[Artikel] Svenska VM-truppen i slopestyle

Redaktionen

Aktiv medlem
När FIS Freestyle World Ski Championships inleds i början av februari kommer slopestyle att finnas med i programmet. Freeride kan nu som första media berätta vilka som kommer att ingå i den svenska VM-truppen.

Läs hela artikeln:

"2011 FIS Freestyle World Ski Championships" är något som absolut inte borde få finnas, kul att det går bra för emma dock

Misterister:
kommer man med sån kritik så vill jag nog gärna att du har ett litet utlåtande om din syn på saken? annars verkar du ju tyvärr inte så insatt och dina ord får då ingen betydelse....

Hoppas de här blir bra, de är ju bra för de kan ju medföra att sporten blir större i t.e.x i media.
Men inget negativt så men seriöst Scherlin? Han har man ju inte hört mycket om på de senaste åren hade de inte varit bättre att skickat harlaut, jon eller någon annan upcomer som Tjäder.

Jag tror nog HH blivit tillfrågad.. Men är de nått för han och hans levnads sätt? Skulle ha klara av ett pissprov tex?

"Det behövs mycket engagemang och framförallt en nationell serie för både slopestyle och halfpipe."
Nu håller fan den här "sporten" på att gå käpprätt åt helvete. Ska man börja skjutsa runt ungarna på St. Erikscup-matcher snart också? Klubbar som bokar upp parkerna för träning? Korpen i slopestyle? Charmen med friåkning är att det är just fritt. Inga bokade tider, fyspass eller medlemsavgifter.
Och argumentet att fler får upp ögonen för sporten är fan inget argument. Jag vill inte att hela världens befolkning ska trängas i liftköer på alla skidorter. Jag gillar grejen att det är så avgränsat till entusiasterna och avskilt från alla annan sport. Jag vill inte att alla Svensson-familjer ska sitta bänkade framför svt och kolla på VM-final i slopestyle.

Håller med "ahj" (kommentaren nedanför) sportens själ och frihet försvinner om man ska hålla på och ställa till regler och sånt. det vore däremot bra om man annordnade lite mer tävlingar för ungdommar. skulle man inte kunna ha en gatorade free flow tour eller nåt sånt liknande i sverige och inte bara USA.
för er som inte känner till den tävlingen gå in på www.allisports.com

Av: ahj Idag 11:53

"Det behövs mycket engagemang och framförallt en nationell serie för både slopestyle och halfpipe."
Nu håller fan den här "sporten" på att gå käpprätt åt helvete. Ska man börja skjutsa runt ungarna på St. Erikscup-matcher snart också? Klubbar som bokar upp parkerna för träning? Korpen i slopestyle? Charmen med friåkning är att det är just fritt. Inga bokade tider, fyspass eller medlemsavgifter.
Och argumentet att fler får upp ögonen för sporten är fan inget argument. Jag vill inte att hela världens befolkning ska trängas i liftköer på alla skidorter. Jag gillar grejen att det är så avgränsat till entusiasterna och avskilt från alla annan sport. Jag vill inte att alla Svensson-familjer ska sitta bänkade framför svt och kolla på VM-final i slopestyle.

Håller helt med . snart kommer dom väl boka upp alla backar som slolom folket håller på med :(

Då undrar jag varför man tar med Scherlin? Inget fel på grabben men han verkar som ett osäkert kort. Men varför inte ta vara på de proffs vi har Sverige, liksom bröderna Harlaut, Niklas Eriksson, Jesper tjäder, Oscar Wester, kim Boberg, Simon Ericsson? Alla dessa verkar vara mer säkra och mer relevanta för sporten och utvecklingen på sporten!

1. Dopingregler
2. Slopestyle (vad har HH med flera presterat där tex?)
3. Det är bra för sporten att få in mer pengar, åskådare med mera
4. Friåkning? Jibb är väl trots allt inte friåkning?
5. Svensk avundsjuka?

Av: jockeborneving Idag 15:41
Då undrar jag varför man tar med Scherlin? Inget fel på grabben men han verkar som ett osäkert kort. Men varför inte ta vara på de proffs vi har Sverige, liksom bröderna Harlaut, Niklas Eriksson, Jesper tjäder, Oscar Wester, kim Boberg, Simon Ericsson? Alla dessa verkar vara mer säkra och mer relevanta för sporten och utvecklingen på sporten!

true

Scherlin? Jag kan säga minst 10 namn i din svenska jibb scenen som är bättre åkare. No offense liksom men jag tycker någon annan förkänner platsen.. Det kanske är så att Henke inte vill ställa upp i VM i ren protest mot vart sporten är påväg någonstans, eller jag kanske är ute och cyklar.

Innan ni börjar hata på åkarvalet så skulle ni ha lite insikt i varför det blev som det blev. Längre svar kommer snart!

Detta kan bli bra som fan, eller ta död på sporten som vissa skriver! Men jag tror att om rätt folk kan vara med och bestämma nu i början så kan det bli som vilka tävlingar som helst, tex dewtour eller liknande. Men med ett annat namn.

Bara för att det är ocleant med uppstyda slalomtävlingar och liknande i vm så behöver det inte bli det på jibbsidan. här är de ju åkarna som styr! inte föräldrar, tränare mmm..

återkommer

Hela problemet är ju inte åkarvalet(vilket inte va topp men helt ok enl mig) eller alla regler. Jag kan helt klart ta att det finns event med den typen av upplägg speciellt då det ser ut som att vi helt plötsligt håller på med en olympisk gren. Problemet är då det blir normen. När sporten präglas av drogtester, idrottsföreningar och minskat stöd för åkare och företag som inte kör den olympiska grejen.

