[Artikel] Spot check Slovenien: Krvavec, Vogel och Kanin

Redaktionen

Aktiv medlem
puff-Slovenien-1000x563.jpg

Vi åker på spot check i sydöstra Alperna. Häng med till Slovenien och skidorterna Krvavec, Vogel och Kanin.

Läs hela artikeln:

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Tack för ett trevligt reportage och fina bilder på solnedgångar!
Kul att se ett smakprov från Slovenien @RickardmedlemCroy. Kanin ser ju fint ut, speciellt om betongen blir utbytt mot puder, men skulle du kunna tänka dig att åka dit en hel vecka eller endast som avstickare någon dag från något annat alpland?

Tack Martin!
Om snöläget är bra och man åker dit för att både åka liftburen offpist och tura med guide så har man gott om åk att göra i en vecka. Men jag skulle säga att det inte är ett system man bara åker lift i om det inte faller 30cm nysnö varje dag.

Senast ändrad:

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Tack Johan!
Om snöläget är bra och man åker dit för att både åka liftburen offpist och tura med guide så har man gott om åk att göra i en vecka. Men jag skulle säga att det inte är ett system man bara åker lift i om det inte faller 30cm nysnö varje dag.
Tack för lite med input i frågan! Du berör frågan om prisnivån litegrann, men är det mesta billigare och ungefär hur mycket billigare om vi pratar boende och mat? Jag sneglade lite på Kanin denna vinter, så därför min frågvishet.
/ Martin ;)

Finns det någon annan här i forumet som har erfarenhet av Slovenien och då främst Kanin?

Tack för lite med input i frågan! Du berör frågan om prisnivån litegrann, men är det mesta billigare och ungefär hur mycket billigare om vi pratar boende och mat? Jag sneglade lite på Kanin denna vinter, så därför min frågvishet.
/ Martin ;)

Finns det någon annan här i forumet som har erfarenhet av Slovenien och då främst Kanin?
Martin menade jag såklart, ursäkta min förvirring! 🤦‍♂️

Jämfört med Schweiz och Frankrike är det billigt, jämfört med stora orter i Österrike är det lite billigare, men inte jättemycket egentligen. Slovenien är ju fortfarande ett välutvecklat EU-land så förvänta dig inga underverk. :) Uppskattningsvis kanske 10-15% billigare än Österrike.

Hawk100

Aktiv medlem
/ Martin ;)

Jag kan nästan svara ja på den frågan. För några år sedan kom vi till Sella Nevea (som sitter ihop med Kanin) en kväll när det ”kräksnöade”. Enligt personalen på vårt hotell fanns det risk att skidliften över till Kanin skulle vara stängd dagen efter, men första liften upp gick ”alltid” enligt dem...
Men se vårt kräksnöfall var något utöver det vanliga, så inte ens första liften öppnade den dagen visade det sig. Så vi fick styra väster ut och lärde oss att Sella Nevea/Kanin ska man komma till någon dag efter ett bra snöfall, inte åka till när det snöar rejält..... 🤔
Jag har tyvärr inte fått ny chans att komma dit efter mitt första försök.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
En kommer dit när det är för lite snö och en när det är för mycket, vilket antiklimax :LOL: Berget måste ändå vara lovande då ni båda verkar sugna på att komma tillbaka!? Ingen annan som varit på plats när det varit lagom mycket snö?

Hawk100

Aktiv medlem
Hade några polare som kom dagen efter oss och fick åka i delar av Sella Neveasystemet som då hade öppnat men de snackade om för tät skog och mycket klippor utanför pisten i nedre delarna. Men ryktet säger att det ska finnas fina åk högre upp....
Men inget jag eller någon jag känner kan bekräfta!! (Ännu...😉)

MnO

Aktiv medlem
Rimliga priser på liftkort i Kanin onekligen. Som alperna för 15 år sen, typ.

svusch

Ny medlem
Egentligen så är de slovenska bergen en helt egen bergskedja kallad Julianska alperna(Julian alps). Normalt snöar de mest i dehär området i hela Europa. En normal vinter ligger snödjupet i mars på ca 4-5 meter i Kanin/Sella Nevea, men vissa vintrar har de varit upp mot 10 meter snö där, då har de varit otroliga Alaska spines på Kanin. Har åkt mycket i både Vogel och Kanin. Både på fritiden och på friåknings tävlingar back in the days. Och Vogel har otroligt bra offpist. Men de området syns inte om man bara tar gondolen upp. För de ligger skiers left från toppen av stolsliften ner i dalen bredvid. Där har de hållits många friåknings tävlingar. Freeride battle och RedBull snowthrill var två legendariska friåknings tävlingar som hållits flera gånger i Kanin o Vogel.
Både Kanin och Sella Nevea har otroligt fin offpist. Och på italienska sidan är och toppturerna både på syd och nordsidan av dalen absolut världsklass. Skogen är otroligt fin i Sella. Men man skall respektera polisens regler annars blir de lätt dyrt..Och så skall man akta sig för dolin hålen som finns i berget. Som kan plötsligt dyka eller vara täckta med snö o upp och vara upp till 30 meter djupa. Och de finns både i Kanin och Sella. En local eller guide är att rekommendera i början. Kanin heter kanin av den orsaken att hela berget är fullt med hål och tunnlar.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp