[Artikel] SkiStar höjer priserna på liftkort med 5,8 procent

Jo jag förstår det
Men sett till det lilla antal så?
Om man jämför hur många ungdomarna det är 13-18 så bör det vara nära försumbart.
Samt att är dom i åldern 13-18 boende i Åre skulle dom köpa säsongskort endå.
Och man kan också tänka att dom som har ledigt på heltid undviker tiderna då det är mycket annan folk så dom bör inte bidra speciellt till köbildning.

Efter att jag sett vad greenfee-priser i Stockholmsområdet är i år för en sunkig bana med usla greener (800-900 kronor) vet jag inte om jag kommer klaga över liftkortspriser något mer :ROFLMAO: . Skidåkning är fler aktiva timmar, mycket roligare och kräver nog mer personal misstänker jag.
Skidåkning är roligare. Annars tror jag jämförelsen haltar för de flesta, dvs för dem som inte bor nära en alpin anläggning och har säsongskort där.

En galen grej apropå priser är hur sinnessjukt dyrt det är i USA. Lyxorter i Europa som Zermatt och Courchevel är inte i närheten av ställen som Vail eller Aspen.

En galen grej apropå priser är hur sinnessjukt dyrt det är i USA. Lyxorter i Europa som Zermatt och Courchevel är inte i närheten av ställen som Vail eller Aspen.
Stämmer väl än så länge, men för folk som vill köpa dagskort verkar trenden klar:

Stämmer väl än så länge, men för folk som vill köpa dagskort verkar trenden klar:
Den utvecklingen förutsätter att en stor del av skidorterna i Europa blir tvungna att bomma igen pga klimatförändringarna, och tillgången på skidåkning då kraftigt minskar. Sedan några år stiger priserna på skidåkning snabbare än konsumentprisindex och om det fortsätter så, så blir det också färre människor som reser på skidsemester, och en del skidorter får hitta ett annat levebröd. Den ekonomiska utvecklingen i Europa är inte kraftigt stigande.
Som hobbyskidåkare skulle jag på 10 års sikt inte vara så orolig, om man inte har behov av att tvunget åka till St Moritz, Zermatt, Megeve eller dylikt.

Senast ändrad:
Skidorterna kan ju inte ta ut högre priser än vad kunderna i längden är beredda att betala. Den stora bulken av alpina skidresenärer kan säkert (otroligt nog...) tänka sig att helt skippa skidåkning om det blir för dyrt. Och jag gissar att de flesta skidorter då åtminstone kommer att försöka anpassa sig till den begränsade betalningsförmågan/-viljan snarare än att klappa igen helt och hållet.
Samtidigt är det säkert så att vår förväntning på fint pistade backar med tjock vit snö hela säsongen etc till sist blir så dyr att tillhandahålla att ekvationen inte går ihop överallt. Men många av oss här skulle nog nöja oss med billiga ankarliftar och sämre pistade backar, om alternativet är att orterna stänger helt.

Jag skulle föredra orter utan pistmaskiner! :ROFLMAO: Har heller inget emot släpliftar, problemet där är ju fokus på bussturister som förväntar sig att kunna åka till toppen sittandes i fåtöljer.
Det som framförallt kommer bli mycket dyrare enligt artikeln jag länkade är dagskort i orter med bra höjd och relativt nära större städer (=köpkraften finns). Om folk promt vill åka i fint väder under skollov (och framförall jul/nyår nämns) får de betala eftersom anläggningarna vet att det kommer vara (över-)fullt oavsett.

Det finns ett internationellt "klientel" som inte bryr sig det minsta om dagskort kostar 100 eller 500 dollar/euro/chf.

Den här kundgruppen som ökar i antal, åker till ställen som Vail, Zermatt, osv.
Trist för oss som inte har råd att besöka de orterna, men i ärrighetens namn slipper jag gärna vistas i den här typen av överklassreservat.

I Schweiz har Magic Pass, säsongskortet för 80 mindre anläggningar, blivit väldigt poppis bland "vanligt folk". kostar 550 chf.

Kommer vi se en liknande utveckling här hemma?
jag har dock svårt att se vilka orter, förutom Åre, som skulle kunna tilltala den här typen av "klientel"

ps, tips på anläggningar med hög åkhöjd och lågt pris:
Macugnaga, Vals3000, Sulden, Val Senales (som redan öppnat för säsongen)

Trenden i USA är dyra dagkort men du kan köpa Epic pass för 1047 USD som gäller säsong på massor med orter inkl Vail och Snowmass. Tanken är väl att om det är billigare med säsongskort än med veckokort så åker folk 2 eller 3 veckor istället för en och eftersom samma ägare även har skiduthyrning och boende så ökar intäkten.

Hur de ska få icke skidåkare att prova på att åka och bli nya kunder med så pass stora instegskostnader framgår inte.

Epic pass utges av Vail Resorts som i sin tur äger 37 skidanläggningar.
Blackrock är en av de större aktieägarna i Vail Resorts.

Är inte grundtanken med årskort att folk förköper sig och faktiskt inte utnyttjar det så mkt de hade planerat att göra?
Se bara alla Nyårslöften på gymmet

Det, plus att pengarna trillar in ganska långt innan tjänsten ska tillhandahållas. Det finns anledningar till att man inte lika ofta får mängdrabatt i efterhand... :)
Men principen att uppnå win/win genom att slå ihop flera tjänster som ger stor flexibilitet och valfrihet genom att spänna över tid och/eller rum (win för konsumenten) men som betalas i förskott och bara kan utnyttjas av en person på en plats vid en given tid (win för producenten) är genial. Och inte helt självklar, vilket ibland märks även vid diskussioner här på Freeride.

Är inte grundtanken med årskort att folk förköper sig och faktiskt inte utnyttjar det så mkt de hade planerat att göra?
Se bara alla Nyårslöften på gymmet
Det fungerar väl åt båda håll, konsumenten spenderar mer än den tänkt oavsett om den åker mer eller mindre med ett säsongskort. Speciellt de skidorter där operatören även har boende, restauranger och skiduthyrning.

Så ni som har abonnemang slipper höjning, eftersom det bara rullar på om man inte säger upp det kanske de inte kan/vågar/vill höja !?
Då blir det ju till att tänka taktiskt inför årets köp (abonnemang eller "all winter")
Abonnemang dyrare år ett men sen blir det billigare om ingen höjning sker.... 2 dagar på sig att titta i spåkulan..... och främst i virveln i pluskan ( sen försvinner rabatten på 15%)

Jo, men samma stund som man klickar på ok så har man bundit upp sig på ett år till.
Oavsett vad som händer 😲
Ni som inte bor på en skidort hur långt i förväg köper ni liftkort inför varje resa.
Jag svarar på min egen fråga: dagen innan avfärd.
Jag har bara bott i Åre sex år så jag vet hur det funkar.

Intressant genomgång av Vail Resorts ekonomiska status just nu. Då det väl är Skistars förebild så får man fråga om de kanske också kommer hamna i samma läge?

Edit: Verkar som kanalen gjort nån märklig inställning att man inte kan posta videor direkt på forum. Det är iallafall senaste videon i denna kanal; "Is Vail Resorts' Downfall Inevitable".

Lite kul hur att deras nedgång från 20 liftinvesteringar per år till 5 ses som ett starkt tecken på nedgång. Man hade varit glad om Skistar gjorde 5 per år. :giggle:

Intressant genomgång av Vail Resorts ekonomiska status just nu. Då det väl är Skistars förebild så får man fråga om de kanske också kommer hamna i samma läge?

Edit: Verkar som kanalen gjort nån märklig inställning att man inte kan posta videor direkt på forum. Det är iallafall senaste videon i denna kanal; "Is Vail Resorts' Downfall Inevitable".

Lite kul hur att deras nedgång från 20 liftinvesteringar per år till 5 ses som ett starkt tecken på nedgång. Man hade varit glad om Skistar gjorde 5 per år. :giggle:
Det är Bosse i Romme Alpin stora förebild vet jag… Skistar tror jag inte kollar så mycket mot Vail.

När jag ändå var inne hos Skistar kabin igår frågade jag om All Year kortet.
Ingen höjning i år heller 😃
Bra då behöver man inte dra in på Aski-🍻
Jag skaffade All Year-abonnemanget förra året på kampanj, tror det var typ 17 %. Så länge man fortsätter förnya behåller man rabatten mot ordinarie pris :)

1732724482205.png

Visa bilaga 35291
Våran familjeresa från Gävle till gränsen varje påsk kostar mindre och då är egen kupé inräknad. Vi lägger dock inga pengar på hyra eller skidskola.
Men där finns inga concept stores eller annat jox att syssla med.
Jag förstår inte varför man lägger såna summor när det finns alternativ, eller vet inte medel-svensson om att det finns annat än Åre (Sälen)?
Eller förresten, glöm det. Åk till Åre över påsk, gränsen är snöfattigt och dagarna är korta över påsk…. 😉😂