Skidmärkens kontor och distributörer, framförallt här i Sverige har precis kommit på att man måste satsa mer på åkare som syns och är unika, och filmbolag som exponerar dessa än bara kids som kan dra dubblar och sw 14. Om vi inte håller fast vid detta som utövare, fans och konsumenter kommer det försvinna och inom kort har vi en förlegad sport med wakeup calls kl 07.15 på våra träningsläger, färre finasierade filmprojekt att titta på och kids som bara kör rails för att kunna dra disaster 630s upp på flatdowns och blind 810s av canons, till deras slopestyleåk.

Är det någon annan som bryr sig mer om det än om vårt landslag till nästa helg?

"Av: Hasse_Lindborg
2. Slopestyle (vad har HH med flera presterat där tex?)"

tex följde henrik upp sin 6e plats från dew tour med att kvala in till finalen i x-games .. godkänt?

AFP Men's Overall World Ranking 10/11 Top 5 Jan 27-2011
1 Dumont, Simon USA 3398.12
2 Brown, Bobby TBA 2963.07
3 Harlaut, Henrik TBA 2663.94
4 Ambühl, Elias TBA 2599.05
5 Henshaw, Russell TBA 2387.06

http://afpworldtour.com

Förstår inte riktigt varför många antar att resten av svenska truppen skulle testa positiv efter pissprov? Tror mer att större delen av världen, speciellt australiensare och nord amerikanerna kommer ha större problem med doping reglerna med tanke på att dom har en mycket hälsosammare syn på cannabis och har inte blivet hjärntvättade av massa propaganda som vårat stackars svenska folk. Så le Jacob och Oskar, ni kanske har en chans endå

Oscar Scherlin är väl kanske inte det bästa valet för det här, skulle mycket hellre sett tex Simon Ericsson i en slopestyle tävling.
Men FIS ska hålla sig borta från den här "sporten" enligt mig, detta är början på slutet av den fria skidåkningen

Konstig attityd i sverige.. Amerikanarna som är med i OS truppen hyllas och dom är stolta över dom i Snowboard grenarna, märker man minst sagt på X-games där dom ALLTID skriver och nämner om dom är med i OS truppen. Borde inte vi kanske ändra inställning lite granna och kanske vara stolta över de som representerar de blå+gula färgerna? Har snowboard grenarna förstörts så hemskt mycket av FIS och OS?

Nu är amerikanarna lite mer patriotiska och stolta som personer över sitt land än vi är men jag gillar iaf idén med Slopestyle och Superpipe i skidgrenarna i OS tex. Vore det inte coolt med Wester, Harlaut, Olsson kanske mfl som alla tävlar för sverige om VM eller OS medaljer?

Av: Calle_C Idag 13:27
Konstig attityd i sverige.. Amerikanarna som är med i OS truppen hyllas och dom är stolta över dom i Snowboard grenarna, märker man minst sagt på X-games där dom ALLTID skriver och nämner om dom är med i OS truppen. Borde inte vi kanske ändra inställning lite granna och kanske vara stolta över de som representerar de blå+gula färgerna? Har snowboard grenarna förstörts så hemskt mycket av FIS och OS?
Nu är amerikanarna lite mer patriotiska och stolta som personer över sitt land än vi är men jag gillar iaf idén med Slopestyle och Superpipe i skidgrenarna i OS tex. Vore det inte coolt med Wester, Harlaut, Olsson kanske mfl som alla tävlar för sverige om VM eller OS medaljer?

Jag tror vi alla är överens om att det kunde bli kul med ett eventuellt OS deltagande från svenska åkare i slope och pipe. Problemet är att det kan ta över och prägla sporten för mycket. Precis som många på Brobomb tillade när diskussionen togs upp där hade snowboard redan hunnit växa till sig och blivit en stabil sport med en fri anda innan de blev en olympisk sport. De åkarna som hade högsta lönerna inom snowboard den vintern Nagano OS kördes var Jeremy Jones och JP Walker, två killar som bara filmar och dessutom kör mest urban. Deras märken hade inte rötter i organiserade tävlingar i alpint och liknande sedan hundra år tillbaks utan kom ur ett helt nytt uttryck. Därför kunde sowboardbranschen själv välja att gå sin väg utan påtryckningar från någon gammal VD i Frankrike som bara ville satsa på att financiellt stödja FIS tävlingar och de åkarna som deltar. Jag har inget emot tävlingsåkare, de driver sporten framåt men det finns det fler som gör på annat håll vilket är minst lika viktigt för att hålla skidåkningen bred och fri.

Jag hoppas som tidigare nämnt att det kan bli positivt med OS och att det kan generera pengar och uppmärksamhet. Det får dock inte göra det på bekostnad på typ Travelling Circus, B&E och alla andra som bara försöker ha kul och synas. Vi på TFJ vet själva hur svårt det är att slå sig in i en bransch som redan domineras av tävlingar och reglerade former till viss del och hoppas att det inte ska gå ännu mer åt det hållet.

finns resten av världens laguppställning nånstans? Om USA kommer med Dumont, Schlopy eller Wallisch, eller att Nya Zeeland kommer med bröderna Wells vettefan hur bra vi kommer placera oss i slopestyle med Scherlin på vår sida. Vi kommer ju inte placera oss i botten, tsm med kanske England eller Italien, men hade varit kul att få vara med o tävla om förstaplatsen, om vi hade haft någon Harlaut eller Niklas Eriksson med Wester ;)

Tror inte direkt sporten går under av ett VM...

Att "sporten kommer gå åt fel håll" har ju typ redan hänt i X-games och Dew tour om man ser dubblar och allmänt satsig åkning som fel.

Skulle gissa på att VM i freeeestyle blir lite som fotbolls OS, lite coolt att vinna men inte alls lika mycket prestige som i stadstävlingar, dewtour och x-games m.m.

Tillbaka
Topp