[Artikel] SkiStar Åre först i fjällvärlden med solkraftsdrivna liftar

Redaktionen

Aktiv medlem
Duved_Pist_15-750x380.jpg

SkiStar Åre tar ett steg mot ett hållbarare skidåkande när de tillsammans med energibolaget Fortum väljer att driva tre av liftarna i Åre med energi från solen.

Läs hela artikeln:

Ska vi sortera det här i mappen för "att sätta ett mycket litet metaforiskt plåster på ett mycket stort metaforiskt sår" eller?
Självklart är det bra om elen som används till driften av skidområdet är så ren som möjligt, men det klingar inte så lite falskt med tanke på flygplatsen i Sälen. Tänk om typerna på Skistar hade lagt sin lobbyverksamhet och kraft på att få till en utbyggnad av järnvägen upp till Sälenfjällen istället för en jävla flygplats. Detta är verkligen för lite och för sent.

Förövrigt är jag nyfiken på hur detta funkar rent praktiskt. Hur styrs det så att elen till just ovan nämnda liftar är ren?

@Heddious – Jag tror du glömde att nämna ramaskriet när det skulle sättas upp vindkraft i på andra sidan Åredalen...

Skistar har alltså bytt till solel på 1,3% av sina liftar. Ok för att det är tre av deras största liftar, men det är ändå en väldigt liten del av deras totala elförsörjning. Som jämförelse så har jag sett uppgifter om att 0,1% av all elkraft i Sverige är solel. Med tanke på att 98 % av all elproduktion i Sverige redan är fossilfri så är miljönyttan med solel typ noll om man nu vill göra det för att kompensera för den där flygplatsen.

På frågan om hur det går till rent praktiskt så kan man tänka sig det som en fest där man har en jättestor bålskål full av en massa godsaker. Sen är det någon som tömmer en flaska Ramlösa i bålskålen varefter denne fyller sin flaska med innehåll från bålskålen. Och på det viset på något vis får en stjärna i nykteristhimlen. Sen skiner förstås solen mest på sommaren medan liftarna går på vintern så en bättre analogi blir att tömma en flaska Ramlösa i bålen på midsommarfesten och sedan fylla flaskan med bål på nyårsfesten.

Men det blev ju en attans fin rubrik för dem.

Jag fick uppfattningen att de ska bygga solpaneler för att driva liftarna och då för att kunna driva tre utpekade liftar med solkraft som de skriver så måste de köra dem direkt emot en stor solpark men de skulle inte få det att fungera utan stor energilagring och mycket stora kostnader. Nu verkar de inte ens ha tänkt bygga en solpark. Jag tror att de bara skrivit ett kontrakt med fortum om att de ska köpa solel i den mängd som de tre liftarna förbrukar. De får kanske betala nåt öre extra per kwh eller att de sätter upp några Fortum skyltar i backen. Att byta från vattenkraftsel till solel ger inga klimateffekter. De borde jobba med sina utsläpp lite mer seriöst och de stora bitarna är då alla fossildrivna fordon. De kanske har nåt på gång.

@LawndartGustav Nej, det är inte en annons. Köpta artiklar är altid märkta som sponsrat innehåll. Däremot är artikeln ett omskrivet pressmeddelande från Skistar. Ibland får så klart det genomslag i upplägget på artikeln, som i detta (och många andra fall).

Då kanske det är läge att skriva om eller ta bort denna artikel?
Den tjänar ju skistars syfte på det sättet den är skriven men är ju ren och skärt *!"#!"#&/)=! helt enkelt.

Tillbaka
Topp