Våran familjeresa från Gävle till gränsen varje påsk kostar mindre och då är egen kupé inräknad. Vi lägger dock inga pengar på hyra eller skidskola.
Men där finns inga concept stores eller annat jox att syssla med.
Jag förstår inte varför man lägger såna summor när det finns alternativ, eller vet inte medel-svensson om att det finns annat än Åre (Sälen)?
Eller förresten, glöm det. Åk till Åre över påsk, gränsen är snöfattigt och dagarna är korta över påsk…. 😉😂

Min bild av medelsvensson skidsemester.
Skidåkning 10-10:40
Varm choklad 10:40-11:20
Skidåkning 11:20-11:40
Lunch å TV/Padda/vila 11:40-13:30
Skidåkning 13:30-14:50
Snackseftermiddag 14:50-16:00
Afterski eller shopping 16-17:30

Sen 1 eller 2 dagar i veckan alternativschema
Skidåkning 9:45-10:30
Varm choklad 10:30-11
Skidåkning 11-11:40
Lunch och TV/Padda/vila 11:40-13:30
Bad/gocart/hundspann/Bowling 13:30-16

Så ser det i alla fall ut i mina bekantskaper där skidintresset är sekundärt....

Skulle vara intressant med en jämförelse med billigast möjliga upplägg på samma anläggning med mat hemma i stugan för att få samma kostnader för mat som om man inte åkt iväg på semester, då är det ingen ökad kostnad, billigt boende i Tege eller Björnen, skippa skidskola, hyra utrustning lokalt på hemmaplan etc..

Det blir vad man gör det till.
Exakt. Om man är smålänning eller göteborgare (sportlov v7) blir det betydligt billigare. Liftnära boende i ÅreFjällby, 5 bäddars för 11270,- och köper liftkorten med försäsongsrabatt (eller aktieägarrabatt). Egna begagnade skidprylar, och äter ute några dagar på ställen utan vita dukar. Resten av dagarna lagar man sin egen mat i lägenheten. Då blir det fortfarande mycket pengar, men bara ca hälften av de kostnader som undersökningen anger, så "Det blir vad man gör det till".

Exakt. Om man är smålänning eller göteborgare (sportlov v7) blir det betydligt billigare. Liftnära boende i ÅreFjällby, 5 bäddars för 11270,- och köper liftkorten med försäsongsrabatt (eller aktieägarrabatt). Egna begagnade skidprylar, och äter ute några dagar på ställen utan vita dukar. Resten av dagarna lagar man sin egen mat i lägenheten. Då blir det fortfarande mycket pengar, men bara ca hälften av de kostnader som undersökningen anger, så "Det blir vad man gör det till".
Vem äter lunch och dessutom middag ute varje dag i en helvecka, blir ju svindyrt oavsett vart i landet man är.

Det som är trist är väl att liftkorten är brutalt dyra för tex en 8-åring..

Så ser det i alla fall ut i mina bekantskaper där skidintresset är sekundärt....
Dina polare tycks dricka hemskt mycket varm choklad! Är det någon ny trend eller va? 20 minuter efter den där chokladen två timmars lunchpaus? Aj, fan. Nu ville jag säga nånting...

Jag känner inte alls igen mig och tur är väl det för den sortens ”skidsemester” låter skittråkigt.🥱
Om skidintresset är sekundärt, varför åker man då på skidsemester?:unsure:

Jag känner inte alls igen mig och tur är väl det för den sortens ”skidsemester” låter skittråkigt.🥱
Men en sak: Om @Hjalleruff s polare åker bara 2 timmar varje dag, så, litet logistik och tidsplanering, och tre åkare kan åka tillräckligt med mycket med en dagskort! Då sparar man mycket pengar!

Vem äter lunch och dessutom middag ute varje dag i en helvecka, blir ju svindyrt oavsett vart i landet man är.
Ja, men gott och trevligt är det.;)

Skämt åsido, vi tycker alla olika och en del (jag bl a) betalar gärna för den lyxen när jag är på semester (och det behöver inte kosta en förmögenhet heller, det finns prisvärda halvpensionshotell i Österrike).
Jag äter alla måltider på restaurang (och det har också mina barn fått göra) när jag är på skidsemester. Undantaget är när vi är i Norge där vi på kvällen äter medhavd mat och dryck (för den är både bättre och billigare än vad de norska restaurangerna serverar).
För övrigt är det också en ganska bra ”utbildning” för barnen att få lära sig äta och uppföra sig på restaurang, så att de inte är helt ”ociviliserade” när de fyller 18.;)
Något familjerna nere på kontinenten förstår bättre än svenskarna.

