[Artikel] Surface tillverkar miljövänliga skidor

Redaktionen

Aktiv medlem
Amerikanska skidtillvärkaren Surface släpper enligt dem själva, världens första miljövänliga skida. Materialet i skidanär återvunnit från tidigare produkter och man har även kunnat använda spillmaterial från andra fabriker.

Läs hela artikeln:

Låtsasmiljövänligt alltså. Att tillverka skidor precis som tidigare, men att snylta på större tillverkares restlager är inget jag ser som miljövänligt. Hade antagligen varit bättre för naturen att återvinna plasten direkt där tillverkaren med restlagret finns istället för att transportera den och tillverka nya skidor...

Av: Heinz_p Idag 09:48
Låtsasmiljövänligt alltså. Att tillverka skidor precis som tidigare, men att snylta på större tillverkares restlager är inget jag ser som miljövänligt. Hade antagligen varit bättre för naturen att återvinna plasten direkt där tillverkaren med restlagret finns istället för att transportera den och tillverka nya skidor...

haha, true

Håller med, vilket skämt =)
Detta gör de för att de får materialen billigt och kommer sedan på att de kan påstå att de gör gröna skidor... haha!! de får ju färdiga material, inte så att de återvinner något på ett skonsamt sätt för miljön.

"Låtsasmiljövänligt alltså. Att tillverka skidor precis som tidigare, men att snylta på större tillverkares restlager är inget jag ser som miljövänligt."

De kapar iaf en del av produktionskedjan. Sen kanske det är en fis i rymden rent räknemässigt. Men vafan, det är en början, vilket kan leda till att andra företag börjar tänka i sådana banor?
Vilka är vi att döma? Vad gör vi för att bevara planeten?

Sluta gnäll! Surface har till skillnad från alla andra skidmärken en idé och en vision om vad dom vill göra. Man kommer aldrig kunna skapa en skida ut av luft men om någon av er kan det så var så god. Miljöfrågan är viktig och jag är glad att någon i denna materiella sport vågar stå upp för miljön och i alla fall försöka skapa någonting vettigt!

Ganska viktigt att man som konsument orkar vara kritisk och ifrågasätter om produkter borde få kallas eko m.m. , när företag missbrukar detta begrepp så undermineras det tyvärr. Det är lite svagt tex ha en träfaner som topsheet bara och sedan kalla det eko, när det faktiskt finns ekologisk epoxi, p-tex av återanvänt material, basaltfiber och det som borde vara viktigast, närproducerade träkärnor! Och klimatkompenserar man med att skicka ner lite trän i backen så kan det ju börja likna något :) ojoj miljömärkt ström och transport höll jag på att glömma.

Tillbaka
Topp