[Artikel] Slopestyle klart för VM

Redaktionen

Aktiv medlem
Någonstans i jakten på olympisk status för slopestyle under OS 2014 inom både skidor och snowboard har man fått en knuff i ryggen när Internationella Skidförbundet i dagarna röstat in grenarna till VM i skidor 2011 i Deer Valley.

Läs hela artikeln:

Vette fan om man ska gilla detta eller inte.. Tror att det kan driva sporten åt fel håll

Om det bara sköts rätt från dom som dömmer ut poäng så ser jag inget fel med detta, kommer ju bara göra sporten större?

FAAAN vad bra! detta behövs som bara den, gör allt rätt med både landslag och bedömning kommer det bli ett stort jäkla steg i rätt riktigt! Nu blir det spännande att se vilka åkare som plockas ut till svenska landslaget för att köra!

Några tankar kring detta någon?

Oj oj vilken debatt de kommer bli om detta!
Tror detta är de bästa för tävlandet inom sporten.. filma kan man ju göra ändå

system liknande FIS var en av huvudanledningarna till att jag slutade med alpint och började friåka.

nej, här får nog någon högre uppsatt tänka om, för det här känns lite...träningsoverall alltså.

varför kan vi inte bara vara nöjda med x-games? och följa skateboard rakt ut. de tycks ju ha klarat sig med xgames samt att sporten har utvecklats i årtionden, jag ser ingen vidare fördel med VM mer än att "freeskiing" kommer få en helt ny betydelse...

Jag tycker att detta inte låter bra.
Föredrar tävlingar som Dew Tour och X-Games and so on.

Det ska hållas fritt och inte grupperas samman med "vanliga" sporter.
Allt som är extremt ska hållas i gruppen extremt.

skulle du ställa upp om du blev uttagen i ett landslag Jacob?

Slutade med racing av samma anledning som Jacob skriver om, det är det jag menar med fel håll.

Också att tävlingar inom friåkning nu är inte alltför allvarliga och alla är där för att dom tycker det är kul. Så var det aldrig i racingen. Folk gillade inte att åka skidor, for hem om det var dåligt underlag, vägrade åka annat än portar och hade som enda mål att bli bättre än alla andra. Har sett folk försöka ta ut sina konkurrenter med att försöka mentalt knäcka dem och även skruva ner bindningar på start och liknande. Det var inte vackert.

Tycker inte att freeskiing hör hemma i alpina VM eller i OS. Det finns redan Dew tour, X-games, FWT osv..

Tycker för övrigt inte att andra bedömningssporter hör hemma i OS heller.

GOS, bara för att jibbing är med i VM eller OS så kommer ju inte det göra att hela tävlingsmentaliteten i sporten förändras så att alla blir fiender och stenseriösa? eller?.. Tror du inte att de blir så som i Xgames och alla andra jibbtävlingar att åkarna pushar varandra och ger varandra highfives innan ett åk och kramar om varandra även fast de inte vinner i slutändan?.. jag tror absolut inte att hela sporten kommer att förändras för att vi får högre tävlingsstandard.. kommer ju bara utveckla så att flera backar och får bättre parker och att resten av världen kanske får upp ögonen lite för vad vi håller på med, detta i sin tur kommer att föra in mera pengar i sporten och då kommer flera åkare få möjlighet att få tillbaka lite pengar att leva på för alla de timmar det tränat på studsmatta, vattenhopp och sedan ute i skidbacken för att ta sig till toppen. Är ju nästan pinsamt hur få som kan leva på skidåkningen nu jämför med hur många timmar det tränat och åkt!

OS och VM är ju precis som vilken tävling som helst bara att de är ett annat namn på den och lite annan seriösare organsiation på det hela.. detta påverkar ju dock inte åkarna då de slipper styra upp tävlingarna själva!

Tror detta kan bli skitbra om organisatörerna bakom inte är föråldrade slalomfarsor som inte har kolll... med rätt folk i bakgrunden som vet hur sporten funkar och som tycker precis som alla vi, att sporten inte ska styras och bli för seriös utan hållas lekfull och rolig som den alltid varit så ser jag ingen problematik i att köra varken VM eller OS och att de ska ha några negativa konsekvenser för sporten?.. gillar man inte att tävla stora tävlingar får man helt enkelt hålla sig till Xgames och filma istället, alla behöver ju inte bli tävlingsåkare, så länge man har kul och njuter av skidåkningen på sitt sätt!

Håller med "Silvertejpen". Freeskiing ska inte blandas med vanliga sporter (icke extremsporter då). Det är ju faktiskt en extremsport och då ska den hållas med liknande sporter.

Håller med Jeppenator faktiskt, det kommer säkert satsas mer på parkerna i skidorterna om det körs VM, dessutom blir det lättare och mer pengar för de som håller på med sporten pga mer uppmärksamhet för sporten :)

Jeppe, jag hoppas inte att sporten förändras. Men det finns en viss risk för det. Kanske inte nu på första VM, eller första OS, men på lång sikt.

Men precis som du säger, det kan bli grymt bra det är rätt folk som håller i det. Och att man fixar något smidigt sätt att ta ut ett landslag på.

Håller med om att det är alldeles för få som lever på sporten i jämförelse med hur mycket tid och träning de lägger ner.

suck.. domarna kommer inte tänka ett minsta skit på stilen också kommer man vinna genom att göra raka tripple backs me lite fin snurr som ballet kineserna gör.. hoppas hoppas inte, men så kommer de nog bli :(

Tillbaka
Topp