Ta nu vad jag skrev med glimten i ögat och bli inte upprörda alla ni som kör självhushållsemester i stuga.;)

Ja, men gott och trevligt är det.;)

Skämt åsido, vi tycker alla olika och en del (jag bl a) betalar gärna för den lyxen när jag är på semester (och det behöver inte kosta en förmögenhet heller, det finns prisvärda halvpensionshotell i Österrike).
Jag äter alla måltider på restaurang (och det har också mina barn fått göra) när jag är på skidsemester. Undantaget är när vi är i Norge där vi på kvällen äter medhavd mat och dryck (för den är både bättre och billigare än vad de norska restaurangerna serverar).
För övrigt är det också en ganska bra ”utbildning” för barnen att få lära sig äta och uppföra sig på restaurang, så att de inte är helt ”ociviliserade” när de fyller 18.;)
Något familjerna nere på kontinenten förstår bättre än svenskarna.

Ta nu vad jag skrev med glimten i ögat och bli inte upprörda alla ni som kör självhushållsemester i stuga.;)
I gamla goda härliga tider, då vi reste i Alperna utan frugor, bara killgänget, åt vi verkligen inte alls ofta i restauranger. Ja, lunch, gulaschsoppa eller korv med potäter. Men, efter afterski var det bara kanske ett par semlor med leberkäse, schnitzelbrot osv. från Spar-market, eller några flaskor billig rödvin och ost och kallskuret. Alla var ju så "trötta" efter afterskin att ingen orkade vandra till restauranger på kvällen. Och, vi valde varje gång den billigaste frühstuckpensionen vi hittade. Nu måste det vara bastun och allt skit, och det blir mycket dyrare, men inte alls roligare.

Resan de tar som standard är nog ändå ganska "lyxigt" och inte så det måste vara.
Kollade upp vad vi betalade i vintras. 1 vecka i Duved, en vecka i Trillevallen. Nattåg dit (sovvagn med 2 egna kupé dit och liggvagn med 1 egen kupé hem). 6 personer, varav 2 barn <7 år. Boende i Stuga (duved) och lgh (Trille), med skiin-skiout. Med bastu och allt, 3 Sovrum.

Boende och Tåg: 28570 SEK
Liftkort: 20600 SEK
Mat: ca 5200 SEK

Total ca: 64142 SEK

Dvs 20k mer än deras vecka. Men här ingå tågbiljetten för 6 pers med egen kupé och 2 veckors skidåkning och boende, istf för 1.

Så om man gillar att hänga i stugan på kvällen (som jag helt personlig gillar mer än att sitta i nån restaurang), åker med sina barn istf skidskola och har egna (i vårt fall beggade) grejor blir det mycket, mycket billigare.
Liftkort är såklart dyrt där går det inte att göra så mycket åt. Klart kan man åka till mindre/ billigare ställe, med den skillnaden är inte så stor.

Men boende och mat kan det finnas stora skillnad.

Senast ändrad:
Det förväntas väl att man åker minst en vecka om året och lägger upp 3-4 bilder från backe, lunch och överdådig middag varje dag på sina ”sociala” plattformar. 🤷‍♂️ ;)

Men 40000kr är väl ändå vad en genomsnittlig familj lägger bara på gore tex-ställ till familjen? :unsure:

Är väl ändå ganska trevligt att det finns skidorter med bra restauranger, solterrasser, afterski, bad osv.
Personligen hade jag förmodligen inte fått åka på någon skidresa med familjen när jag växte upp om det inte vore för soliga påskveckor med bra mat i Åre eller ännu soligare resor med ännu bättre mat i ex. Ischgl.
Det var knappast alla i min familj som delade mitt stora intresse för skidåkning.

Självklart, det är en viktig del i hela ”paketet”.
Personligen väljer jag skidorter efter helt andra kriterier men uppskattar ändå att orter som Åre finns då de gör skidåkningen tillgängligare. Riktigt billiga skidorter är även de bra för att de för skidåkning tillgängligt, men för ett annat klientel. Variationen är positivt.

Har inte boende blivit rätt dyrt överallt de senaste (10-15) åren? Tycker aldrig jag hittar något speciellt billigt när jag letar runt.

Det jag anser vara mest anmärkningsvärt är ökningen gällande boendekostnader från föregående år. Airbnb och Stordalen är kostnadsdrivande.
Det mesta av boendena som förmedlas i Åre är privata, och prisökningen återspeglar de avgiftshöjningar de flesta drabbats av på sina lägenheter. Kostnader för fjärrvärme, el, sophantering o snöröjningen har stigit helt galet. Detta gäller knappast bara i Åre utan är nog generellt i hela Sverige.

Tillbaka
Topp