfällen ?

Kan tänka mig det. Att spana efter wifi-signaler känns som en om väg. Det rimligaste borde ha varit att sätta kameror vid varje större lift och under en säsong lära AI:n att tolka hur köer rör sig.

Kanske är mobilen skistars räddning. Ju fler som kollar instagram desto kortare köer. SkiStar kanske borde satsa på diverse utsiktspunkter där man stylat berget med hjälp av AI drivna filter för att få till den perfekta semester bilden. SkiStar kanske är ett techbolag i framtiden där man simulerar vintersemestrar🥴

nänä, man gör tvärtom! Skaffar så många mobiler som går att trycka ner i en rygga, parkerar ryggan vid dalstationen, och vips så ser AI:n massor av wifi som inte flyttar sig och rapporterar att det är en superlång kö som står still. Alla andra håller sig borta och man får ha backen för sig själv. 😁
Det borde ju gå för en händig person att göra en app som byter ID och MAC på din telefons WiFi varje sekund så att AI tolkar det som nya köande så slipper du en tung rygga.

Tillbaka
Topp